اهداف: هدف از انجام پژوهش، بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی "پرسید" در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان بود.
مواد و روشها: پژوهش نیمه تجربی حاضر بر 54 نفر از سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران (1388) انجام شد. سالمندان به روش نمونه گیری مستمر، در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای مداخله آموزشی از پرسشنامه محقق ساخته . طراحی شده بر اساس سازههای الگوی اموزشی "پرسید" و برای سنجش کیفیت زندگی، از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. کیفیت زندگی سالمندان قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی(چهار جلسه آموزش به سالمندان و یک جلسه آموزش برای کارکنان در خصوص شیوههای زندگی سالم) بررسی شد. دادهها با آزمونهای آماری مک نمار، تی مستقل و تی زوجی بررسی شدند.
یافتهها: میانگین نمره کل اجزاء مدل "مدل پرسید" شامل عوامل مستعد کننده (آگاهی و نگرش)، عوامل قادر کننده، عوامل تقویت کننده، عوامل رفتاری و در نتیجه کیفیت زندگی سالمندان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل، پس از مداخله آموزشی (P<0/05) اختلاف معنی داری را نشان داد.
نتیجهگیری: به نظر می رسد می توان با مداخله آموزشی الگوی "پرسید" کیفیت زندگی سالمندان را افزایش داد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |