Mojarrad A, Sadri Damirchi E, Sheykholeslami A, Rezaii Sharif A, Abbasi V. Comparing the Effects of Transcranial Direct Current Stimulation and Cognitive Rehabilitation on Language Skills and Attention in Elderly With Mild Alzheimer's Disease. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2024; 19 (3) :452-469
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2631-fa.html
مجرد آرزو، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخ الاسلامی علی، رضایی شریف علی، عباسی وحید. مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم و توانبخشی شناختی بر مهارتهای زبانی و توجه در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1403; 19 (3) :452-469
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2631-fa.html
1- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، e.sadri@uma.ac.ir
3- گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده: (1330 مشاهده)
اهداف امروزه آلزایمر یکی از اساسیترین مشکلات سالمندان محسوب میشود که موجب افت عملکرد شناختی در آنها میشود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم و پروتکل توانبخشی شناختی کوتاهمدت بر مهارتهای زبانی و توجه در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بود.
مواد و روش ها روش پژوهش، نیمهتجربی با 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود که با استفاده از روش پسآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری کلیه سالمندان بالای 65 سال مبتلا به آلزایمر خفیف را شامل میشد که در سال 1401 به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کرده بودند. از بین این افراد، 60 نفر بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. سپس متغیرهای مستقل مداخله تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم بهمدت 10 جلسه 20 دقیقهای بهصورت هفتهای 1 بار روی یک گروه آزمایش و برنامه توانبخشی شناختی کوتاهمدت 9 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه)، پس از تأیید روایی محتوا توسط منخصصین روی گروه آزمایش دوم، بهصورت هفتهای 1 بار اعمال شد. این برنامه به روش اسنادی و براساس رویکرد جایگزینی کارکرد سالم لوریا (1963) طراحی شده بود. بر روی گروه سوم هیچ مداخلهای انجام نشد. بعد از خاتمه مداخله، پسآزمون با فاصله 1 هفته بر روی گروههای آزمایش و گروه کنترل اجرا شد. بعد از 1 ماه مجدد گروههای موردمطالعه پیگیری شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از آزمون شناختی آدن بروک نسخه تجدیدنظرشده استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.
یافته ها نتایج نشان داد هر 2 روش موجب بهبود مؤلفههای نوشتن و نامگذاری متغیرهای مهارتهای زبانی شدند، درحالیکه بر روی متغیر توجه تأثیر معناداری نداشتند.
نتیجه گیری میتوان نتیجه گرفت که از هر 2 روش میتوان در جهت بهبود مهارتهای زبانی سالمندان مبتلابه آلزایمر خفیف بهره جست.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سالمند شناسی دریافت: 1402/3/3 | پذیرش: 1402/9/27 | انتشار: 1403/7/10