دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 290-299 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 0.21859/sija-1102290

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadisabet V, Yadegari F, Foroughan M. Verbal Fluency Performance in Normal Elderly Persian Speakers. Salmand. 2016; 11 (2) :290-299
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1067-fa.html
محمدی ثایت وحیده، یادگاری فریبا، فروغان مهشید. بررسی روانی واجی و روانی معنایی در سالمندان سالم فارسی‌زبان. مجله سالمندی ایران. 1395; 11 (2) :290-299

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1067-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتار درمانی گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- دکتر گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، faribayadegari@yahoo.com
3- دانشیار ردانشگاهعلوم بهزیستی و توانیخشی تهران مرکز تحقیقات سالمندی ایران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (2018 مشاهده)

اهداف: اختلالات شناختی و زبانی از جمله مشکلات واژه‌یابی در سالمندان شایع است. روانی کلامی یکی از اولین کارکردهای شناختی است که در جریان فرایند سالمندی زوال می‌یابد. با توجه به نبودِ هنجارهای روانی کلامی در سالمندان طبیعی فارسی‌زبان، هدف مطالعه حاضر بررسی روانی کلامی در افراد بالای 60 سال فارسی‌زبان بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مشاهده‌ای، 90 فرد سالمند بالای 60 سال (45 زن و 45 مرد) به دو گروه سالمند جوان (60 تا 74 سال) و سال‌خورده (75 تا 90 سال) و سه گروه تحصیلی (>5 سال، 6 تا 12 سال و >12 سال) تقسیم شدند. آزمون روانی کلامی در دو بخش روانی معنایی شامل نام‌بردن مقوله‌های حیوان و میوه و روانی واجی شامل نامیدن کلماتی که با واج‌های /ف/، /آ/ و /س/ شروع می‌شود، در مدت زمان 60 ثانیه اجرا شد. پاسخ افراد با ضبط‌صوت ثبت و نگارش شد و سپس با استفاده از روش ترویر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده آزمون غیرپارامتریک تی مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت میان عملکرد روانی واجی و معنایی در بین دو جنس مذکر و مؤنث معنادار نیست، اما میانگین عملکرد روانی معنایی و روانی واجی در بین دو گروه سنی معنادار بود (P<0/001). همچنین بین سن و عملکرد انتقال همبستگی معکوس و معناداری به‌دست آمد (r=0/46 و P<0/01) و تحصیلات همبستگی مثبت و معناداری بر عملکرد انتقال نشان داد (r=0/36 و P<0/01).
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عملکرد روانی معنایی و روانی واجی با افزایش سن کاهش و با افزایش تحصیلات افزایش می‌یابد، اما جنسیت بر آن تأثیری ندارد. به‌نظر می‌رسد لازم است در توانبخشی آسیب‌های زبانی در سالمندان نظیر زبان‌پریشی، موضوع افت توانمندی روانی کلامی در اثر افزایش سن درنظرگرفته شود.

متن کامل [PDF 4967 kb]   (883 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهشی سالمند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb