Salmand: Iranian Journal of Ageing
سالمند: مجله سالمندی ایران
Salmand: Iranian Journal of Ageing
Medical Sciences
http://salmandj.uswr.ac.ir
126
journal126
1735-806X
1735-806X
10.21859/sija
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
13
3
online
1
fulltext
fa
ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در سالمندان
The Relationship of Emotional Intelligence and Social Skills With Psychological Well-being in the Elderly
روانشناسی
Psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>اهداف</strong> سالمندان احساس تنهایی و انزوای زیادی را تجربه میکنند که انتظار میرود کمبود مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی عوامل پدیدآورنده آن باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در سالمندان انجام گرفت.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> این پژوهش مطالعهای مقطعی از نوع همبستگی است. نمونه آماری آن شامل 210 سالمند زن و مرد بود که از بین سالمندان شهر تهران با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی و بهزیستی روانشناختی بود دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون و کاننی تجزیهوتحلیل شد.<br>
<strong>یافته ها</strong> نتایج نشان داد مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی پیشبینهای مثبت بهزیستی روانشناختی سالمندان بود. نتایج تحلیل همبستگی کاننی نشان داد چهار متغیر بنیادی برای درک روابط بین مجموعه متغیرهای ملاک و پیشبین مورد نیاز است و هر چهار بُعد از خردهمقیاسهایی از مجموعه پیشبین و ملاک تشکیل شدهاند. ضرایب بنیادی برای چهار بُعد اول به ترتیب 0/86، 0/58، 0/45 و 0/31 به دست آمد (P<0.005). <br>
<strong>نتیجه گیری</strong> کمبود مهارتهای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی پایین در سالمندان همبسته است. از اینرو برنامههای آموزشی برای ارتقای این مهارتها در سالمندان پیشنهاد میشود.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> Elderly People experience feelings of loneliness and isolation which is due to lack of social and emotional skills. Hence, we aimed to examine the relationship between emotional intelligence and social skills with psychological well-being in the elderly.<br>
<strong>Methods & Materials</strong> In this cross-sectional study, 210 elderly of Tehran City were enrolled using convenient sampling method. They completed Emotional Intelligence Inventory, Social Skill Inventory and Psychological Well-Being Inventory. Data were analyzed using Pearson and Canonical Correlation. <br>
<strong>Results</strong> Results indicated that components of emotional intelligence and social skills were positive predictors of psychological well-being in elderly. Canonical correlation analysis showed that four fundamental variables are needed to understand the relationships between the set of criterion and predicate variables. Fundamental coefficients for the first four dimension were 0.85, 0.58, 0.45 and 0.31 (P<0.005).<br>
<strong>Conclusion</strong> Lack of social skills and emotional intelligence are associated with low psychological well-being in elderly. So, training programs for improving these skills in the elderly are recommended. </p>
هوش هیجانی, مهارت های اجتماعی, بهزیستی روانشناختی, سالمندان
Emotional intelligence, Social skills, Psychological well-being, Elderly people
334
345
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2134-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahnaz
Akhavan Tafti
مهناز
اخوان تفتی
makhavan@alzahra.ac.ir
12600319475328460025187
12600319475328460025187
No
Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
Nahid
Mofradnezhad
ناهید
مفردنژاد
nmofradnejad@gmail.com nmofradnejad@gmail.com
12600319475328460025188
12600319475328460025188
Yes
Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.