دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 153-132 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، ppourmahmoudian@gmail.com
2- گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
3- گروه آمار و علوم کامپیوتر، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (8479 مشاهده)
اهداف اختلال تعادل یکی از اصلی‌ترین مشکلات سالمندان است که می‌تواند عملکرد روزانه را تحت تأثیر قرار دهد. درمان اختلالات تعادل هدف اصلی متخصصان این زمینه است. بنابراین، هدف این تحقیق مشخص کردن معتبرترین آزمون‌های عملکردی ارزیابی تعادل سالمندان برای امور بالینی است.
مواد و روش ها جست‌وجوی الکترونیکی منابع اطلاعاتی PubMed، EMBASE، CINAHL، Magiran، IranMedex و IranDoc با استفاده از ترکیب کلیدواژه های «اندازه‌گیری، ارزیابی، اندازه‌گیری نتایج یا آزمون اندازه‌گیری»؛ «تعادل، موازنه، کنترل پاسچر، نشستن یا ایستادن»؛ «سالمند یا بازنشسته» و «سقوط، خطر سقوط، پیش‌بینی سقوط یا اختلالات تعادل»، و جست‌وجوی دستی و استفاده از منابع مقالات انجام شد. ضوابط ورود شامل هدف بیان‌شده ارزیابی تعادل، ارزیابی حداقل یک ویژگی روایی و پایایی، داشتن برنامه و ضوابط ساخت آزمون استاندارد بود که به انگلیسی یا فارسی منتظر شده بودند.
یافته ها برای این پژوهش 41 آزمون تعادلی انتخاب شد. از بین آن‌ها آزمون‌های مقیاس تعادل برگ، زمان بلند شدن و رفتن، مقیاس تعادل پیشرفته فولرتون، آزمون غربالگری تعادل، آزمون رسیدن عملکردی، آزمون بالینی تعامل حسی در تعادل، ارزیابی اجرای جهت‌دار تحرک و ارزیابی راه رفتن عملکردی انتخاب شدند که ویژگی‌های مورد نظر این تحقیق را داشتند. 
نتیجه گیری آزمون‌های انتخاب‌شده در این تحقیق مناسب‌ترین موارد برای استفاده در امور بالینی و پیشگیری از سقوط هستند.
متن کامل [PDF 1637 kb]   (6010 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (20246 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سالمند شناسی
دریافت: 1396/7/22 | پذیرش: 1395/12/22 | انتشار: 1397/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.