1- گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران.
2- گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران. ، nezakat@spr.ui.ac.ir
چکیده: (770 مشاهده)
اهداف: بیشتر افتادن ها در سالمندان در نتیجه تعامل عوامل خطرزای جسمانی و شناختی رخ می دهد. لذا هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی دو نوع تمرین ذهنی- بدنی بر حافظه، تعادل و ترس از افتادن در زنان سالمند بود.
مواد و روش ها: تحقیق از نوع نیمه تجربی بود که بر روی 20 زن سالمند (دامنه سنی 60 تا 70 سال) انجام شد. افراد به طور هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تمرینات یوگا و مربع گام برداری تقسیم شدند. دوره تمرینی 12 هفته به طول انجامید و از افراد پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. آزمون حافظه وکسلر، استورک، تعادل برگ و پرسش نامه مقیاس بین المللی کارآمدی افتادن به ترتیب جهت اندازه گیری بهره حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا و ترس از افتادن استفاده شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس با اندازه های تکراری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد میانگین امتیاز بهرهی حافظه دو گروه بعد از انجام تمرینات به طور معناداری (0/645 =2η ،0/001 p<،32/692 =(1،18)F) بیشتر از قبل تمرین بود. همچنین میانگین زمان تعادل ایستا زنان سالمند، در گروه تمرینات یوگا به طور معناداری (0/771 =2η ،0/001 p<،60/755 =(1،18)F) بیشتر از گروه تمرینات مربع گامبرداری و نیز میانگین امتیاز تعادل پویای زنان سالمند، در گروه تمرینات مربع گامبرداری به طور معناداری (0/300 =2η ،0/012= p ،7/714 =(1،18)F) بیشتر از گروه تمرینات یوگا بود. به علاوه میانگین امتیاز ترس از افتادن زنان سالمند، در گروه تمرینات مربع گامبرداری به طور معناداری (0/396 =2η ،0/003= p ،11/777 =(1،18)F) کمتر از گروه تمرینات یوگا بود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرینات مربع گام برداری نیز بتوانند به عنوان یک شیوه تمرینی ساده و قابل اجرا توسط فرد، جهت بهبود کارکردهای جسمانی و شناختی در سالمندان استفاده شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت توانبخشی دریافت: 1401/11/25 | پذیرش: 1402/6/14