دوره 10، شماره 3 - ( پائیز 1394 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 26-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohboomi M, Norasteh A A, Samami N. Effect of Yoga Training on Physical Fitness and Balance in Elderly Females. Salmand. 2015; 10 (3) :26-35
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-799-fa.html
کوه بومی معصومه، نورسته علی اصغر، سمامی نادر. بررسی اثر تمرینات یوگا بر آمادگی جسمانی و تعادل زنان سالمند. مجله سالمندی ایران. 1394; 10 (3) :26-35

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-799-fa.html


1- گروه حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، masoomeh.koohboomi@gmail.com
2- دکتری تخصصی فیزیوتراپی گروه حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایران.
3- دکتری پزشک ورزشی گروه حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایران.
چکیده:   (2834 مشاهده)

اهداف: شروع سن سالمندی و کاهش فعالیت بدنی، باعث ایجاد اثرات نامطلوب فیزیکی و روانی در افراد سالمند می‌شود. ازآنجایی‌که فعالیت بدنی می‌تواند باعث بهبود وضعیت جسمانی و حتی بهبود وضعیت روانی شود و به‌دنبال آن استقلال بیشتر در افراد سالمند به‌وجود آورد، هدف از این مطالعه تعیین اثر برنامه هاتا یوگا بر برخی عوامل آمادگی جسمانی سالمندان بود.

مواد و روش‌ها: 45 زن سالمند با انحراف استاندارد 6/12±64 سال، 10/21±162/5 سانتی‌متر و 9/71±63/31 کیلوگرم که از سلامت عمومی برخوردار بودند، به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. در این تحقیق برای اندازه‌گیری تعادل ایستا از آزمون شارپندرومبرگ (با چشمان باز و بسته)، تعادل پویا از آزمون عملکردی دستیابی، چابکی از آزمون TUG، قدرت اندام فوقانی تعداد خمیدگی بازو در زمان 30 ثانیه و اندام تحتانی تعداد نشستن و برخاستن از صندلی در زمان 30 ثانیه، انعطاف‌پذیری اندام فوقانی از آزمون رساندن دست‌ها از پشت به‌هم و برای انعطاف‌پذیری اندام تحتانی از آزمون خمش و رسش روی صندلی استفاده شده است. آزمون‌ها قبل و بعد از برنامه تمرینی اجرا شد. تحلیل آماری داده‌ها به‌وسیله آزمون تحلیل واریانس و تی همبسته (در سطح معناداری 0/05>P) صورت گرفت. 

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که 6 هفته تمرینات یوگا بر تعادل ایستا با چشمان باز و بسته، تعادل پویا، چابکی، قدرت عضلانی اندام فوقانی و تحتانی، انعطاف‌پذیری اندام فوقانی و تحتانی تأثیر معنی‌داری دارد.

نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد تمرینات یوگا (هاتایوگا) بر آمادگی جسمانی سالمندان تأثیرات مثبت می‌گذارد. این تأثیرات شامل بهبود تعادل ایستا و پویا، چابکی، قدرت در اندام فوقانی و تحتانی و انعطاف‌پذیری اندام فوقانی و تحتانی است.

متن کامل [PDF 4845 kb]   (1677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهشی سالمند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb