مقدمه
تعادل به عنوان توانایی حفظ مرکز جرم بدن در داخل محدوده سطح اتکا تعریف شده است
[1]. یکی از رایجترین و جدیترین پیامدهای سالمندی، سقوط و افتادن است
[4-2]. اختلال تعادل در بیش از 75 درصد از افراد 70 سال و بیشتر اتفاق میافتد
[5]. به دلیل بروز اختلالات تعادل و تأثیر بالقوه آنها در عملکرد، مداخلات برای بهبود تعادل به هدف اصلی متخصصان این زمینه تبدیل شده است
[7 ،6]. ارزیابی تواناییهای تعادلی برای تشخیص اختلالات بالقوه، شناسایی خطر سقوط، طرح درمان و ارزیابی تغییرات در طول زمان مهم است
[10-7]. ارزیابیهای بالینی تعادل که از کشفیات اخیر در زمینه کنترل تعادل گرفته شده است میتواند آزمون قدرتمندی را برای متخصصان علاقهمند در توانبخشی بیماران با نقایص ارتوپدیکی و عصبی فراهم کند
[13-11].
در حال حاضر از چند روش مختلف در ارزیابی تعادل بالینی استفاده میشود که شامل سه روش اصلی ارزیابی عملکرد، ارزیابی سیستمها (ارزیابی فیزیولوژیکی) و ارزیابی کمّی (پوستروگرافی کمّی) است. دیدگاه عملکردی، اجرای آزمونهای مختلف کنترل تعادل را به منظور پیشبینی خطر سقوط و اینکه درمان نیاز یا مؤثر است بررسی میکند. آزمونهای مقیاس تعادل برگ، مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون، ارزیابی جابهجایی عملکردمحور، ایستادن تکپا، خم شدن قدامی و چرخش 180 درجه ازجمله آزمونهای عملکردی هستند که با هدف پیشبینی خطر سقوط و شناخت وجود مشکل تعادلی طراحی شدهاند
[15 ،14 ،11].
دیدگاه سیستمها برای مشخص کردن دلایل مشکلات تعادلی به منظور درمان آنهاست
[16 ،11]. سیستمهای ارزیابی تعادل به دنبال شناسایی مجموعه مؤلفههای مختلشده به منظور تمرکز درمان روی این مؤلفههاست
[16 ،11]. آزمون ارزیابی وضعیت فیزیولوژیکی، آزمون سیستمهای ارزیابی تعادل و نسخههای خلاصه آن شامل آزمون سیستمهای ارزیابی تعادل کوچک و آزمون سیستمهای ارزیابی تعادل مختصر به عنوان آزمونهای طراحیشده در این دیدگاه هستند
[16 ،11].
پوستروگرافی کمی از تکنولوژی جهت اندازهگیری نیروها در سطح، الگوهای الکترومیوگرافی، الگوهای کینماتیک و تحلیل بیومکانیکی حرکات مفصل در انواعی از آزمونهای پاسچر استفاده میکند. دستگاه هایی همچون صفحه نیرو و بایودکس از جمله دستگاههای پوستروگرافی کمی هستند
[11].
تاکنون بیش از 70 آزمون ارزیابی تعادل عملکردی برای سالمندان و بیماران پارکینسون، مولتیپل اسکلروز و سکته طراحی شده است
[21-17 ،15 ،14]. یک مطالعه مروری سیستماتیک 68 آزمون تعادلی استفادهشده برای ارزیابی تأثیر تمرینات مقاومتی را نشان داد. تعدد آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی باعث بروز مشکلاتی از قبیل، عدم شناخت تأثیر دقیق برنامههای تمرینی، سردرگمی محققان در انتخاب بهترین آزمون، و عدم شناسایی دقیق خطر سقوط شده است
[22 ،19]. بنابراین شناخت بهترین آزمون ارزیابی تعادل عملکردی برای سالمندان از مهمترین اولویتهای محققان است.
یکی از اصلیترین مشکلات محققان در استفاده از آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی برای سالمندان، انتخاب بهترین آزمون از میان بیش از 70 آزمون است. مشکلات موجود در انتخاب بهترین آزمون شامل این موارد میشود: اعتبار برخی آزمونها از نظر داشتن روایی و پایایی نامشخص است؛ برخی از این آزمونها روند ساخت معتبری ندارند؛ این آزمونها مؤلفههای مختلفی از تعادل را میسنجند؛ این آزمونها فرمولها و روشهای امتیازدهی مختلفی دارند (مثلاً آزمون ارزیابی عملکردی راه رفـتن و مقیاس تعادل برگ بر اساس سیستم امتیازدهی لیکرت طبقهای هستند و آزمون سیستم امتیازدهی خطای تعادل براساس سیستم امتیازدهی پیوسته (شمارش تعداد خطا) و آزمون زمان بلند شدن و رفتن بر اساس سیستم امتیازدهی پیوسته (زمان) است)؛ روایی و پایایی این آزمونها در جمعیتهای مختلف سنجیده شده است. این مشکلات باعث میشود اطلاعات گوناگونی در زمینه این آزمونها فراهم شود و انتخاب بهترین آزمون ارزیابی تعادل عملکردی برای سالمندان را مشکل میکند.
این تحقیق در نظر دارد تمام آزمونهای ارزیابی عملکردی تعادل طراحیشده برای سالمندان را بررسی کند و بهترین آزمونها را بر مبنای داشتن برنامه و ضوابط ایجاد آزمون استاندارد، داشتن ویژگیهای روایی و پایایی مناسب، مشخص بودن جامعه هدف که به عنوان مهمترین مورد در ایجاد یک آزمون است
[18 ،15 ،14] ارزیابی کند و بهترین آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی برای سالمندان را مشخص کند.
روش مطالعه
طرح تحقیق
به منظور بررسی ویژگیهای داشتن برنامه استاندارد برای ساخت، ویژگیهای روانسنجی (روایی و پایایی) برای پیشبینی خطر سقوط، مشخص بودن جامعه هدف، در این پژوهش تمام تحقیقات در زمینه ساخت آزمون ارزیابی عملکردی تعادل مرور شد.
کمیته اخلاقی دانشگاه گیلان این مطالعه مروری را تأیید کرده است. پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی PubMed، EMBASE، CINAHL، Magiran، IranMedex، Iran Doc از این نظر که معتبرترین پایگاههای اطلاعاتی در این زمینه هستند و دسترسی به آنها مقدور بود از سال 1970 تا آپریل 2017 با استفاده از ترکیب کلیدواژههایی که در زیر بیان شده است، جستوجوی دستی شدند و منابع مقالات به منظور یافتن مقالاتی که از طریق جستوجوی الکترونیکی یافت نشدند بررسی شد. کلیدواژههای فارسی شامل موارد زیر بود: «اندازهگیری، ارزیابی، اندازهگیری نتایج، یا آزمون اندازهگیری»؛ «تعادل، موازنه، کنترل پاسچر، نشستن یا ایستادن»؛ «سالمند یا بازنشسته» و «سقوط، خطر سقوط، پیشبینی سقوط، یا اختلالات تعادل». ترکیب کلیدواژههای انگلیسی نیز شامل موارد زیر بود:
"Assessment, evaluation, result assessment, or instrument assessment"; "balance, equilibrium, posture control, sitting, or standing"; "older adults or resident"; "fall, fall risk, fall prediction, or balance impairment".
مراحل انتخاب تحقیقات
در مرحله اول، غربالگری عنوان و چکیده مطالعات توصیفی با تمرکز بر اندازهگیری تعادل، جمعیت سالمند و انتشار به زبان فارسی و انگلیسی انجام شد. دو دستیار تحقیق به صورت مستقل چکیدههای مقالات را بررسی میکردند. مرحله دوم غربالگری کل متن با توجه به انتشار شاخص (انتشار یک آزمون ارزیابی تعادل)، هدف بیانشده از ارزیابی تعادل، مشخص بودن جامعه هدف، داشتن برنامه ساخت آزمون استاندارد، داشتن ضوابط ارزیابی استاندارد، و داشتن حداقل یکی از خصوصیات روایی و پایایی هنگام ساخت آزمون بود. دو محقق غربالگری کل متن را انجام دادند. مرحله سوم، تلفیق یافتههای دو محقق و حذف موارد مشترک بود. برای انجام بهتر این مرحله از یک جدول نمونه استاندارد برای استخراج اطلاعات جامعه هدف، روش ساخت آزمون، تعداد آیتمها، نوع آزمونهای رواییسنجی و پایاییسنجی و نتایج آنها استفاده شد (جدول شماره 1).
