1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران. ، khorashadizadehf891@gmail.com
2- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
4- گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
چکیده: (264 مشاهده)
اهداف:. تبعیت از درمان سالمندان مبتلا به دیابت، ضعیف و Hb A1C بالا است. لذا نیاز به استفاده از مدلهای ارتقادهنده سلامت برای تغییر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت وجود دارد. الگوی ارتقا دهنده سلامت پندر یکی از این مدلها می باشد.لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی برالگوی ارتقاء سلامت پندر بر میزان تبعیت از درمان سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر، از نوع تجربی روی 80 سالمند دیابتی مراکز بهداشتی و درمانی بجنورد اجراشد. سالمندان براساس معیار ورود و خروج با تخصیص تصادفی به 2 گروه 40 نفره تقسیم شدند. گروه کنترل روتین را دریافت نمودند، لیکن گروه مداخله در طی 8جلسه به مدت 4 هفته بر اساس الگوی ارتقاء سلامت پندر آموزش دریافت نمود. داده ها توسط پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و تبعیت دارویی موریسکی و آزمایش HbA1C قبل و سه ماه بعد از مداخله مجددا جمع اوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی شد. ملاحظات اخلاقی رعایت شد. داده ها با نرم افزار SPSS23 و آزمون تحلیل تی مستقل، تی زوجی و رگرسیون خطی در سطح معناداری 5 درصد آنالیز شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد اکثریت نمونه های مطالعه زن 52 درصد و میانگین سنی 5/85±67/5 بود. نتایج بین گروهی نشان داد نمره پرسشنامه های تبعیت دارویی موریسکی و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در گروه مداخله به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل سه ماه بعد از مداخله افزایش پیدا کرده بود که این افزایش درهمه ابعاد معنی دار بود. (0/001>p) میزان Hb A1C در گروه مداخله از 0/657±7/38 به 0/661± 6/94 به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پندر بر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو استفاده از این مدل به عنوان روشی سودمند و اثربخش توصیه می گردد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/12/10 | پذیرش: 1403/4/31