Salmand: Iranian Journal of Ageing
سالمند: مجله سالمندی ایران
Salmand: Iranian Journal of Ageing
Medical Sciences
http://salmandj.uswr.ac.ir
126
journal126
1735-806X
1735-806X
10.21859/sija
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
11
3
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان از زندگی با پدربزرگ و مادربزرگ سالمند
Exploring the Viewpoint and Experience of College Students About Living With Grandparents
سالمند شناسی
gerontology
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><strong>اهداف</strong> رابطه نوهها با پدربزرگها و مادربزرگها به دلایل مختلف بسیارمهم و درخورتوجه و حساس است. تبیین تجربه نوهها از پدربزرگ و مادربزرگ میتواند مجسمکننده ارتباط این دو نسل و اساس برنامه تعامل خانوادگی باشد؛ ازاینرو هدف مطالعه حاضر تبیین دیدگاهها و تجربههای دانشجویان از زندگی با پدربزرگ و مادربزرگ سالمند است.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> این مطالعه کیفی براساس نمونهگیری مبتنیبر هدف از پنجاه دانشجو برای شرکت در مصاحبههای نیمهساختاریافته دعوت و از آنان خواسته شد دیدگاهها و تجربههای مثبت و منفی خود را درباره پدربزرگ و مادربزرگ خود بازگو کنند. مصاحبهها روی کاغذ نوشته و کدگذاری و براساس روش تحلیل محتوا تجزیهوتحلیل شد.<br>
<strong>یافته ها</strong> مضامین گرفتهشده از این مطالعه دوگانگی را در احساس دانشجویان دربرابر پدربزرگ و مادربزرگ خود نشان میدهد. دو درونمایه اصلی «مهربانی و دلسوزی» و «رنجش و دلخوری» استخراج شد. زیرطبقات مهربانی و دلسوزی شامل معنویت و گذشت و محبت بیدریغ و زیرطبقات رنجش و دلخوری شامل تبعیض بین خانواده، دخالت در کارها، شِکوه و گلایهکردن و رکگویی بوده است.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong> دانشجویان در تجربیات خود از سالمندان درسهایی آموخته بودند. والدین باید پل ارتباطی این دو نسل باشند؛ زیرا بودن و دیدن این رفتارها در تکوین و شکلدهی شخصیت این نسل تأثیرگذار است.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> The relationship between grandparents and grandchildren is an important and sensitive issue. Exploring grandchild’s experiences can demonstrate and throw light on the relationship of two generations and form the basis of familial interactions. Therefore, this study aimed to explore the viewpoint and experience of college students about living with their grandfathers and grandmothers.<br>
<strong>Methods & Materials</strong> In this qualitative study, 50 college students were selected via purposeful sampling method. The students were interviewed to find answers about their viewpoint and experience of living with grandparents. All the interviews were conducted in scripted form; Then the data were coded and analyzed with content analysis method.<br>
<strong>Results</strong> Content analysis showed dichotomy in sense of students about grandfathers and grandmothers. Two main themes were obtained “kindness and compassion” and “annoyance and offense”. Subthemes of “kindness and compassion” were “spiritualty”, “patient,” and “unsparing love”. Subthemes of “annoyance and offense “were “familial prejudice,” “interfere in works,” and “gripe.” <br>
<strong>Conclusion</strong> This experience was instructive for students. It was important that parents behave as the connecting path for this two generation and shape personality of this generation.</p>
پدربزرگ و مادربزرگ, سالمند, دانشجو, تجربه, نگرش
grandfathers and grandmothers, Senile, College students, experience, content analysis
416
423
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-802-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Chehrehgosha
مریم
چهره گشا
a_sanagu@yahoo.com
12600319475328460015319
12600319475328460015319
No
Department of Nursing, School of Nursing & Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
Leyla
Jouybari
لیلا
جویباری
a_sanagu@yahoo.com
12600319475328460015320
12600319475328460015320
No
Department of Nursing, Education Development Center, School of Nursing & Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
گروه پرستاری، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
Fariba
Enayat
فریبا
عنایت
a_sanagu@yahoo.com
12600319475328460015321
12600319475328460015321
No
Department of Nursing, Student Research Committee, School of Nursing & Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
گروه پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
Akram
Sanagoo
اکرم
ثناگو
sanagoo@goums.ac.ir
12600319475328460015322
12600319475328460015322
Yes
Department of Nursing, Nursing Research Center, School of Nursing & Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
گروه پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
Behzad
Taghvakish
بهزاد
تقوی کیش
a_sanagu@yahoo.com
12600319475328460015323
12600319475328460015323
No
Department of Nursing, School of Nursing & Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
Manouchehr
Ardjomand Hessabi
12600319475328460015324
12600319475328460015324
No
Center for Clinical and Translational Sciences, University of Texas, Texas, USA.
مرکز تحقیقات علوم بالینی، دانشگاه علوم بهداشتی تگزاس، تگزاس، ایالات متحده آمریکا.