Salmand: Iranian Journal of Ageing
سالمند: مجله سالمندی ایران
Salmand: Iranian Journal of Ageing
Medical Sciences
http://salmandj.uswr.ac.ir
126
journal126
1735-806X
1735-806X
10.21859/sija
fa
jalali
1391
4
1
gregorian
2012
7
1
7
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه عملکرد جوانان با سالمندان در انجام یک وظیفه زمان واکنش پیاپی در شرایط تکراری و تصادفی
Comparing Young and Elderly Serial Reaction Time Task Performance on Repeated and Random Conditions
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><strong>اهداف:</strong> انجام مهارتهای حرکتی در سالمندان اهمیت ویژهای دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نحوه واکنش افراد به الگوهای تکراری و تصادفی در طی یک وظیفه زمان واکنش پیاپی درگروههای جوان و سالمند انجام شد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>مواد و روشها:</strong> مطالعه حاضر به شکل مقایسهای تحلیلی انجام گرفت و نمونهها شامل 30 جوان و 30 سالمند بود که هر گروه به دو زیرگروه 15 نفره تلویحی و صریح تقسیم شدند. جهت انجام تحقیق از یک وظیفه زمان واکنش پیاپی که با استفاده از یک نرمافزار کامپیوتری اعمال میشد، استفاده گردید. در طی آن 4 مربع با رنگهای مختلف بر صفحه نمایشگر ظاهر میشد که داوطلب به محض مشاهده هر مربع کلید تعریف شده مرتبط با آن را فشار میداد. زمان انجام بلوکهای منظم و تصادفی بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده که با آزمونهای t مستقل و Repeated Measures ANOVA استفاده گردید.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> هر دو گروه جوان در مقایسه با گروههای سالمند تمامی بلوکها را چه در الگوهای تصادفی و چه تکراری با اختلاف معنیداری در زمان کوتاهتری انجام می دادند (P<0/05). هر دو گروه سالمند نسبت به الگوی تکراری قبلی، سکانس های تصادفی را بطور معنی داری در زمان کوتاهتری انجام دادند (P<0/05) در حالیکه در گروه جوان صریح و تلویحی این تفاوت معنی دار نبود (P>0/05). گروه سالمند صریح پس از خارج شدن از الگوی تصادفی، در زمان انجام بلوکهای 7 و 8 نسبت به بلوک 6 افزایش معنیداری نشان دادند (P<0/05).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> تحقیق حاضر نشان داد که افراد جوان چه در الگوی تصادفی و چه تکراری سطح عملکرد بالاتری نسبت به افراد سالمند داشتند و افراد سالمند در انجام سکانس های تصادفی بهطور معنیداری عملکرد بهتری نسبت به سکانسهای تکراری نشان دادند.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objectives:</strong> Acquisition motor skill training in elderly is at great importance. The main purpose of this study was to compare young and elderly performance in serial reaction time task on different repeated and random conditions.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods & Materials:</strong> A serial reaction time task by using software was applied for studying motor learning in 30 young and 30 elderly. Each group divided randomly implicitly and explicitly into subgroups. A task 4 squares with different colors appeared on the monitor and subjects were asked to press its defined key immediately after observing it. Subjects practiced 8 motor blocks (4 repeated blocks, then 2 random blocks and 2 repeated blocks). Block time that was dependent variable measured and Independent-samples t- test with repeated ANOVA measures were used in this test.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> young groups performed both repeated and random sequences significantly faster than elderly (P<0.05). Older adults groups performed significantly faster random sequences than repeated sequences (P<0.05) whereas random and repeated sequences in young adult subgroups were not significantly different (P>0.05). Explicit older subgroup performed 7,8 blocks slower than 6 block with a significant difference (P<0.05).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> Young adults discriminate high level performance than elderly in both repeated and random practice. Elderly performed random practice better than repeated practice.</p>
سالمند, جوان, آگاهی صریح, وظیفه حرکتی, الگوهای تکراری و تصادفی
Elderly, Young adult, Explicit knowledge, Task performance, Repeated and random practices
68
74
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-656-8&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Ehsani
فاطمه
احسانی
fatemehehsani59@yahoo.com
12600319475328460012926
12600319475328460012926
Yes
Department of Physiotherapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه فیزیوتراپی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Iraj
Abdollahi
ایرج
عبداللهی
12600319475328460012927
12600319475328460012927
No
Department of Physiotherapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Mohammad Ali
Mohseni Bandpey
محمدعلی
محسنی بندپی
12600319475328460012928
12600319475328460012928
No
Department of Physiotherapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی