Salmand: Iranian Journal of Ageing
سالمند: مجله سالمندی ایران
Salmand: Iranian Journal of Ageing
Medical Sciences
http://salmandj.uswr.ac.ir
126
journal126
1735-806X
1735-806X
10.21859/sija
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
8
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش شادکامی بر افزایش امید در سالمندان
The Efficiency of Happiness Training to Increase the Hope in Elderly People
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<p style="text-align: justify;"><strong>اهداف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شادکامی بر افزایش امید در سالمندان صورت گرفت.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>مواد و روشها:</strong> مطالعۀ حاضر از نوع کاربردی و طر ح نیمهآزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود. بهمنظور اجرای این مطالعه، با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس، ۲۴ نفر از سالمندان مقیم خانۀ سالمندان مشهد که موقعیت ورود به گروه نمونه را داشتند، انتخاب شدند و بهطور مساوی، در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. درنهایت، بهدلیل افت تعداد آزمودنیها، نتایج ۲۰ نفر از آنها، یعنی ۱۰ نفر از گروه آزمایشی و ۱۰ نفر از گروه کنترل مطالعه شد. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ امید اشنایدر (۱۹۹۱) با ضریب پایایی ۸۴ درصد استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، آموزش شادکامی بهصورت ۱۰ جلسۀ گروهی و بهمدت ۵ هفته و ۲ جلسه در هفته، برای گروه آزمایش انجام شد. برای گروه کنترل، هیچ مداخلۀ درمانی صورت نگرفت و در لیست انتظار ماندند. پس از پایان آموزش، پسآزمون برای هر دو گروه تکرار شد و در مرحلۀ پیگیری، یعنی ۴۵ روز پس از اِعمال متغیر مستقل، آزمون امید برای گروه آزمایش تکرار شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل نتایج، روش تحلیل پراکنش و تی همبسته بهکار رفت.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> معناداریِ رابطۀ بین متغیر وابستۀ امید و متغیر مستقل را نشان داده شد. بررسی میانگینهای تعدیلشدۀ متغیر امید در گروه کنترل و آزمایش، جهت رابطه را نشان داد. مقایسۀ نمرات آزمودنی در گروه آزمایش در مرحلۀ پسآزمون و مرحلۀ پیگیری، ازطریق آزمون تی همبسته، نشاندهندۀ تفاوتنداشتن میانگینها در متغیر امید بود.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> آموزش شادکامی، افزایش امید در سالمندان را بهدنبال دارد و اثر این آموزش بر متغیر امید، در مرحلۀ پیگیری ثبات داشته است. ازاینرو، نظر به اهمیت مسئلۀ سالمندی و مسائل روانشناختی آن و باتوجهبه نتایج این مطالعه و آثار آموزش شادکامی در سالمندان، میتوان از مجموعۀ مهارتها و توانمندیهای آموختنی آن، برای کمک به حل مشکلات روانشناختی و افزایش میزان امید در سالمندان بهره جست.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objectives:</strong> This research was performed with the purpose of determining the efficiency of happiness training to increase the hope in elderly people.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods & Materials: </strong>The present research is of the applied, pre/post test semi-experimental research with unequal control group. In this research, 24 of the elderly people having the entering conditions were selected by using the available sampling method among the elderly people residing in Mashhad’s elderly person's house being put equally into two groups of experimental and control. Finally the results of 20 of them were studied due to drop out of subjects. Snyder hope questionnaire (1991) was used in order to gather the data. After performing the pre-test, the happiness training program was done in 10 group sessions for the experimental group. At the end of training, post test for two groups and in the follow- up stage the hope test was repeated for the experimental group. Covariance analysis and t paired were used in order to analyse the results.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> The analysis of the result of the covariance indicated the meaningfulness of the relationship between the hope dependent variable and the independent variable on the level of P<0.05. The evaluation of the moderated averages of the hope variable in the control and experimental groups showed the orientation of the relationship. The comparison of the scores in the experimental group in the post-test stage with the follow-up stage via t paired test showed no difference in the variables of hope.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> Finding suggest that skills of happiness increase hope and the effect of happiness training on the hope was consistent in the follow-up stage.</p>
آموزش شادکامی, امید, سالمندی
Happiness training, Hope, Elderly
67
72
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-533-1&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Firozeh Moghadam
سارا
فیروزه مقدم
s.f.moghadam@gmail.com
12600319475328460013206
12600319475328460013206
Yes
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران.
Ahmad
Borjali
احمد
برجعلی
12600319475328460013207
12600319475328460013207
No
2- Assistant Professor in Clinical Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامهطباطبایی
Faramarz
Sohrabi
فرامرز
سهرابی
12600319475328460013208
12600319475328460013208
No
2- Assistant professor in clinical Psychology, Allameh Tabataba’i University. Tehran.Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامهطباطبایی