دوره 19، شماره 3 - ( پاییز- در حال انتشار 1403 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. ، karami.sp@gmail.com
2- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1049 مشاهده)
اهداف : تغییر در عوامل همودینامیکی نظیر فشار خون، حاصلضرب ضربان در فشار و اتساع عروقی ناشی از جریان خون، مهمترین تغییرات قلبی عروقی در سالمندی می­باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر تمرین مقاومتی بر برخی فاکتورهای همودینامیکی و عملکردی در سالمندان است.
مواد و روش ها : در مطالعه نیمه تجربی حاضر، 24 مرد سالمند از بین 100 سالمند به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و به دو گروه برابر کنترل و تجربی تقسیم شدند. قبل و بعد از هشت هفته تمرین مقاومتی فشار خون متوسط شریانی، حاصلضرب ضربان در فشار، اتساع عروقی ناشی از جریان خون، قدرت عضلات دست و زمان برخاستن و رفتن اندازه­گیری شد. تفاوت مقادیر متغیرها در دو گروه با روش آماری t همبسته و مستقل در سطح 0/05P≤ با استفاده از نسخه 25 نرم افزارSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : میانگین سنی آزمودنی­ها 67/75 سال بود. کاهش میزان فشار خون متوسط شریانی (0/027P=)، افزایش تغییرات اتساع عروقی ناشی از جریان خون (0/022P=)، کاهش حاصلضرب ضربان در فشار (0/023P=)، افزایش قدرت عضلات دست (0/019P=) و کاهش زمان برخاستن و رفتن (0/032P=) در گروه تجربی مشاهده شد.
نتیجه­ گیری : تمرین مقاومتی می­تواند با بهبود عوامل همودینامیکی بار وارده به سیستم قلبی عروقی را کاهش و احتمالاً از بروز بیماری­های قلبی – عروقی مرتبط با سالمندی پیشگیری کند. همچنین با افزایش قدرت عضلات و تعادل در سالمندان خطر افتادن کاهش و کیفیت زندگی در آنان افزایش خواهد یافت. بنابراین با احتیاط می­توان گفت تمرین مقاومتی که از شدت کافی برخوردار باشد می­تواند به عنوان مکمل تمرینات هوازی در سالمندی مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 864 kb]   (1024 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/8/8 | پذیرش: 1402/10/17 | انتشار: 1403/7/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.