مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، peymann@mums.ac.ir
چکیده:   (272 مشاهده)
مقدمه: در ایران، سرطان روده بزرگ، دومین و سومین سرطان شایع در زنان و مردان است و سومین علت مرگ تشخیص داده شده است و غربالگری یکی از بهترین روش ها برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این بیماری محسوب می شود. لذا هدف این مطالعه، بررسی موانع و تسهیل کننده های انجام غربالگری سرطان روده بزرگ از دیدگاه سالمندان است.
روش کار: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا و مبتنی بر چهارچوب بازاریابی اجتماعی انجام شده است و شامل سوالاتی بود که 4 عنصر اصلی بازاریابی اجتماعی (محصول، قیمت، مکان، ترویج)  را شامل گردد. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه ی نیمه ساختار یافته ی عمیق بود. انجام مصاحبه ها تا اشباع داده ها ادامه پیدا کرد.  معیارهای  ورود به مطالعه شامل  افراد بالاتر از 60 سال از هر دو جنس با حداکثر تنوع در ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی، سکونت در شهر مشهد، ملیت ایرانی و فارسی زبان و داشتن رضایت برای ورود به مطالعه بود و معیار خروج برای افراد، عدم تمایل به ادامه ی مصاحبه بود.
نتایج: در این مطالعه30 نفر شرکت کردند که میانگین و انحراف معیار سنی آنها به ترتیب ۶۸.۱ و ۴.۸ بود. دیدگاههای شرکت کنندگان در مطالعه در مورد غربالگری سرطان روده بزرگ در غالب ۴ طبقه (محصول، قیمت ، مکان، ترویج) بیان شدند. در این مطالعه، محصول ارائه شده غربالگری سرطان کولورکتال بود. هزینه ها و موانع انجام غربالگری، کمبود آگاهی، موانع ذهنی و روانی، موانع اعتقادی و محدودیت های شخصی بودند. مکان های مناسب برای دریافت پیام، مراکز جامع خدمات سلامت، محل کار، مراکز ترک اعتیاد و مراکز انتقال خون بودند. مکان های مناسب برای انجام تست، مراکز جامع خدمات سلامت، بیمارستان ها و آزمایشگاهها بودند. افراد و ارگانهای تاثیر گذار، مراکز جامع خدمات سلامت و تبلیغات بهترین روش های ترغیب و تشویق افراد برای انجام غربالگری بودند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، مهمترین موانع برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال برای سالمندان کمبود آگاهی درباره بیماری، عدم توصیه پزشک به انجام غربالگری، ترس از آزمون غربالگری، ترس از نتایج غربالگری و نگرانی از هزینه انجام غربالگری شناسایی شدند. به منظور افزایش غربالگری در سالمندان، باید توجه ویژه به عوامل قابل تغییر و قابل اصلاح معطوف گردد که می توانند کانون مداخلات با هدف افزایش مشارکت در غربالگری سرطان کولورکتال در افراد سالمند باشند. ارائه دهندگان خدمات سلامت میتوانند ضمن افزایش آگاهی در سالمندان و حمایت از سالمندان به سالمندان برای تصمیم گیری و انتخاب داوطلبانه و شرکت در آزمون غربالگری و بهبود نگرش و کاهش ترس های مربوط به آزمون غربالگری کمک کنند. از طرفی سیاست گذاران و تصمیم گیران حوزه سلامت نیز می توانند با اتخاذ و اجرای سیاست های مالی مناسب و اعمال سوبسید و کمک های دولتی سالمندان را برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال تشویق کنند. با کمک نتایج این مطالعه، می توان مطالعات عمیق تری با رویکرد نظریه بنیادی در زمینه شناسایی نگرش ها و باورهای افراد در مورد غربالگری سرطان کولورکتال طراحی و اجرا نمود.
متن کامل [PDF 888 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1402/9/18 | پذیرش: 1403/4/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb