Davary Feizpour Azar S, Mehrmohammadi M, Talaie E, Imani M. Identifying and Prioritizing the Educational Needs of Iranian Older Adults. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2023; 18 (3) :378-395
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2438-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران.
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران. ، Mehrmohammadimahmoud@gmail.com
چکیده: (3090 مشاهده)
اهداف هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی سالمندان ایرانی بهعنوان پیشنیاز هرگونه مداخله آموزشی بود.
مواد و روش ها پس از دریافت کد اخلاق و رضایت آگاهانه از مشارکتکنندگان از روشهای کیفی مصاحبه و تحلیل محتوا جهت شناسایی و روش دلفی جهت اولویتبندی نیازها استفاده شد. برای این منظور سه گروه هدف جهت مصاحبه، تعیین شدند: ۱. متخصصان حوزههای مرتبط با آموزش و سالمندان، ۲. اطرافیان سالمندان و ۳. سالمندان. نمونهگیری هدفمند ناهمگون تا رسیدن به تنوع حداکثری و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و نمونه نهایی ۴۵ نفر را شامل شد.
یافته ها با تحلیل محتوای متن مصاحبهها به روش استربرگ نهایتاً ۱۳ مضمون شناسایی شد که جهت اولویتبندی با استفاده از روش دلفی در اختیار مشارکتکنندگان قرار گرفت. اولویتبندی پس از 2 مرحله با توافق ۹۶ درصد به پایان رسید و نیازها به ترتیب عبارت بودند از: ۱. مهارتهای ارتقای سلامت جسمانی، ۲. مهارت مدیریت احساسات و هیجانات منفی، ۳. خودشناسی، ۴. احساس رضایت، ۵. مهارت برقراری روابط بینفردی و مهارتهای خودآموزی.
نتیجه گیری با افزایش سن، سلامت جسمانی و توانایی مدیریت احساسات و هیجانات کاهش مییابد و با محدود شدن دایره اطرافیان بهعلت بازنشستگی یا فوت، سلامت اجتماعی نیز در معرض تهدید قرار میگیرد. شناخت صحیح سالمندی و کسب مهارتهای خودآموزی از عناصر کلیدی جهت فائق آمدن بر چالشهای این دوران است. در همین راستا مراکز آموزشی سالمندان قادرند در کنار دانش و مهارتهای لازم جهت مدیریت سلامت جسم و روانی که در اختیار سالمندان قرار میدهند، زمینه برقراری تعاملات سالم اجتماعی سالم را نیز فراهم کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سالمند شناسی دریافت: 1401/1/24 | پذیرش: 1401/6/21 | انتشار: 1402/7/9