اهداف مراقبتهای اولیه، اولین رابط اصلی خدمات بهداشتی فرد سالمند در جهت حفظ و ارتقای سلامت اوست؛ بنابراین ارزیابی مناسب بودن نحوه ارائه خدمات برای این گروه جمعیتی که از آسیبپذیرترین قشر جامعه هستند از اهمیت حیاتی و ویژهای برخوردار است. این مطالعه با هدف تبیین چالشهای ساختاری و عملکردی مراکز جامع سلامت شهر بابل مبتنی بر راهنمای مراکز دوستدار سالمند سازمان بهداشت جهانی در جهت برنامهریزی دوستدار سالمند شدن انجام شد.
مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه کیفیتوصیفی به روش تحلیل محتوا با رویکرد مرسوم بوده است. این پژوهش روی سالمندان مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت و خانواده آنها و نیز ارائهدهندگان خدمت به صورت ﻣﺼﺎﺣﺒﻪهای ﻋﻤﯿﻖ ﻧﯿﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎریﺎﻓﺘﻪ تا رسیدن به سطح اشباع دادهها انجام شده است. هر مصاحبه بعد از اجرا بلافاصله پیاده شد و تحلیل محتوای مصاحبهها با تعیین واحدهای مفهومی، کدگذاری دقیق و روش مقایسهای مداوم تا شکلگیری زیرگروهها و طبقات اصلی انجام شد.
یافته ها در این مطالعه 23 سالمند با میانگین سنی 7/88±71/47، 5 عضو خانواده و 14 ارائهدهنده خدمت شرکت داشتند. از مجموع مصاحبهها 72 کد استخراج شد که طی فرایند تحلیل به ۵ طبقه اصلی عوامل ساختاری، مسائل رفتاری، مشخصههای آموزشی، حمایت اجتماعی و چالشهای عملکردی تقسیم شدند. در مجموع برای ۵ طبقه اصلی، ۱۲ زیرگروه پدیدار شد.
نتیجه گیری عوامل زیربنایی متعددی در مسیر دوستدار سالمند کردن مراکز جامع سلامت وجود دارد که بدون فراهم کردن شرایط و از بین بردن چالشهای موجود دستیابی به این امر غیرقابلحصول خواهد بود؛ بنابراین مؤلفههای بهدستآمده ممکن است در شناسایی، اولویتبندی نیازها و انتخاب نوع آزمایشات برای متناسبسازی مراکز جامع سلامت با نیازهای سالمندان کمک کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |