دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 334-345 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhavan Tafti M, Mofradnezhad N. The Relationship of Emotional Intelligence and Social Skills With Psychological Well-being in the Elderly. sija. 2018; 13 (3) :334-345
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1373-fa.html
اخوان تفتی مهناز، مفردنژاد ناهید. ارتباط هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی با بهزیستی روان‌شناختی در سالمندان. مجله سالمندی ایران. 1397; 13 (3) :334-345

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1373-fa.html


1- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکترا گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، nmofradnejad@gmail.com nmofradnejad@gmail.com
چکیده:   (301 مشاهده)

اهداف سالمندان احساس تنهایی و انزوای زیادی را تجربه می‌کنند که انتظار می‌رود کمبود مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی عوامل پدیدآورنده آن باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی با بهزیستی روان‌شناختی در سالمندان انجام گرفت.
مواد و روش ‌ها این پژوهش مطالعه‌ای مقطعی از نوع همبستگی است. نمونه آماری آن شامل 210 سالمند زن و مرد بود که از بین سالمندان شهر تهران با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های هوش هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و بهزیستی روان‌شناختی بود داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری همبستگی پیرسون و کاننی تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ‌ها نتایج نشان داد مؤلفه‌های هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی پیش‌بین‌های مثبت بهزیستی روان‌شناختی سالمندان بود. نتایج تحلیل همبستگی کاننی نشان داد چهار متغیر بنیادی برای درک روابط بین مجموعه متغیر‌های ملاک و پیش‌بین مورد نیاز است و هر چهار بُعد از خرده‌مقیاس‌هایی از مجموعه پیش‌بین و ملاک تشکیل شده‌اند. ضرایب بنیادی برای چهار بُعد اول به ترتیب 86/0، 58/0، 45/0 و 31/0 به دست آمد (P<0.005). 
نتیجه گیری کمبود مهارت‌های هوش هیجانی و مهارت‌های اجتماعی با بهزیستی روان‌شناختی پایین در سالمندان همبسته است. از این‌رو برنامه‌های آموزشی برای ارتقای این مهارت‌ها در سالمندان پیشنهاد می‌شود.

متن کامل [PDF 5143 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهشی سالمند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb