دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 7-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei A, Ramezankhani A, Taheri Tanjani P, Ghaffari M, Jorvand R, Bazyar M, et al . The Effectiveness of Health Literacy Based Educational Intervention on Nutritional Outcomes of Elderly. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 2020; 15 (3) :7-7
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1716-fa.html
میرزایی امین، رمضانخانی علی، طاهری تنجانی پریسا، غفاری محتشم، جوروند رضا، بازیار محمد، و همکاران.. اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر سطح سواد سلامت بر پیامدهای تغذیه‌ای سالمندان. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1399; 15 (3) :7-7

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1716-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران.
5- مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران. ، mirzaei.amin62@gmail.com
چکیده:   (2104 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد سلامت یکی از مهم­ ترین تعیین ­کننده ­های اجتماعی سلامت سالمندان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر دانش، نگرش و رفتارهای تغذیه­ای سالمندان با سواد سلامت کافی و سواد سلامت ناکافی، انجام شد.
روش بررسی: یک مطالعه تجربی با مشارکت 192 نفر از افراد 60 سال و بالاتر شهر ایلام از اردیبهشت تا شهریور 1395 اجرا شد. افراد مورد مطالعه در چهار گروه 48 نفره شامل دو گروه مداخله با سواد سلامت کافی و سواد سلامت ناکافی و همین­طور دو گروه کنترل با سواد سلامت کافی و سواد سلامت ناکافی تقسیم شدند. برنامه آموزش تغذیه سالمندان شامل چهار جلسه سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ، به همراه کتابچه راهنمای تغذیه سالمندان برای گروه مداخله اجرا شد. سطح سواد سلامت افراد مورد مطالعه با استفاده از آزمون سواد سلامت عملکردی بزرگسالان ارزیابی شد. همچنین سطوح دانش، نگرش و عملکرد تغذیه ای با استفاده از پرسش­نامه محقق ساخته در دو مرحله قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی ارزیابی شد. برای تحلیل داده ­ها از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. آمار توصیفی و آزمون­های کای اسکور، تی زوجی و آزمون دقیق فیشر برای تحلیل داده ­ها استفاده شد.
یافته ­ها: میانگین سنی مردان مورد مطالعه 38/2±24/61 و میانگین سنی زنان 45/2±35/61 سال بود. اغلب افراد با سواد سلامت کافی مرد بودند (37/84%)، در حالی که نسبت مردان و زنان در افراد با سواد سلامت ناکافی تقریباً یکسان بود. همچنین همه شرکت ­کنندگان با سواد سلامت کافی و 58/89% افراد با سواد سلامت ناکافی متأهل بودند. پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات دانش، نگرش و رفتار در گروه مداخله با سواد سلامت کافی بطور معنی­ داری افزایش یافت، به ترتیب؛ (013/0p <)، (015/0p <) و (001/0p <). در گروه مداخله با سواد سلامت ناکافی، فقط نمره دانش پس از مداخله افزایش معنی­داری را نشان داد (035/0p <). با این­حال تغییر معنی­داری در نمرات دانش، نگرش و عملکرد تغذیه ­ای هیچ کدام از گروه­ های کنترل صورت نگرفت، (05/0p >).  
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج مطالعه، اثربخشی مداخله آموزشی در زمینه تغذیه سالمندان بطور معنی ­داری تحت تأثیر سطح سواد سلامت آنها بود.

متن کامل [PDF 1044 kb]   (468 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذیه
دریافت: 1397/9/25 | پذیرش: 1398/10/22 | انتشار: 1397/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهشی سالمند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb