دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 395-384 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mandana.sangari@gmail.com
2- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.
3- گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
چکیده:   (7602 مشاهده)
اهداف کنترل وضعیت قامت فرایندی فعال برای حفظ تعادل است و در فعالیت‌های روزمره، ضروری به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش جنسیت و نوع کانون توجهی در تکالیف شناختی و عملکردی بر یادگیری کنترل پاسچر سالمندان انجام شد.
مواد و روش ها شرکت‌کنندگان شامل 80 سالمند (40 مرد و 40 زن)، با میانگین سنی 4/9±72/50بودند که به‌طور داوطلبانه و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه در این تحقیق شرکت کردند. این افراد به‌طور تصادفی در هشت گروه آزمایشی دستورالعمل‌های کانون توجهی درونی و بیرونی در تکالیف فراقامتی شناختی و حرکتی گمارده شدند. وضعیت قامت با سنجش قرارگیری مرکز جرم با استفاده از سیستم بالانس مستر ارزیابی شد.
یافته ها تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد گروه مردان با کانون توجهی بیرونی در تکلیف حرکتی، بهترین عملکرد را در یادگیری کنترل پاسچر داشتند ( P<0/05). زنان با کانون توجهی درونی در تکلیف شناختی، ضعیف‌ترین عملکرد را در یادگیری کنترل پاسچر داشتند. مقایسه‌های زوجی نشان داد مردان و زنان در کانون توجهی بیرونی در مقایسه با کانون توجهی درونی، عملکرد کنترل پاسچر بهتری داشتند.
نتیجه گیری با توجه به تأثیر دستکاری کانون توجه تکالیف فراقامتی بر کنترل پاسچر، این موضوع در زنان سالمند در مقایسه با مردان افت بیشتری دارد. با طراحی برنامه‌های تمرینی جهت‌دهی توجه در تکالیف فراقامتی، می‌توان تعادل را بهبود بخشید. با توجه به مؤثربودن دستکاری کانون توجه بر کنترل پاسچر سالمندان، طراحی برنامه‌های جهت‌دهی توجه به ویژه در زنان سالمند پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 2342 kb]   (2833 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2523 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب سالمندی
دریافت: 1396/12/25 | پذیرش: 1397/4/30 | انتشار: 1397/7/9

فهرست منابع
1. Wikstrom EA, Tillman MD, Smith AN, Borsa PA. A new force-plate technology measure of dynamic postural stability: The dynamic postural stability index. Journal of Athletic Training. 2005; 40(4):305-9. [PMID] [PMCID] [PMID] [PMCID]
2. Ghai S, Driller M, Ghai I. Effects of joint stabilizers on proprioception and stability: A systematic review and meta-analysis. Physical Therapy in Sport. 2017; 25:65-75. [DOI:10.1016/j.ptsp.2016.05.006] [DOI:10.1016/j.ptsp.2016.05.006]
3. Boisgontier MP, Beets IA, Duysens J, Nieuwboer A, Krampe RT, Swinnen SP. Age-related differences in attentional cost associated with postural dual tasks: Increased recruitment of generic cognitive resources in older adults. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2013; 37(8):1824-37. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2013.07.014] [DOI:10.1016/j.neubiorev.2013.07.014]
4. Jacobs J, Horak F. Cortical control of postural responses. Journal of Neural Transmission. 2007; 114(10):1339–48. [DOI:10.1007/s00702-007-0657-0] [DOI:10.1007/s00702-007-0657-0]
5. Honeycutt CF, Gottschall JS, Nichols TR. Electromyographic responses from the hindlimb muscles of the decerebrate cat to horizontal support surface perturbations. Journal of Neurophysiology. 2009; 101(6):2751-61. [DOI:10.1152/jn.91040.2008] [DOI:10.1152/jn.91040.2008]
6. Masters R, Maxwell J. The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008; 1(2):160-83. [DOI:10.1080/17509840802287218] [DOI:10.1080/17509840802287218]
7. Wulf G, McNevin N, Shea CH. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001; 54(4):1143-54. [DOI:10.1080/713756012] [DOI:10.1080/713756012]
8. Masters RS. Knowledge, knerves and know-how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British Journal of Psychology. 1992; 83(3):343-58. [DOI:10.1111/j.2044-8295.1992.tb02446.x] [DOI:10.1111/j.2044-8295.1992.tb02446.x]
9. Schaefer S, Schellenbach M, Lindenberger U, Woollacott M. Walking in high-risk settings: do older adults still prioritize gait when distracted by a cognitive task? Experimental Brain Research. 2015; 233(1):79-88. [DOI:10.1007/s00221-014-4093-8] [DOI:10.1007/s00221-014-4093-8]
10. Seidler RD, Bernard JA, Burutolu TB, Fling BW, Gordon MT, Gwin JT, et al. Motor control and aging: Links to age-related brain structural, functional, and biochemical effects. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2010; 34(5):721-33. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2009.10.005] [DOI:10.1016/j.neubiorev.2009.10.005]
11. Talelli P, Ewas A, Waddingham W, Rothwell JC, Ward NS. Neural correlates of age-related changes in cortical neurophysiology. Neuroimage. 2008; 40(4):1772-81. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2008.01.039] [DOI:10.1016/j.neuroimage.2008.01.039]
12. Wickens CD. Multiple resources and performance prediction. Theoretical Issues in Ergonomics Science. 2002; 3(2):159-77. [DOI:10.1080/14639220210123806] [DOI:10.1080/14639220210123806]
13. Huang CY, Chang GC, Tsai YY, Hwang S. An increase in postural load facilitates an anterior shift of processing resources to frontal executive function in a postural-suprapostural task. Frontiers in Human Neuroscience. 2016; 10. [DOI:10.3389/fnhum.2016.00420] [DOI:10.3389/fnhum.2016.00420]
14. Schaefer S. The ecological approach to cognitive–motor dual-tasking: findings on the effects of expertise and age. Frontiers in Psychology. 2014; 5:1167. [DOI:10.3389/fpsyg.2014.01167] [DOI:10.3389/fpsyg.2014.01167]
15. Yeh TT, Cinelli ME, Lyons J, Lee TD. Using a manipulation check to uncover age-related difference in focus of attention instruction during a balance task. Experimental Aging Research. 2016; 42(3):307-13. [DOI:10.1080/0361073X.2016.1156977] [DOI:10.1080/0361073X.2016.1156977]
16. Wulf G. Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research. E-journal Bewegung und Training. 2007; 1(2-3):1-11.
17. Yu SH, Huang CY. Improving posture-motor dual-task with a supraposture-focus strategy in young and elderly adults. PloS One. 2017; 12(2):e0170687. [DOI:10.1371/journal.pone.0170687] [DOI:10.1371/journal.pone.0170687]
18. Stoffregen TA, Pagulayan RJ, Bardy BtG, Hettinger LJ. Modulating postural control to facilitate visual performance. Human Movement Science. 2000; 19(2):203-20. [DOI:10.1016/S0167-9457(00)00009-9] [DOI:10.1016/S0167-9457(00)00009-9]
19. Stevens JA, Corso PS, Finkelstein EA, Miller TR. The costs of fatal and non-fatal falls among older adults. Injury Prevention. 2006; 12(5):290-5. [DOI:10.1136/ip.2005.011015] [DOI:10.1136/ip.2005.011015]
20. Colledge N, Cantley P, Peaston I, Brash H, Lewis S, Wilson J. Ageing and balance: the measurement of spontaneous sway by posturography. Gerontology. 1994; 40(5):273-8. [DOI:10.1159/000213596] [DOI:10.1159/000213596]
21. Springer BA, Marin R, Cyhan T, Roberts H, Gill NW. Normative values for the unipedal stance test with eyes open and closed. Journal of geriatric physical therapy. 2007; 30(1):8-15. [DOI:10.1519/00139143-200704000-00003] [DOI:10.1519/00139143-200704000-00003]
22. Wolfson L, Whipple R, Derby CA, Amerman P, Nashner L. Gender differences in the balance of healthy elderly as demonstrated by dynamic posturography. Journal of Gerontology. 1994; 49(4):M160-7. [DOI:10.1093/geronj/49.4.m160] [DOI:10.1093/geronj/49.4.M160]