یک محقق ارشد نیز لیست نهایی آزمونهای انتخابشده را برای اطمینان از اینکه تمام آزمونها انتخاب شدهاند بررسی کرد. منظور از مشخص بودن جامعه هدف این است که باید بیان شده باشد که این آزمون برای چه گروهی است (مثلاً سالمندان یا افرادی که سکته کردهاند). اگر آزمون برای سالمندان نبود حذف میشد. دستیاران تحقیق خلاصه اطلاعات توصیفی را جمعآوری کردند و محقق ارشد آنها را بررسی کرد. مرحله چهارم انتخاب آزمونهای معتبر بود. با توجه به اطلاعات جمعآوریشده در جدول شماره 2 آزمونها انتخاب شدند.
جدول شماره 1 اطلاعات 41 مقاله مربوط به ساخت یک آزمون ارزیابی تعادل عملکردی را نشان میدهد. تمام این مقالات بین سالهای 1986 تا 2015 منتشر شدهاند. تعداد آیتمها در هر آزمون بین 1 تا 36 است. 29 مقاله اطلاعات مربوط به روند ایجاد آزمون، 4 مقاله اطلاعات مربوط به پایایی، و 9 مقاله اطلاعات مربوط به روایی را گزارش نکرده بودند. 31 مقاله اطلاعات مربوط به روند ساخت یا مقدار پایایی یا مقدار روایی را گزارش نکرده بودند. اطلاعات مربوط به محاسن، معایب و توضیحات این 10 آزمون در جدول شماره 3 ذکر شده است. از بین 10 مقالهای که روند ساخت استاندارد داشتند و اطلاعات پایایی و روایی را گزارش کرده بودند، مقیاس تعادل ایستادن دانشگاه کانزاس، روایی ضعیف و پایایی متوسط داشت. بنابراین شرایط لازم را به عنوان یک آزمون مناسب نداشت.
از بین 41 مقاله ساخت آزمون ارزیابی تعادل عملکردی که بررسی شدند، 9 آزمون شرایط لازم را به عنوان آزمون استاندارد داشتند که شامل موارد زیر بود: آزمون تعادل برگ، آزمون کوتاه تعادل برگ، آزمون بلندشدن و رفتن زماندار، مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون، ابزار غربالگری تعادل، آزمون رسیدن عملکردی، آزمون ارزیابی عملکردی راه رفتن، ارزیابی جابهجایی عملکردمحور، آزمون بالینی تعامل حسی در تعادل.
بحث
در این مقاله مروری، 9 آزمون ارزیابی تعادل عملکردی سالمندان نشان داده شد که ویژگیهای روایی و پایایی مناسب، روند ساخت آزمون استاندارد و جامعه هدف مشخصی داشتند. مقایسه پایایی این آزمونها مشکل است، زیرا تعدادی از محققان از تحلیل آماری ناپارامتریک برای مقیاسهای ترتیبی استفاده نمیکنند
[46]. بنابراین بیان اینکه کدام آزمونها پایاتر هستند درست نیست
[18].
در این تحقیق پایایی آزمونهایی را که مقدار آن محاسبه شده و بالاتر از 0/8 به دست آمده بود، به عنوان پایایی مورد قبول پذیرفتیم. در کل، سه نوع روایی عموماً مشاهده شد که عبارت بودند از: محتوا، ضوابط، سازه. به طور معمول روایی یک آزمون را با سنجش ارتباط آن با یک آزمون دیگر بیان میکنند؛ مثلاً روایی مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون را نسبت به مقیاس تعادل برگ میسنجند
[39]. مقیاس تعادل برگ به عنوان استاندارد طلایی در پیشبینی سقوط نیست، بلکه استاندارد طلایی در پیشبینی سقوط تعداد دفعات سقوط است که از این روش کمتر استفاده شده است
[67]. لذا با روشهای رواییسنجی نیز نمیتوان بیان کرد که کدام آزمون رواتر است. بنابراین در این تحقیق هیچ آزمونی به عنوان بهترین آزمون انتخاب نشد و تنها 9 آزمونی انتخاب شدند که شرایط آزمون استاندارد را داشتند و تمام اطلاعات مربوط به آنها بیان شد تا محققان برحسب دانش و نیاز خود از بین این 9 آزمون، یکی را انتخاب کنند.
آزمونهای ارزیابی تعادل از طرحهای مختلفی شامل دامنه وسیعی از آیتمها و آزمودنیهای سالمند با سطح تواناییهای مختلف استفاده میکنند. این امر شناسایی مؤثرترین آزمون ارزیابی تعادل را مشکل میکند
[16 ،15]. برای انتخاب دقیق آزمون ارزیابی تعادل باید درک درستی از مؤلفههایی داشته باشیم که یک آزمون ارزیابی تعادل اندازه میگیرد و اینکه چرا این ارزیابیها برای مرتبط کردن به بیمار و خدمات بالینی مهم هستند
[69 ،68 ،22]. در بیشتر مواردی که درباره آزمونها توضیحاتی داده میشود، انتخاب آیتمها براساس نظر متخصصان و بدون دلایل منطقی، همترازی و بنیاد و پایهای برای انتخاب آنها یا قابلیت استفاده از آنها هستند
[70 ،18-14]. استفاده از این دیدگاه نظری تصمیمگیریهای بر پایه شواهد را درباره استفاده از آزمون اندازهگیری، چگونگی تفسیر نتایج و چگونگی مرتبط کردن آنها با طرحهای درمانی مشکل میکند
[70 ،18]. تحقیقات بیشتر برای توافق عمومی و ایجاد یک چهارچوب نظری برای ارزیابی تعادل نیاز است
[71 ،70 ،15].
دیدگاه سیستمهای ارزیابی تعادل [
72] یکی از روشهایی است که ممکن است محققان از آن برای سنجش توان آزمون در پیشبینی خطر سقوط استفاده کنند، اما برای پیشبینی خطر سقوط نمیتوان از مؤلفههای مشخصشده در سیستمهای ارزیابی تعادل استفاده کرد
[74 ،73 ،67]. مثلاً مقیاس تعادل برگ مؤلفههای حفظ راستای عمودی، کنترل پاسچر واکنشی، و تأثیر ادراک را از سیستمهای کنترل پاسچر ارزیابی نمیکند
[17]. مقیاس تعادل برگ با مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون که فقط آیتم حفظ راستای عمودی در فضا را ارزیابی نمیکند و آزمون سیستمهای ارزیابی تعادل کوچک که فقط مؤلفه محدودیتهای ثبات عملکردی را ارزیابی نمیکند، توان نسبتاً مشابهی در پیشبینی خطر سقوط دارد
[67].
همچنین آزمون سیستمهای ارزیابی تعادل مختصر که مؤلفههای ثبات عمودی و تأثیرات ادراک را ارزیابی نمیکند با آزمون سیستمهای ارزیابی تعادل کوچک و آزمون سیستمهای ارزیابی تعادل که تمام مؤلفههای سیستمهای ارزیابی تعادل را شامل میشود، در توان پیشبینی خطر سقوط تقریباً مشابه هستند
[73]. لذا برای پیشبینی خطر سقوط، استناد به مؤلفههای سیستمهای ارزیابی تعادل کافی نیست. اگرچه بحث پایههای نظری مشکلات تعادل منتشر شده است
[78-75]، ولی همسانی در زبان و تعاریف به دست نیامده است و هیچ کدام به طور وسیع پذیرفته نشدهاند
[15]. مشکل دیگر آزمونها این است که هر آزمون مربوط به گروه محدودی از بیماران است و نتایج دقیقی را برای دیگر گروهها نخواهد داشت
[16 ،15].
مقیاس تعادل برگ زمانی به عنوان رایجترین آزمون ارزیابی تعادل سالمندان استفاده میشد، اما از آنجا که این آزمون برای سالمندان آسایشگاهی با سطح عملکرد پایین طراحی شده است، در سالمندان مقیم جامعه و با سطح عملکرد بالا روایی کمتری دارد. بنابراین به منظور رفع این نقص آزمونهای دیگری همچون مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون ایجاد شد
[39]. رز و همکاران (2006) مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون را ایجاد کردند. آنها از آزمونهای تعادلی ایستا و داینامیک مشکلتر استفاده کردند تا هنگامی که افراد مسن فعالتر از آن استفاده میکنند تحت تأثیر اثر سقف قرار نگیرد. آنها بیان کردند که این آزمون برای سالمندان با سطح عملکردی بالاتر مناسبتر است
[39]. تحقیقات متناقض با گفته آنها نیز وجود دارد که نشان میدهد مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون نسبت به مقیاس تعادل برگ توان پیشبینی خطر سقوط بیشتر را ندارد
[67].
