دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1404 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 557-542 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadsiyar A, Jalili Z, Zendehbad A S. The Effect of Educational Intervention Based on Social Cognitive Theory on the Cognitive Status of Elderly With Mild Alzheimer's Disease. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2026; 20 (4) :542-557
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2942-fa.html
آزادسیر عارفه، جلیلی زهرا، زنده باد آزاده سادات. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بر وضعیت شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1404; 20 (4) :542-557

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2942-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، zahra.jalili@gmail.com
3- گروه سلامت سالمندی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (2187 مشاهده)
اهداف هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بر وضعیت شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بود.
مواد و روش ها این مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش-کنترل بود که 60 نفر از سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف مراجعه‌کننده به مراکز روزانه توانبخشی شهر تهران، به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل (30 نفر) و آزمایش (30 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی (شعر درمانی) مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی طی 12 جلسه 45 دقیقه‌ای به‌مدت 6 هفته در گروه آزمایش اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه محقق‌ساخته در دو بخش اطلاعات جمعیت‌شناختی و سازه‌های نظریه شناختی-اجتماعی(SCT) و پرسش‌نامه استاندارد مختصر وضعیت شناختی (MMSE) بود. نتایج به‌دست‌آمده قبل و بعد از مداخله با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، کولموگروف اسمیرنوف، تی‌زوجی و ویلکاکسون تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ها تحلیل‌های آماری نشان داد میانگین نمره سازه‌های SCT در گروه آزمایش قبل و بعد از مداخله آموزشی از 62/76 به 83/73 افزایش یافت (0/01>P). همچنین میانگین نمره وضعیت شناختی (MMSE) در گروه آزمایش قبل از مداخله آموزشی 21/93 بوده که بعد از اجرای مداخله با میانگین 25/20 افزایش، اختلاف معناداری را نشان داد (0/01>P). بااین‌حال، در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (34/0=P برای SCT و 173/0=P برای MMSE).
نتیجه گیری با انجام مداخله آموزشی مبتنی بر سازه‌های نظریه شناختی-اجتماعی می‌توان وضعیت شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف را بهبود بخشید.
 
متن کامل [PDF 7684 kb]   (674 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (97 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1403/7/5 | پذیرش: 1403/8/26 | انتشار: 1404/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb