%0 Journal Article %T %J Salmand: Iranian Journal of Ageing %V 2 %N 2 %U http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1235-fa.html %R %D 2007 %K %X هدف: توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانه انسان است، چرا که رفتارهای پیچیده حرکتی زنجیره ای از رفتارهای اولیه است. سالمندی شناختی بخشی از فرایند سالمندی است که موجب کاهش توانایی های شناختی سالمندان از جمله یادگیری می گردد. هدف این پژوهش مقایسه یادگیری ضمنی در سالمندان و جوانان است. روش بررسی: ابتدا نرم افزار تخصصی ارایه محرک های متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ طراحی گردید. این نرم افزار در تکلیف یادگیری حرکتی ارایه شده زمان پاسخ و تعداد خطا را ثبت می نمود. در این پژوهش دو گروه سالمند و جوان (هر گروه 15 نفر) در تکلیف یادگیری ضمنی شرکت داده شدند. تکلیف حرکتی ارایه شده به نحوی بود که در مراحل اول و ششم محرک ها به صورت نامنظم و در سایر مراحل به صورت منظم ظاهر می شدند. یافته ها: آزمون تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر زمان پاسخ و خطای پاسخ، تی زوج شده برای مقایسه داده های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسه داده های دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که زمان پاسخ در توالی های منظم و نامنظم در گروه جوانان کاهش می یابد ولیکن در گروه سالمندان فقط در توالی منظم کاهش می یابد. و تعداد خطا و سرعت پاسخ در سالمندان کمتر از جوانان بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر در سالمندان یادگیری ضمنی توالی حرکتی اتفاق می افتد. و دقت یادگیری ضمنی سالمندان از جوانان بیشتر است. همچنین یادگیری مهارت حرکتی به صورت ضمنی برای آموزش مهارت های حرکتی به سالمندان، خاصه مهارتهای نیازمند دقت، روش مناسبی می باشد. %> http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1235-fa.pdf %P 286-292 %& 286 %! %9 Research %L A-10-1551-4 %+ %G eng %@ 1735-806X %[ 2007