23. Magill RA, Anderson DI. Motor learning and control: Concepts and applications. New York: McGraw-Hill; 2007.
24. Chiviacowsky S, Wulf G, Ávila L. An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research. 2012; 57(7):627-34. [DOI:10.1111/j.1365-2788.2012.01569.x] [DOI:10.1111/j.1365-2788.2012.01569.x]
25. Polskaia N, Richer N, Dionne E, Lajoie Y. Continuous cognitive task promotes greater postural stability than an internal or external focus of attention. Gait & Posture. 2015; 41(2):454-8. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2014.11.009] [DOI:10.1016/j.gaitpost.2014.11.009]
26. Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. "Mini-mental state": Apractical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. Journal of Psychiatric Research. 1975; 12(3):189-98. [DOI:10.1016/0022-3956(75)90026-6] [DOI:10.1016/0022-3956(75)90026-6]
27. Craig CL, Marshall AL, Sjöström M, Bauman AE, Booth ML, Ainsworth BE, et al. International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2003; 35(8):1381-95. [DOI:10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB] [DOI:10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB]
28. Namba T, Tabuchi A. Study on vision and static physical balance function Report 1: Healthy young and middle-elder people. Kawasaki Journal of Medical Welfare. 2015; 20(2):42-53.
29. Wulf G, Weigelt M, Poulter D, McNevin N. Attentional focus on suprapostural tasks affects balance learning. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2003; 56(7):1191-211. [DOI:10.1080/02724980343000062] [DOI:10.1080/02724980343000062]
30. Burcal CJ, Drabik EC, Wikstrom EA. The effect of instructions on postural–suprapostural interactions in three working memory tasks. Gait & Posture. 2014; 40(2):310-4. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2014.04.203] [DOI:10.1016/j.gaitpost.2014.04.203]
31. Chiviacowsky S, Wulf G, Wally R. An external focus of attention enhances balance learning in older adults. Gait & Posture. 2010; 32(4):572-5. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2010.08.004] [DOI:10.1016/j.gaitpost.2010.08.004]
32. Kelly VE, Janke AA, Shumway-Cook A. Effects of instructed focus and task difficulty on concurrent walking and cognitive task performance in healthy young adults. Experimental Brain Research. 2010; 207(1-2):65-73. [DOI:10.1007/s00221-010-2429-6] [DOI:10.1007/s00221-010-2429-6]
33. Van Impe A, Coxon J, Goble D, Wenderoth N, Swinnen S. Age-related changes in brain activation underlying single-and dual-task performance: Visuomanual drawing and mental arithmetic. Neuropsychologia. 2011; 49(9):2400-9. [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2011.04.016] [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2011.04.016]
34. Marone JR, Patel PB, Hurt CP, Grabiner MD. Frontal plane margin of stability is increased during texting while walking. Gait & Posture. 2014; 40(1):243-6. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2014.04.188] [DOI:10.1016/j.gaitpost.2014.04.188]
35. Makizako H, Furuna T, Ihira H, Shimada H. Age-related differences in the influence of cognitive task performance on postural control under unstable balance conditions. International Journal of Gerontology. 2013; 7(4):199-204. [DOI:10.1016/j.ijge.2013.01.014] [DOI:10.1016/j.ijge.2013.01.014]
36. Sparrow W, Bradshaw EJ, Lamoureux E, Tirosh O. Ageing effects on the attention demands of walking. Human Movement Science. 2002; 21(5-6):961-72. [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00154-9] [DOI:10.1016/S0167-9457(02)00154-9]
37. Verhaeghen P, Steitz DW, Sliwinski MJ, Cerella J. Aging and dual-task performance: a meta-analysis. Psychology and Aging. 2003; 18(3):443–60. [DOI:10.1037/0882-7974.18.3.443] [DOI:10.1037/0882-7974.18.3.443]
