Tajari T, Javanneshan M, Bayani M. Concepts and Images of Aging From the Perspective of Psychological Components in the Curriculum of the Primary School of the Iranian Educational System: Qualitative Content Analysis. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2023; 18 (1) :2-13
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2334-fa.html
تجری طیبه، جوان نشان مهین دخت، بیانی مرضیه. مفاهیم و تصاویر سالمندی از منظر مؤلفههای روانشناختی در برنامه درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1402; 18 (1) :2-13
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2334-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، ati.tajari@yahoo.com
2- گروه روانشناسی عمومی، دانشکده رواننشاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده: (2347 مشاهده)
اهداف هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوا کتابهای درسی دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران بر مبنای مؤلفههای روانشناختی سالمندان بود و اینکه کتابها چگونه به بازتولید مؤلفههای روانشناختی سالمندان پرداخته است.
مواد و روش ها روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا، جامعه آماری، کتابهای درسی دوره ابتدایی، نمونه آماری به شیوه هدفمند از نوع موارد مطلوب، شامل محتوای همه کتب درسی دوره ابتدایی در سال 1399 بود. مؤلفههای پژوهش شامل پذیرش خود، خودمختاری، رشد شخصی، ارتباط با دیگران، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی و نیز واحد تحلیل مضامین انتخاب شد.
یافته ها نتایج تحقیق نشان داد کتب درسی دوره ابتدایی به مسئله سالمندی از منظر روانشناختی تا حدودی پرداخته است، اما متون و تصاویر از نظر محتوا و کیفیت تأثیرگذاری در کودکان مقطع ابتدایی که دوره شکلگیری شاکله شخصیتی آنان است، در سطحی پایینی قرار داشته و به طور غیرمستقیم، فرد سالمند را ناتوان و تأثیرپذیر معرفی کرده است. بنابراین کتابهای درسی یادشده به بازتولید ویژگیهای روانشناختی سالمندان به صورت قوی نپرداختهاند، تصویر ارائهشده از آنان بیشتر روی ویژگی ارتباط با دیگران تمرکز کرده و نسبت به سایر مؤلفههای روانشناختی دچار غفلت شده است.
نتیجه گیری برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به یک بازنگری اساسی مبتنی بر مؤلفههای روانشناختی سالمندان نیاز دارد. متون، فعالیتها، تصاویر سالمند با هدف توجه بیشتر به زمینه نشاط و امید به زندگی در کتب درسی گنجانده شود. این عمل، نگرش و ادراکی سرشار از هدفمندی را در دوره سالمندی به وجود میآورد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سالمند شناسی دریافت: 1400/7/27 | پذیرش: 1400/12/11 | انتشار: 1402/1/10