دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 53-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد ، گناباد، ایران.
2- مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
3- گروه سلامت سالمندان، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، ls_moghadam@yahoo.com
چکیده:   (1938 مشاهده)
اهداف پاندمی کووید-19 اثرات سنگینی بر سالمندی داشته و با چالش‌های زیادی، از جمله اضطراب مرگ همراه است. مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش خودمراقبتی روانی، معنوی از طریق تله ‌نرسینگ بر اضطراب مرگ سالمندان تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد در دوران کووید-19 انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 52 سالمند واجد شرایط شرکت پژوهش در شهر گناباد انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مقیاس اضطراب مرگ تمپلر بود. شرکت‌کنندگان پس از تکمیل پیش‌آزمون به صورت تصادفی به یکی از گروه‌های آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. برای گروه آزمایش، یک جلسه آموزش خودمراقبتی روانی و ‌معنوی به صورت حضوری برگزار شد. سپس پیگیری‌های تلفنی به صورت ماه اول 2 بار در هفته و ماه دوم هر هفته و در مجموع 12 پیگیری انجام شد. بلافاصله پس از اتمام پیگیری‌ها پرسش‌نامه پس‌آزمون توسط هر 2 گروه تکمیل شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شد.
یافته ها میزان اضطراب مرگ قبل از آزمایش در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب (11/04±49/19) و (9/38±45/92) بود که از نظر آماری اختلاف معناداری نداشت، اما بعد از آزمایش میانگین اضطراب مرگ در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب (8/49±36/62) و (9/76±42/31) بود که از نظر آماری اختلاف معناداری داشت (0/001>P).
نتیجه گیری با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت آموزش خودمراقبتی روانی و معنوی در بهبود اضطراب مرگ سالمندان در دوران پاندمی کووید-19 مؤثر است؛ بنابراین به عنوان یک آزمایش غیردارویی و کم‌هزینه با هدف ارتقای وضعیت روان‌شناختی پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 5965 kb]   (522 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (214 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سالمند شناسی
دریافت: 1401/6/30 | پذیرش: 1402/3/30 | انتشار: 1403/1/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.