Khavari N K, Hassani L, Mohseni S, Yaari A. Comparing the Effects of Three Educational Methods (Lecture, Question & Answer, Pamphlet Presentation) on Nutrition Status and Sustainability of Nutritional Knowledge in the Elderly. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2023; 18 (2) :192-203
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2411-fa.html
خاوری نجمه خاتون، حسنی لاله، محسنی شکرالله، یاری آسیه. اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی، پرسش و پاسخ، ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1402; 18 (2) :192-203
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2411-fa.html
1- مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی و ارتقای سلامت خلیج فارس، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران. ، 7hassani1969@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی و ارتقای سلامت خلیج فارس، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (2403 مشاهده)
اهداف اجرای برنامههای آموزشی برای ماندگاری دانش سالمندان درزمینه تغذیه آنها ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی 3 روش آموزشی (سخنرانی، پرسش و پاسخ، ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند شهر بندرعباس انجام شده است.
مواد و روش ها در مطالعه نیمهتجربی حاضر جامعه آماری شامل کلیه سالمندان ( افراد 60 سال و بالاتر) شهر بندرعباس است که با حجم نمونه 120 نفر (30 نفر در گروه کنترل و 30 نفر در هریک از گروههای سهگانه آزمایش) با روش نمونهگیری 2 مرحلهای انجام شد. مداخله آموزشی برای گروههای آزمایش به شیوه ارائه پمفلت، سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 20 سؤالی دانش ماندگار تغذیهای وزارت بهداشت و پرسشنامه 35 سؤالی رفتار تغذیهای سالمندان بود. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 23 ازطریق آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافته ها سن سالمندان شرکتکننده در مطالعه 60 تا 79 سال بود. ازنظر توزیع جنسی اکثریت مرد (53/3درصد) بودند. نتایج نشان داد تأثیر آموزش به شیوه پرسش و پاسخ بر بهبود وضعیت تغذیهای(0/031=F=4/397, P) و دانش ماندگار تغذیهای سالمندان (0/002=F=10/108, P) مؤثر است. ولی آموزش استفاده از پمفلت و سخنرانی بر وضعیت تغذیه و دانش ماندگار تأثیر آماری معنیداری ندارد.
نتیجه گیری روش آموزشی پرسش و پاسخ، روش مؤثرتری در مقایسه با سخنرانی و ارائه پمفلت در تغییر دانش تغذیهای و وضعیت تغذیهای سالمندان است که به تدوین برنامههای آموزشی مناسب در افراد سالمند کمک فراوانی میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب سالمندی دریافت: 1400/11/27 | پذیرش: 1401/5/9 | انتشار: 1402/4/10