دوره 20، شماره 2 - ( تابستان- در حال انتشار 1404 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorashadizadeh F, Rajabzadeh R, Shakri H, Sahebnasagh A, Salehee Z, Abasi Z. Assessing of Effect of an Educational Intervention Based on Pender’s Health Promotion Model on the Medication Adherence of Older Adults With Type 2 Diabetes: A Randomized Clinical Trial. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2025; 20 (2)
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2805-fa.html
خراشادی زاده فاطمه، رجب زاده رضوان، شاکری حبیبه سادات، صاحب نسق عادله، صالحی زهرا، عباسی زهره. بررسی اثر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر میزان تبعیت از درمان سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1404; 20 (2)

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2805-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران. ، khorashadizadehf891@gmail.com
2- گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
3- گروه ایندوکرینولوژی و داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
4- گروه طب داخلی، مرکز تحقیقات بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
5- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
6- گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
چکیده:   (1541 مشاهده)
اهداف تبعیت از درمان سالمندان مبتلا به دیابت، ضعیف و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) بالا است. بنابراین نیاز به استفاده از مدل‌های ارتقادهنده سلامت برای تغییر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت وجود دارد. الگوی ارتقا‌دهنده سلامت پندر یکی از این مدل‌ها می‌باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی برالگوی ارتقای سلامت پندر بر میزان تبعیت از درمان سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها مطالعه حاضر، از نوع تجربی روی 80 سالمند دیابتی مراکز بهداشتی و درمانی بجنورد اجراشد. سالمندان براساس معیار ورود و خروج با تخصیص تصادفی به 2 گروه 40 نفره تقسیم شدند. گروه کنترل درمان‌های روتین را دریافت کرد، لیکن گروه آزمایش در طی 8 جلسه به مدت 4 هفته بر‌اساس الگوی ارتقای سلامت پندر آموزش دریافت کرد. داده‌ها توسط پرسش‌نامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی، سبک زندگی ارتقا‌دهنده سلامت و تبعیت دارویی موریسکی و آزمایش HbA1c قبل و 3 ماه بعد از مداخله مجدداً جمع‌آوری شد. روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ها بررسی و ملاحظات اخلاقی رعایت شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و آزمون تحلیل تی مستقل، تی زوجی و رگرسیون خطی در سطح معناداری 5 درصد آنالیز شدند.
یافته ها نتایج نشان داد اکثریت نمونه‌های مطالعه، زن (52 درصد) و میانگین سنی 5/85±67/5 بود. نتایج بین‌گروهی نشان داد نمره پرسش‌نامه‌های تبعیت دارویی موریسکی و سبک زندگی ارتقا‌دهنده سلامت در گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل 3 ماه بعد از مداخله افزایش پیدا کرده بود که این افزایش در همه ابعاد معنی‌دار بود. (0/001>p) میزان HbA1cدر گروه آزمایش از 0/657±7/38 به 0/661±‌6/94 به‌طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت.
نتیجه گیری با‌توجه‌به تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پندر بر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده از این مدل به‌عنوان روشی سودمند و اثربخش توصیه می‌‌شوند.
 
متن کامل [PDF 735 kb]   (699 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/12/10 | پذیرش: 1403/4/31 | انتشار: 1404/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb