Kahrobaei Kalkhuran Alya M, Changi Ashtiani J, Motamedi A. Comparing the Perception of Patterns of Aging in Adolescents and Young Adults Based on Grounded Theory. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2022; 17 (1) :96-107
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2168-fa.html
1- گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران.
3- گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، a_moatamedy@yahoo.com
چکیده: (3695 مشاهده)
اهداف تحقیق حاضر با هدف تدوین و تبیین الگوی ادراک نوجوانان و جوانان از سالمندی انجام شد. درک از سالمندی به درک هر شخص از فرایند پیری خودش در زمینه فرهنگیاجتماعیای که در آن قرار دارد، اطلاق میشود. درک از سالمندی توجه به تمام جنبههای آگاهی، درک، تجربه، ارزیابی، تفسیر و شناخت مراحل سالمندی است.
مواد و روش ها این مطالعه یک تحقیق کیفی بود که با روش نظریه مبنایی در سال 1398 در شهر تهران انجام شد. نمونهگیری بهطور هدفمند انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با بیست نوجوان (ده دختر و ده پسر) و هفده نفر جوان (هشت دختر و نه پسر) تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی جمعآوری شد.
یافته ها نتایج شامل 121 مفهوم بود که از این تعداد، 84 مفهوم از مصاحبه با نوجوانان و 37 مفهوم از مصاحبه با جوانان به دست آمد. پس از تحلیل و مقولهبندی مفاهیم، 32 مقوله فرعی به دست آمد که از این تعداد هجده مقوله فرعی مربوط به نوجوانان و 14 مقوله فرعی مربوط به جوانان است. درنهایت پنج مقوله اصلی به دست آمد که سه مقوله اصلی مربوط به نوجوانان و دو مقوله اصلی مربوط به جوانان بود. الگوی نهایی حاکی از این بود که ادراک از سالمندی در نوجوانان با مقولههای چالشهای بینفردی، چالشهای درونفردی، چالشهای بیروتی و ادراک جوانان از سالمندی با مقولههای چالشهای امیدبخش و چالشهای دلهرهآور همراه بود.
نتیجه گیری در مقایسه بین الگوی ادراک از سالمندی در نوجوانان و جوانان نیز اگرچه از نظر فراوانی و تنوع معنایی مقولات، تمایزهای اندکی مشاهده میشود، اما از نظر فرایند شکلگیری و حرکت الگوی نهایی تفاوتی در بین دو گروه دیده نمیشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سالمند شناسی دریافت: 1399/11/2 | پذیرش: 1400/3/22 | انتشار: 1401/1/10