اهداف: انجام مهارتهای حرکتی در سالمندان اهمیت ویژهای دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نحوه واکنش افراد به الگوهای تکراری و تصادفی در طی یک وظیفه زمان واکنش پیاپی درگروههای جوان و سالمند انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به شکل مقایسهای تحلیلی انجام گرفت و نمونهها شامل 30 جوان و 30 سالمند بود که هر گروه به دو زیرگروه 15 نفره تلویحی و صریح تقسیم شدند. جهت انجام تحقیق از یک وظیفه زمان واکنش پیاپی که با استفاده از یک نرمافزار کامپیوتری اعمال میشد، استفاده گردید. در طی آن 4 مربع با رنگهای مختلف بر صفحه نمایشگر ظاهر میشد که داوطلب به محض مشاهده هر مربع کلید تعریف شده مرتبط با آن را فشار میداد. زمان انجام بلوکهای منظم و تصادفی بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده که با آزمونهای t مستقل و Repeated Measures ANOVA استفاده گردید.
یافتهها: هر دو گروه جوان در مقایسه با گروههای سالمند تمامی بلوکها را چه در الگوهای تصادفی و چه تکراری با اختلاف معنیداری در زمان کوتاهتری انجام می دادند (P<0/05). هر دو گروه سالمند نسبت به الگوی تکراری قبلی، سکانس های تصادفی را بطور معنی داری در زمان کوتاهتری انجام دادند (P<0/05) در حالیکه در گروه جوان صریح و تلویحی این تفاوت معنی دار نبود (P>0/05). گروه سالمند صریح پس از خارج شدن از الگوی تصادفی، در زمان انجام بلوکهای 7 و 8 نسبت به بلوک 6 افزایش معنیداری نشان دادند (P<0/05).
نتیجهگیری: تحقیق حاضر نشان داد که افراد جوان چه در الگوی تصادفی و چه تکراری سطح عملکرد بالاتری نسبت به افراد سالمند داشتند و افراد سالمند در انجام سکانس های تصادفی بهطور معنیداری عملکرد بهتری نسبت به سکانسهای تکراری نشان دادند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |