دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 93-82 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، reza_laripour@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- گروه مدیریت و خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
5- گروه سالمندی، مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (6206 مشاهده)
اهداف: هدف این پژوهش بررسی میزان ترس از پیری و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی است و جامعه مورد نظر آن دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران هستند. این دانشجویان که در حوزه‌های توانبخشی و سلامت تحصیل می‌کنند، همگی در آینده شغلی‌شان با سالمندان در ارتباط خواهند بود. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری دردسترس و ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه ترس از پیری لاشر و فالکندر (۱۹۹۳) است.
یافته ها: میانگین ترس از پیری به‌طورکلی، ۷۰.۰۸ با انحراف معیار ۹.۶۹ به دست آمد که از بین ۴ مؤلفه آن بیشترین ترس دانشجویان از عامل «ترس از فقدان» با میانگین ۲۰.۱۴ و انحراف معیار ۴.۸۴ و کمترین آن مربوط به مؤلفه «ترس از افراد سالمند» است که میانگین آن ۱۴.۱۵ با انحراف معیار ۵.۰۸ به دست آمد؛ همچنین از بین ۱۷ عامل مرتبط با ترس از پیری، تنها سه عامل، سال‌های مختلف تحصیلی (۲.۲۱ =F) با سطح معنادری (۰.۰۵ =Sig)، میزان رضایت از رشته تحصیلی (۲.۳۴ =F)با سطح معنادری (۰.۴۴ =Sig) و داشتن پدر ۶۰ ساله و بالاتر (۲.۱۸- =t و ۰.۰۳۱=sig) معنادار هستند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده پیشنهاد می‌شود که برای کم کردن ترس از پیری، دوره‌های آموزشی در قالب کارگاه و همایش برای آشنایی با دوران پیری برای دانشجویان برگزار شود.
واژه‌های کلیدی: ترس از پیری، نگرش به پیری، سالمندی
متن کامل [PDF 5089 kb]   (2841 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2785 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سالمند شناسی
دریافت: 1397/8/11 | پذیرش: 1398/6/12 | انتشار: 1399/12/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.