RT - Journal Article T1 - Executive Functioning and Creative Thinking in Bilinguals and Monolinguals Aged 60-80 Years Living in Tehran, Iran JF - Yektaweb_Journals YR - 2019 JO - Yektaweb_Journals VO - 13 IS - 4 UR - http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1421-fa.html SP - 480 EP - 493 K1 - Executive functioning K1 - Creative thinking K1 - Bilingualism K1 - Elderly AB - اهداف هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای اجرایی و تفکر خلاق در دوزبانه‌ها و یک‌زبانه‌های سالمند بود. مواد و روش ها روش پژوهش این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی و علّی و مقایسه‌ای است. جامعه آماری در این پژوهش همه سالمندانی بودند که برای گذراندن اوقات فراغت در پارک‌های سطح شهر تهران حضور پیدا می‌کنند. در این پژوهش ۱۰۰ نفر سالمند (۵۰ نفر تک‌زبانه فارسی و ۵۰ نفر دو‌زبانه آذری‌فارسی) در دامنه سنی ۶۰ تا ۸۰ سال به روش نمونه‌گیری دردسترس با درنظرگرفتن ملاک‌های ورودی و خروجی و همچنین متغیرهای مدنظر پژوهش همچون سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، تک‌زبانه و دو‌زبانه‌بودن، وضعیت اقتصادی انتخاب و مطالعه شدند. همه سالمندان مطالعه‌شده ساکن شهر تهران، کاملاً هوشیار و قادر به پاسخگویی به آزمون‌ها و دردسترس بودند. برای گردآوری اطلاعات از ابزارهای اندازه‌گیری خرده‌مقیاس فراخنای ارقام آزمون هوش وکسلر بزرگسالان، آزمون دی ۲، آزمون عملکرد مداوم و آزمون تفکر خلاق تورنس استفاده شد. یافته ها روش تحلیل داده‌ها، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون مقایسه‌های زوجی بود. طبق نتایج پژوهش بین میانگین دو گروه سالمندان تک‌زبانه و دوزبانه در حافظه ارقام مستقیم، حافظه ارقام معکوس و کل حافظه کاری، همچنین در ابعاد توجه انتخابی در ابعاد بازداری شناختی در خلاقیت کل و ابعاد آن، تفاوت معنی‌داری از نظر آماری وجود دارد و این معنی‌داری به نفع میانگین گروه سالمندان دوزبانه است. نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد دوزبانگی در طول زندگی می‌تواند باعث بهبود عملکرد شناختی شود. در این راستا پیشنهاد می‌‌شود در تحقیقات آتی ضمن بررسی اثر دوزبانگی در پیشگیری از دمانس، با توجه به پیامدهای مثبت دوزبانگی، افراد ترغیب به یادگیری زبان دوم شوند. LA eng UL http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1421-fa.html M3 10.32598/SIJA.13.4.480 ER -