Olyani S, Ebrahimipour H, Mahdizadeh M, Jamali J, Peyman N. Surveying Iranian Older Adults' Perceptions of Colorectal Cancer Screening Based on Social Marketing Approach. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2025; 20 (2) :196-211
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2749-fa.html
علیانی سمیرا، ابراهیمی پور حسین، مهدیزاده مهرالسادات، جمالی جمشید، پیمان نوشین. تبیین دیدگاه سالمندان درباره غربالگری سرطان روده بزرگ مبتنی بر مدل بازاریابی اجتماعی. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1404; 20 (2) :196-211
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2749-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. و گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. و گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
5- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. & مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، peymann@mums.ac.ir
چکیده: (1410 مشاهده)
اهداف در ایران، سرطان روده بزرگ، دومین و سومین سرطان شایع در زنان و مردان است و سومین علت مرگ تشخیص داده شده است. غربالگری یکی از بهترین روشها برای تشخیص زودهنگام و درمان بهموقع این بیماری محسوب میشود. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی موانع و تسهیلکنندههای انجام غربالگری سرطان روده بزرگ از دیدگاه سالمندان است.
مواد و روش ها این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا و مبتنی بر چارچوب بازاریابی اجتماعی انجام شده است و شامل سؤالاتی بود که 4 عنصر اصلی بازاریابی اجتماعی (محصول، قیمت، مکان، ترویج) را شامل شود. روش نمونهگیری مبتنی بر هدف بود. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق بود. انجام مصاحبهها تا اشباع دادهها ادامه پیدا کرد.
یافتهها در این مطالعه30 نفر شرکت کردند. دیدگاههای شرکتکنندگان در مطالعه درمورد غربالگری سرطان روده بزرگ در قالب ۴ طبقه (محصول، قیمت، مکان، ترویج) بیان شدند. در این مطالعه، محصول ارائهشده غربالگری سرطان کولورکتال بود. موانع انجام غربالگری، کمبود آگاهی، موانع ذهنی و روانی، موانع اعتقادی و محدودیتهای شخصی بودند. مکانهای مناسب برای دریافت پیام، مراکز جامع خدمات سلامت، محل کار، مراکز ترک اعتیاد و مراکز انتقال خون بودند. مکانهای مناسب برای انجام تست، مراکز جامع خدمات سلامت، بیمارستانها و آزمایشگاهها بودند. افراد و ارگانهای تأثیرگذار، مراکز جامع خدمات سلامت بودند و تبلیغات بهترین روش ترغیب و تشویق افراد برای انجام غربالگری بود.
نتیجه گیری براساس نتایج این مطالعه، مهمترین موانع برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال ازنظر سالمندان کمبود آگاهی درباره بیماری، عدم توصیه پزشک به انجام غربالگری، ترس از آزمون غربالگری، ترس از نتایج غربالگری و نگرانی از هزینه انجام غربالگری بودند. بهمنظور افزایش غربالگری در سالمندان، باید توجه ویژه به عوامل قابلتغییر و قابلاصلاح معطوف شود که میتوانند کانون مداخلات با هدف افزایش مشارکت در غربالگری سرطان کولورکتال در افراد سالمند باشند. ارائهدهندگان خدمات سلامت میتوانند ضمن افزایش آگاهی در سالمندان و حمایت از سالمندان به سالمندان برای تصمیمگیری و انتخاب داوطلبانه و شرکت در آزمون غربالگری و بهبود نگرش و کاهش ترسهای مربوط به آزمون غربالگری کمک کنند. از طرفی سیاستگذاران و تصمیمگیران حوزه سلامت نیز میتوانند با اتخاذ و اجرای سیاستهای مالی مناسب و اعمال سوبسید و کمکهای دولتی سالمندان را برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال تشویق کنند. با کمک اطلاعات این مطالعه، میتوان مطالعات عمیقتری با رویکرد نظریه بنیادی درزمینه شناسایی نگرشها و باورهای افراد درمورد غربالگری سرطان کولورکتال طراحی و اجرا کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1402/9/18 | پذیرش: 1403/4/9 | انتشار: 1404/4/10