Bahador F, Mahfoozpour S, Masoudi Asl I, Vahdat S. Identifying the Main Factors of Providing Primary Preventive Care Services to the Elderly in Iran. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2023; 17 (4) :506-521
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2324-fa.html
1- گروه مدیریت خدمات بهداشتیدرمانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از آسیب، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، smahfoozpour@yahoo.com
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتیدرمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (3344 مشاهده)
اهداف: جامعه ما که به سمت سالمندی گام نهاده و از نظر مراقبتهای بهداشتی با مسائل گوناگونی مواجه است. یک بحث مهم در ارتباط با ارتقای سلامت سالمندان، مراقبتهای پیشگیرانه و نحوه مدیریت آن در دنیا است. از آنجا که سیستم مراقبتهای بهداشتی تغییرات مناسب در ساختار و روند ارائه خدمات به بیماران ایجاد میکند، مطالعه حاضر با هدف شناسایی مهمترین ابعاد ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان ایران انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفیپیمایشی متغیرهای مورد نظر با استفاده از پرسشنامه سنجش و در حقیقت روابط علّی بین متغیرها مشخص شد. ابتدا شرایط ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان کشورهای منتخب دنیا و ایران توصیف و مطالعه تطبیقی انجام شد. سپس اطلاعات، دیدگاهها و نظرات 12 خبره مدیریت، درباره متغیرهای استخراجشده از مرور ادبیات با استفاده از تکنیک دلفی در 3 مرحله جمعآوری و پس از اجماع نظر خبرگان، پرسشنامه ساختارمند طراحی شد. جهت تأیید نهایی متغیرها و مؤلفههای اصلی روایی صوری و محتوای پرسشنامه و به منظور سنجش پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و پرسشنامه در جامعه آماری شامل 176 خبره توزیع و تکمیل شد. به منظور محاسبه میزان تأثیر مؤلفهها بر متغیر اصلی، روش معادلات ساختاری به کار برده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که این مدل 6 بُعد (برنامهریزی، سازماندهی، تأمین منابع، نظارت، رهبری و خدمات پیشگیرانه) دارد. بار عاملی و آماره تی هریک از ابعاد برنامهریزی (0/68 و 5/22)، سازماندهی (0/56 و 4/54)، تأمین منابع (0/76 و 2/72)، نظارت (0/75 و 3/29)، رهبری (0/68 و 4/92) و خدمات پیشگیرانه (0/71 و 3/44) بر مدیریت ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان محاسبه شد. در بُعد برنامهریزی 8 شاخص، در بُعد سازماندهی 6 شاخص، در بُعد تأمین منابع 7 شاخص، در بُعد نظارت 7 شاخص، در بُعد رهبری 3 شاخص و در بُعد خدمات پیشگیرانه 6 شاخص شناسایی و تأیید شدند.
نتیجه گیری: ابعاد شناساییشده به ترتیب، بیشترین میزان تأثیر بر مدیریت ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان، عبارتاند از: برنامهریزی، خدمات پیشگیرانه، نظارت، سازماندهی، تأمین منابع و رهبری که با ایجاد زیرساختها، اقدامات علمی و عملی، ارتقای فرهنگ سلامت و جدی بودن نظام سلامت در بهکارگیری ظرفیتها و امکانات موجود، موجب افزایش کیفیت زندگی سالمندان، کاهش هزینههای سلامت و کاهش بار بیماریها در سطح جامعه میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: 1400/7/11 | پذیرش: 1400/10/26 | انتشار: 1401/12/6