RT - Journal Article T1 - Study the Effect of Resilience Training on Reducing Stress and Communication Problems in the Primary Caregivers of the Elderly With Alzheimer Disease JF - Yektaweb_Journals YR - 2019 JO - Yektaweb_Journals VO - 14 IS - 3 UR - http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1503-fa.html SP - 284 EP - 297 K1 - Resilience K1 - Stress K1 - Communication problems K1 - Caregiver AB - اهداف در خانواده‌ای که سالمند مبتلا به آلزایمر دارد، مراقبان اصلی با چالش‌های زیادی مواجه هستند؛ به گونه‌ای که مراقبت از این بیماران به «۳۶ ساعت زندگی در روز» تعبیر شده است که جنبه‌های مختلف زندگی از جمله سلامتی، اشتغال و درآمد مراقبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر کاهش استرس و مشکلات ارتباطی در مراقبت‌کنندگان اصلی سالمندان مبتلا به آلزایمر بود. مواد و روش ها پژوهش حاضر به صورت تجربی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماه بوده است. انتخاب نمونه از بین مراقبان اصلی خانواده‌هایی بود که در بازه زمانی مهر و آبان ۱۳۹۶ از خدمات مرکز توان‌بخشی در منزل سالمندان همراز زندگی تهران، تحت نظارت سازمان بهزیستی بهره برده بودند. از بین مراقبان ۴۷ سالمند (میانگین ۷۳/۲۰ و انحراف استاندارد ۹/۰۹) مبتلا به آلزایمر درخواست‌کننده خدمات در منزل، تعداد ۲۴ مراقب (۴۲/۱±‌۷/۵۱) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس استرس ادراک‌شده و پرسش‌نامه مهارت‌های ارتباطی بود. یافته ها تحلیل واریانس آزمون اندازه‌گیری مکرر نشان داد مداخله تاب‌آوری در گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون و پیگیری در نمره‌های استرس و مشکلات ارتباطی در سطح ۰/۰۵=P معنادار است. همچنین نتایج آزمون بنفرینی نشان می‌دهد تفاوت میانگین استرس و مشکلات ارتباطی بین مراحل پیش‌آزمون با پس‌آزمون و پیگیری معنادار است (۰/۰۰۰۱=P)، اما تفاوت میانگین بین پس‌آزمون و پیگیری در هیچ‌یک از متغیرهای پژوهش معنادار نیست که بیانگر آن است که نتایج حاصل در مرحله پیگیری بازگشت نداشته و اثر مداخله پایدار بوده است. نتیجه گیری با توجه به نیازی که سالمندان به حمایت اطرافیان دارند؛ می‌توان نتیجه گرفت آموزش تاب‌آوری یک روش مؤثر است که می‌تواند استرس و مشکلات ارتباطی را در مراقبان سالمندان دچار آلزایمر کاهش دهد. LA eng UL http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1503-fa.html M3 10.32598/sija.13.10.250 ER -