1- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، araz_sadri@yahoo.com
3- گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، اردبیل، ایران.
چکیده: (462 مشاهده)
اهداف: امروزه آلزایمر یکی از اساسی ترین مشکلات سالمندان محسوب میشود که موجب افت عملکرد شناختی در آنها می گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم و پروتکل توانبخشی شناختی کوتاه مدت بر مهارت های زبانی و توجه در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود که با استفاده از روش پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری کلیه سالمندان بالای 65 سال مبتلا به آلزایمر خفیف را شامل می شد که در سال 1401 به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کرده بودند. از بین این افراد، 60 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. سپس متغیرهای مستقل مداخله تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم (tDCS) به مدت 10 جلسه 20 دقیقه ای به صورت هفته ای یک بار روی یک گروه آزمایش و برنامه توانبخشی شناختی کوتاه مدت به تعداد 9 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) که به روش اسنادی و بر اساس رویکرد جایگزینی کارکرد سالم لوریا (1963) طراحی و پس از تائید روایی محتوا توسط متخصصین، به صورت هفته ای یک بار روی گروه آزمایش دوم اعمال شد و بر روی گروه سوم هیچ مداخله ای انجام نشد. بعد از خاتمه مداخله، پس آزمون با فاصله یک هفته بر روی گروه های آزمایش و گروه کنترل اجرا شد. بعد از یک ماه مجدد گروه های مورد مطالعه مورد پیگیری قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از آزمون شناختی آدن بروک نسخه تجدید نظر شده (ACE-R) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در نرمافزار SPSS-23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو روش موجب بهبود مؤلفه های نوشتن و نام گذاری متغیرهای مهارت های زبانی شدند در حالی که بر روی متغیر توجه تأثیر معناداری نداشتند.
نتیجه گیری: از این رو می توان نتیجه گرفت که از هر دو روش می توان در جهت بهبود مهارت های زبانی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بهره جست.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سالمند شناسی دریافت: 1402/3/3 | پذیرش: 1402/9/27