مقیاس کوتاه تعادل برگ نسخه خلاصه مقیاس تعادل برگ است که ناحیه زیر منحنی آن بیشتر از نسخه مقیاس تعادل برگ به دست آمد که در تحقیقات اندکی استفاده شده است و رواج ندارد
[79 ،29]. آزمون خم شدن قدامی جزء پرکاربردترین و راحتترین آزمونهاست. با اینکه این آزمون تک آیتمی است، اما ارتباط آن با سرعت راه رفتن 0/71، راه رفتن تاندوم 0/71، مهارتهای حرکتی 0/65، مرکز فشار 0/71 به دست آمد که نشاندهنده اعتبار بالای آن است
[40]. از طرفی دیگر، به دلیل اینکه جنبههای محدودی از تعادل را میسنجد، برای تمام اقشار مناسب نیست و بسیاری از محققان ترجیح میدهند از آزمونهای چند آیتمی استفاده کنند
[72].
بسیاری از درمانگرها از آزمون بلندشدن و رفتن زماندار به دلیل کوتاهی و آسانی آن استفاده میکنند
[22]. آزمون بلندشدن و رفتن زماندار اصلاحشده آزمون بلند شدن و رفتن است
[60]. با اینکه این آزمون تکآیتمی است، اما شامل بخشهای نشستن روی صندلی، بلند شدن و راه رفتن تا 3 متر، برگشتن و نشستن مجدد است که هر یک از این بخشها جنبههای مختلفی از تعادل را میسنجد. در تحقیقات مختلف میزان ارتباط آن با مقیاس تعادل برگ 0/85- و 0/63- و 0/81- و 0/76- بیان شده است
[81 ،80 ،60 ،28]. همچنین ارتباط آن با سرعت راه رفتن و شاخص بارتل به ترتیب 0/61- و 0/78- گزارش شده است [
60]. یکی از عیوب این است که تحت تأثیر اثر سقف قرار میگیرد
[16].
آزمون ارزیابی جابهجایی عملکردمحور جزء پراستفادهترین آزمونها است، اما بخش دوم این آزمون عموماً توسط محققان استفاده نمیشود. پایایی بین آزمونگر و روایی آن خوب گزارش شده است
[83 ،82]. برای این آزمون مقادیر ویژگی 51 تا 61 درصد و حساسیت 70 تا 85 درصد گزارش شده است [
84]، اما مقدار ویژگی ضعیف 11 درصد نیز به دلیل نقص در پیشبینی سقوطهای ناشی از تغییر در سطح حمایت همانند لغزیدن و سکندری خوردن برای آن گزارش شده است
[83 ،82]. همچنین ارتباط آن با مقیاس تعادل برگ 0/91 و با ایستادن تکپا 0/59 تا 0/64 گزارش شده است
[18]. عیب این آزمون نیز طولانی بودن آن است.
آزمون تعامل حسی برای تعادل 6 حالت ایستادن روی فوم و زمین دارد و با مقیاس اعتماد به تعادل ویژه ارتباط خوبی دارد. اهمیت آزمون تعامل حسی برای تعادل در این است که در بیشتر آزمونها تعدادی از آیتمهای آن وجود دارد. همچنین ارتباط 0/77 با فوگلمیر برای آن گزارش شده است
[31].
یک چالش پیش روی مرتبط که نیازمند توجه بیشتری است، مشخص کردن بهترین آزمون برای ارزیابی تعادل است. راهکار دیگر برای انتخاب آزمون عملکردی مناسبتر استفاده از نظر متخصصان است. مک گینیس و همکاران
[85] که از اتفاق آرای متخصصان برای رتبهبندی 10 آزمون تعادلی مناسب برای اهداف غربالگری، شناسایی اختلال، شناسایی محدودیت عملکرد، پیشبینی یا ارزیابی تغییرات استفاده کردند این دیدگاه را بیان کردند. آنها آیتمهای هر آزمون را نسبت به یکدیگر رتبهبندی نکردند و تعداد زیادی از آیتمهای تعادل استفاده نشد. باید توجه داشت که رایج بودن یک آزمون به طور حتم مرتبط به کیفیت یا ارزش کلی آن نیست
[22].
استفاده از آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی به زمان کمی نیاز دارد، نیاز به تجهیزات ویژه ندارند، بهآسانی در یک ارزیابی بالینی یا جلسه درمانی قرار داده میشود و نتایج آنها برای متخصصان و بیماران قابل فهم است
[16 ،11]. آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی در شناسایی وجود اختلالات تعادل یا ناتواناییهای مرتبط موفق هستند، اما نمیتوانند بین سطوح اختلال تفاوت قائل شوند
[14]. آنها در شناسایی تغییرات کوچک در تواناییهای تعادلی افراد ناتوان هستند. بنابراین توصیه شده است که آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی باید در غربالگری استفاده شود
[14] و از یک آزمون ارزیابی تعادل هدفمندتر برای ارزیابی کامل تعادل استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر، یک آزمون تعادلی که تغییرات کوچک در توانایی تعادل آزمودنی را ارزیابی میکند مورد نیاز است
[70]. در این موارد استفاده از آزمونهای ارزیابی تعادل همانند صفحه نیروی داینامیک، که اطلاعات را درباره چندین مؤلفه از سیستم کنترل پاسچر تحت شرایط پویا فراهم میکند، برای شناخت تغییرات کوچک در توانایی تعادل آزمودنی لازم است
[70]. بنابراین در شناخت دلایل مشکلات تعادلی استفاده از دیدگاه سیستمهای ارزیابی تعادل و آزمونهای پوستروگرافی مناسب است
[72 ،70].
آزمونهای مقیاس تعادل برگ، آزمون کوتاه تعادل برگ، بلندشدن و رفتن زماندار، مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون، ابزار غربالگری تعادل، رسیدن عملکردی، تعامل حسی برای تعادل، ارزیابی جابهجایی عملکردمحور و ارزیابی عملکردی راه رفـتن معتبرترین آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی برای سالمندان هستند. نسخه فارسی مقیاس تعادل برگ در سالمندان ایرانی آزمونی معتبر و پایا (0/93) معرفی شده است
[86]. پایایی مقیاس تعادل برگ در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز نیز 0/99 گزارش شده است
[87]. نسخه فارسی مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون نیز یک آزمون روانسنجی بسیار مطلوب برای سالمندان ایرانی مقیم جامعه است
[88].
با توجه به تعدد آزمونهای تعادل استاندارد، 41 آزمون مجزا در مطالعه اخیر وارد شدند. در آزمونهای تعادلی اجراشده، همپوشانیهای قابلتوجهی وجود دارد
[72 ،12]. برای مثال آیتمهای ایستادن تکپا، چرخش 360 درجه، ایستادن بدون حمایت، نشستن به ایستادن و برعکس، در بسیاری از آزمونها وجود دارد.
این تحقیق اطلاعات جدیدی را درباره آزمونهای ارزیابی تعادل عملکردی فراهم میکند. برای درک عواملی که استفاده یا عدم استفاده از اندازهگیریهای خاص را تحت تأثیر قرار میدهد تحقیقات بیشتری نیاز است.
نتیجهگیری نهایی
به منظور انتخاب مناسبترین آزمون برای امور بالینی و پیشگیری از سقوط، آشنابودن با آزمونهای تعادل الزامی است. ارزیابیهای عملکردی تعادل اطلاعاتی را درباره توانایی آزمودنی در عمل کردن مستقل فراهم میکند و به عنوان آزمون غربالگری برای شناسایی آزمودنیهای در خطر سقوط کاربرد دارد. آزمونهای مقیاس تعادل برگ، آزمون کوتاه تعادل برگ، آزمون بلندشدن و رفتن زماندار، مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون، BST، آزمون رسیدن عملکردی، آزمون تعامل حسی برای تعادل، ارزیابی جابهجایی عملکردمحور و آزمون ارزیابی عملکردی راه رفـتن مناسبترین موارد برای استفاده در امور بالینی و پیشگیری از سقوط هستند. در این پژوهش همانند تمام مقالات مروری سیستماتیک، کیفیت مقالات مروری دیگر بررسی شد. اگرچه از استراتژیهای جستوجوی کاملی استفاده شد، اما تنها مقالات انگلیسی و فارسی مرور شد و ممکن است مقالات مربوط به زبانهای دیگر وجود داشته باشد.
تشکر و قدردانی
این مقاله برگرفته از رساله دکترای پدرام پورمحمودیان در رشته آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی (تربیت بدنی ویژه) دانشگاه گیلان است. بدینوسیله از مسئولان محترم دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان تشکروقدردانی میشود.