38. Olivier I, Cuisinier R, Vaugoyeau M, Nougier V, Assaiante C. Age-related differences in cognitive and postural dual-task performance. Gait & Posture. 2010; 32(4):494–9. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2010.07.008] [DOI:10.1016/j.gaitpost.2010.07.008]
39. Vuillerme N, Nougier V, Camicioli R. Veering in human locomotion: Modulatory effect of attention. Neuroscience letters. 2002; 331(3):175-8. [DOI:10.1016/S0304-3940(02)00876-5] [DOI:10.1016/S0304-3940(02)00876-5]
40. Flôres FS, Menezes KM, Katzer JI. [Influence of gender on attention and learning of motor skills (Portuguese)]. Journal of Physical Education. 2016; 27(1):2706. [DOI:10.4025/jphyseduc.v27i1.2706] [DOI:10.4025/jphyseduc.v27i1.2706]
41. McNevin N, Weir P, Quinn T. Effects of attentional focus and age on suprapostural task performance and postural control. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2013; 84(1):96-103. [DOI:10.1080/02701367.2013.762321] [DOI:10.1080/02701367.2013.762321]
42. Wulf G, Chiviacowsky S, Drews R. External focus and autonomy support: Two important factors in motor learning have additive benefits. Human Movement Science. 2015; 40:176-84. [DOI:10.1016/j.humov.2014.11.015] [DOI:10.1016/j.humov.2014.11.015]
43. Boulanger M, Giraudet G, Faubert J. Interaction between the oculomotor and postural systems during a dual-task: Compensatory reductions in head sway following visually-induced postural perturbations promote the production of accurate double-step saccades in standing human adults. PLoS One. 2017; 12(3):e0173678. [DOI:10.1371/journal.pone.0173678] [DOI:10.1371/journal.pone.0173678]
44. Legrand A, Mazars KD, Lazzareschi J, Lemoine C, Olivier I, Barra J, et al. Differing effects of prosaccades and antisaccades on postural stability. Experimental Brain Research. 2013; 227(3):397-405. [DOI:10.1007/s00221-013-3519-z] [DOI:10.1007/s00221-013-3519-z]
45. Rodrigues ST, Polastri PF, Carvalho JC, Barela JA, Moraes R, Barbieri FA. Saccadic and smooth pursuit eye movements attenuate postural sway similarly. Neuroscience Letters. 2015; 584:292-5. [DOI:10.1016/j.neulet.2014.10.045] [DOI:10.1016/j.neulet.2014.10.045]
46. Wulf G, Prinz W. Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic Bulletin & Review. 2001; 8(4):648-60. [DOI:10.3758/BF03196201] [DOI:10.3758/BF03196201]
47. Riva D, Mamo C, Fanì M, Saccavino P, Rocca F, Momenté M, et al. Single stance stability and proprioceptive control in older adults living at home: Gender and age differences. Journal of Aging Research. 2013; 2013:1–14. [DOI:10.1155/2013/561695] [DOI:10.1155/2013/561695]
48. Moreira MD, Costa AR, Caldas CP. The association between nursing diagnoses and the occurrence of falls observed among eldery individuals assisted in an outpatient facility. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2007; 15(2):311-7. [DOI:10.1590/S0104-11692007000200018] [DOI:10.1590/S0104-11692007000200018]
49. Nakagawa HB, Ferraresi JR, Prata MG, Scheicher ME. Postural balance and functional independence of elderly people according to gender and age: cross-sectional study. Sao Paulo Medical Journal. 2017; 135(3):260-5. [DOI:10.1590/1516-3180.2016.0325280217] [DOI:10.1590/1516-3180.2016.0325280217]
50. Hageman PA, Leibowitz JM, Blanke D. Age and gender effects on postural control measures. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 1995; 76(10):961-5. [DOI:10.1016/S0003-9993(95)80075-1] [DOI:10.1016/S0003-9993(95)80075-1]
51. Berger L, Bernard-Demanze L. Age-related effects of a memorizing spatial task in the adults and elderly postural control. Gait & Posture. 2011; 33(2):300-2. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2010.10.082] [DOI:10.1016/j.gaitpost.2010.10.082]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.