دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 51-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehkordi S M, Pourhadi S, Lotfizadeh M, Sum S. Investigating Facilitators and Barriers in the Tendency of Older Adults to Third-Generation Universities. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2025; 20 (1) :38-51
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2696-fa.html
مغاره دهکردی سارا، پورهادی سمانه، لطفی زاده مسعود، سام شیما. عوامل تسهیل‌گر و موانع در گرایش سالمندان به دانشگاه‌های نسل سوم. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1404; 20 (1) :38-51

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2696-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران. ، samaneh.pourhadi@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (1849 مشاهده)
اهداف با پیشرفت‌های موجود در قرن اخیر و افزایش تعداد سالمندان، اهمیت اجتماعی آنان در جامعه پر رنگ‌تر می‌شود و با شروع دوره ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی و بازنشستگی اغلب ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻتی در اﺑﻌﺎد مختلف زندگی روبه‌رو می‌شوند. باتوجه‌به تأثیر مثبت یادگیری بر بهزیستی افراد، نقش دانشگاه‌ها در سلامت عمومی فراگیران نسل سوم (افراد بزرگسال در محدوده سنی 50 تا 75 سال که دارای مسئولیت شغلی منظم یا خانوادگی نیستند) و عدم گسترش آن‌ها در کشور ما، این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل‌گر و موانع در گرایش سالمندان به دانشگاه‌های نسل سوم انجام شد. 
مواد و روش ها مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و کاربرد روش تحلیل محتوا بر 19 نفر از اعضای کانون بازنشستگان شهر شهرکرد که ﺣﺪاﻗﻞ 1 ﺳﺎل از بازنشستگی آن‌ها ﮔﺬﺷﺘﻪ بود و حداکثر تنوع را ازلحاظ ویژگی‌های جمعیت‌شناختی داشتند، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ‌های ﻋﻤﯿﻖ ﻧﯿﻤﻪ‌ﺳﺎﺧﺘﺎریﺎﻓﺘﻪ انجام شد. مصاحبه‌ها کلمه‌به‌کلمه پیاده شدند و ﺗﺎ ﺟﺎیﯽ اداﻣﻪ یافتند ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت ازﻧﻈﺮ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﻪ اﺷﺒﺎع رسید. با تعیین واحدهای مفهومی، کدگذاری دقیق و روش مقایسه‌ای مداوم، تحلیل محتوای مصاحبه‌ها صورت گرفت و به‌تدریج زیرطبقات و طبقات اصلی شکل گرفتند.
یافته ها ازمجموع مصاحبه‌ها 364 کد مقدماتی استخراج شد. کدهای به‌دست‌آمده طی فرایند تحلیل در 2 دسته اصلی، موانع موجود در گرایش سالمندان به دانشگاه شامل 7 زیرگروه (تغییر فرآیند یادگیری با افزایش سن، مسافت و حمل‌ونقل، وجود نداشتن اعتماد اجتماعی، مشکلات اقتصادی‌ـ‌اجتماعی، نداشتن فرصت کافی، وجود ناتوانی‌ها در دوره سالمندی و دغدغه داشتن برای جوانان) و عوامل تسهیل‌گر در گرایش سالمندان به دانشگاه شامل 7 زیرگروه (وجود رفاه و آسایش در زندگی، نداشتن مسئولیت و هزینه، وجود حمایت و امتیازات ویژه، افزایش سطح آگاهی و فرهنگ، بومی‌سازی دانشگاه و برنامه‌ها، مشارکت بازنشسته‌های توانمند در برنامه‌ها و اهمیت تفاوت نگاه یا علایق افراد) قرار گرفتند.
نتیجه گیری باتوجه‌به تغییر فرآیند یادگیری افراد با افزایش سن، عدم وجود اعتماد اجتماعی در جامعه، مشکلات اقتصادی-‌اجتماعی، دغدغه مسافت و حمل‌ونقل، وجود ناتوانی‌ها در دوره سالمندی، لازم است کارگروهی از متخصصین و صاحب‌نظران جهت فراهم نمودن زیرساخت‌های موردنیاز و تدوین، بازنگری و نظارت بر اجرای قوانین دانشگاه‌های نسل سوم تشکیل شود تا با برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مناسب در جهت رفع موانع و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم بر پایه ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی اقدام شود که گام مهمی در جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی سالمندان محسوب می‌شود. 
 
متن کامل [PDF 7244 kb]   (688 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (18 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سالمند شناسی
دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1402/12/14 | انتشار: 1404/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb