دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 303-284 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani F, Marsa R, Khanjani M S, Marsa S, Shahrivar K. Recognition Discriminability and Response Bias in the Shiraz Verbal Learning Test Among Older People With Amnestic Mild Cognitive Impairment, Alzheimer's Disease, and Memory Normal. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2023; 18 (2) :284-303
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2392-fa.html
رحمانی فهیمه، مرسا رویا، خانجانی محمد سعید، مرسا ثریا، شهریور کوروش. افتراق‌پذیری بازشناسی و سوگیری پاسخ در تست یادگیری کلامی شیراز میان سالمندان با اختلال شناختی خفیف، بیماری آلزایمر و حافظه نرمال. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1402; 18 (2) :284-303

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2392-fa.html


1- گروه مشاوره، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، r_marsa@yahoo.com
3- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده:   (2011 مشاهده)
اهداف بیشتر مطالعات تأثیر پیری پاتولوژیکی مغز بر یادآوری اطلاعات و عملکرد حافظه بازشناسی بیماران (با استفاده از روش بله / خیر) را مورد بررسی قرار می‌دهند و این باعث می‌شود تصویر ناکاملی از نقص عملکرد حافظه ارائه داده شود و دیگر عوامل مربوط به حافظه بازشناسی مثل افتراق‌پذیری و سوگیری از پاسخ، مورد توجه قرار نگیرد. به همین خاطر، ما در این مطالعه تأثیر اختلال شناختی خفیف و بیماری آلزایمر بر روی زیرمقیاس‌‌های حافظه بازشناسی، یعنی شاخص‌‌های افتراق‌پذیری بازشناسی و سوگیری پاسخ را در تست یادگیری کلامی شیراز مورد بررسی قرار دادیم.
مواد و روش ها این مطالعه از نوع توصیفی‌مقطعی بود که در سال 1400 بر روی 190 نفر از سالمندان 60 تا 89 سال شهر شیراز که معیار‌های ورود به مطالعه را داشتند، انجام شد. ابزار‌های جمع‌آوری اطلاعات شامل 2 تست یادگیری کلامی شیراز و تست کوتاه وضعیت ذهنی بود. تجزیه‌و‌تحلیل آماری متغیرها با استفاده از آزمون‌‌های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون آنووای یکراهه و آزمون تعقیبی شفه) و در سطح معناداری ( 0/05>P) با کمک نرم‌افزار SPSS (نسخه 19) انجام شد.
یافته ها نتایج نشان داد بیماران مبتلا به آلزایمر و اختلال شناختی خفیف آمنزیا نسبت به سالمندان سالم در عملکرد حافظه بازشناسی به‌طور معناداری نمره‌‌های پایین‌تری گرفتند (0/001‌>P). همچنین در شاخص‌‌های افتراق‌پذیری بازشناسی (کل، معنایی، منبع و جدید) گروه سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف آمنزیا و سالمندان مبتلا به آلزایمر نسبت به سالمندان سالم، خطا‌های مثبت کاذب بیشتر و عملکرد ضعیف‌تری داشتند (0/001‌>P). اما نتایج سوگیری از پاسخ نشان داد سالمندان مبتلا به آلزایمر به‌طور معناداری سوگیری پاسخ بالاتری نسبت به سالمندان سالم و سالمندان با اختلال شناختی خفیف آمنزیا داشتند (0/001‌>P).
نتیجه گیری یافته‌‌های پژوهش حاضر پیشنهاد می‌دهد شناسایی ذات و الگو‌های تغییر شناختی حافظه بازشناسی (افتراق‌پذیری بازشناسی) در بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف می‌تواند اطلاعات سودمندی باشد که در مرحله پریدومال به تشخیص تبدیل این اختلال به بیماری آلزایمر کمک‌ می‌کند.
متن کامل [PDF 7469 kb]   (885 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (643 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اعصاب
دریافت: 1400/10/23 | پذیرش: 1401/4/29 | انتشار: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb