Salmand: Iranian Journal of Ageing
سالمند: مجله سالمندی ایران
Salmand: Iranian Journal of Ageing
Medical Sciences
http://salmandj.uswr.ac.ir
126
journal126
1735-806X
1735-806X
10.21859/sija
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
13
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر سبک زندگی سالم، بر شادکامی و رضایت از زندگی در سالمندان: کارآزمایی کنترلشده تصادفی
Effect of Healthy Lifestyle Educational Programs on Happiness and Life Satisfaction in the Elderly: A Randomized Controlled Trial Study
روانشناسی
Psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>اهداف</strong> جمعیت جهان و نیز ایران به سرعت در حال سالخوردهشدن است و نیاز به برنامههایی که جمعیت سالخورده را شاداب و سالم نگه دارد بیشتر احساس میشود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر سبک زندگی سالم، بر شادکامی و رضایت از زندگی سالمندان طراحی و اجرا شده است.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> در این کارآزمایی کنترلشده تصادفی، ۹۶ نفر از سالمندان ۶۰ تا۷۰ساله مراجعهکننده به یکی از مراکز جامع سلامت در شهر اصفهان با رضایت خویش، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در پیشآزمون، پرسشنامههای رضایت از زندگی و شادکامی سالمندان با روش مصاحبه در دو گروه تکمیل شد. سپس افراد گروه مداخله به طور فعال در چهار جلسه دوساعته آموزشی مبتنی بر شیوه زندگی سالم شرکت کردند. بعد از دو ماه، پسآزمون در هر دو گروه انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، ضریب همبستگی پیرسون، کای اسکویر، منویتنی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد.<br>
<strong>یافته ها</strong> نتایج نشان داد در گروه مداخله، میانگین نمره شادکامی بعد از مداخله، افزایش معنیداری داشت و از <span style="text-align: justify;">۱۴</span>/<span style="text-align: justify;">۶۱</span> تا <span style="text-align: justify;">۳۶</span>/<span style="text-align: justify;">۸</span> قبل از مداخله، به <span style="text-align: justify;">۱۱</span>/<span style="text-align: justify;">۳۸</span> تا <span style="text-align: justify;">۴۳</span>/<span style="text-align: justify;">۱۱</span> تغییر یافت (۰۰۱/<span style="text-align: justify;">۰</span>>P). میانگین نمره رضایت از زندگی نیز از <span style="text-align: justify;">۵</span>/<span style="text-align: justify;">۴۲</span> تا <span style="text-align: justify;">۱۲</span>/<span style="text-align: justify;">۹۶</span> به <span style="text-align: justify;">۴</span>/<span style="text-align: justify;">۳۲</span> تا <span style="text-align: justify;">۱۶</span>/<span style="text-align: justify;">۰۲</span> افزایش پیدا کرد (۰/<span style="text-align: justify;">۰۰۱</span>>P). همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد بین شادکامی و رضایت از زندگی همبستگی زیاد و معنیداری وجود دارد<br>
<span style="text-align: justify;">(r =</span><span style="text-align: justify;">۰</span><span style="text-align: justify;">/</span><span style="text-align: justify;">۷۱۹ ، </span><br>
<span style="text-align: justify;">۰/</span><span style="text-align: justify;">۰۰۱></span><span style="text-align: justify;">P)</span><br>
<strong>نتیجه گیری</strong> با وجود آنکه شادکامی و رضایت از زندگی در سالمندان به عوامل گوناگونی بستگی دارد، اما با مشارکت فعال آنها در برنامههای آموزش و بهبود سبک زندگی، میتوان شادکامی و رضایت از زندگی را در آنها افزایش داد. ۰/۰۰۱</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> Like the global population, the Iranian population is aging rapidly. Measures should be taken to maintain aging population healthy and happy. The present study evaluated the effects of active education of healthy lifestyle on happiness and life satisfaction of the elderly people.<br>
<strong>Methods & Materials</strong> In this randomized controlled trial, 96 elderly people aged 60-70 were conveniently recruited from a health center in Isfahan Province, Iran. The subjects were randomly allocated to an intervention and a control group. Participants in the intervention group were provided with lifestyle educations in 4 two-hour sessions. Happiness and life satisfaction were assessed before and 2 months after the intervention. Study data were analyzed by SPSS using the Independent samples t-test and Paired t-test, Mann Whitney U test, Wilcoxon signed-rank test, Chi-squared test and Pearson correlation analysis.<br>
<strong>Results</strong> The lifestyle education program significantly improved happiness scores from 36.80 to 43.11 and life satisfaction scores from 12.96 to 16.02 (P<0.001). Happiness was positively correlated with life satisfaction (r=0.719; P<0.001).<br>
<strong>Conclusion</strong> Active participation in healthy lifestyle education programs can improve happiness and life satisfaction among elderly people.</div>
رضایت از زندگی, سالمندان, آموزش, سبک زندگی سالم
Life satisfaction, Elderly, Training, Healthy lifestyle
440
451
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2297-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Mohammadi Mehr
محمد
محمدی مهر
mohamadimehr1400@gmail.com
12600319475328460025208
12600319475328460025208
No
Department of Health Education and Health Services, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Fereshteh
Zamani-Alavijeh
فرشته
زمانی علویجه
fe.zamani@gmail.com
12600319475328460025209
12600319475328460025209
Yes
Department of Health Education and Health Services, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Akbar
Hasanzadeh
اکبر
حسنزاده
12600319475328460025210
12600319475328460025210
No
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Tayebeh
Fasihi
طیبه
فصیحی هرندی
12600319475328460025211
12600319475328460025211
No
Department of Health Education and Health Services, School of Public Health, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.