دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 182-191 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nilipour R, Pour Shahbaz A, Ghoreishi Z S, Yousefi A. Reliability and Validity of Persian Aphasia Battery Test. Salmand. 2016; 10 (4) :182-191
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-835-fa.html
نیلی پور رضا، پورشهباز عباس، قریشی زهرا سادات، یوسفی عاطفه. بررسی اعتبار و روایی آزمون زبان‌پریشی فارسی. مجله سالمندی ایران. 1394; 10 (4) :182-191

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-835-fa.html


1- دکتر گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، rnilipour@gmail.com
2- دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد گفتار درمانی گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (1762 مشاهده)

اهداف: تاکنون «آزمون زبان‌پریشی فارسی» به‌عنوان نخستین و پرکاربردترین آزمون مدوّن برای سنجش و درمان اختلال‌های زبانی بیماران زبان‌پریش بزرگسال و تحقیقات زبان‌پریشی مورد استفاده قرار گرفته است. نسخه اولیه این آزمون براساس معیارهای انطباق زبانی و فرهنگی برای گویندگان سالم فارسی‌زبان معیاریابی و تدوین شد و همین نسخه افزون بر بیست سال است که در کلینیک‌های گفتاردرمانی مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی روایی و اعتبار این آزمون براساس نتایج به‌دست‌آمده از بیماران زبان‌پریش فارسی‌زبان است.
مواد و روشها: در مطالعه حاضر، 57 بیمار بزرگسال فارسی‌زبان مبتلا به زبان‌پریشی (روان و ناروان) متعاقب ضایعه مغزی نیمکره چپ با دامنه سنی 19-83 سال به‌شیوه هدفمند در فاصله بین سال‌های 90-1385 از کلینیک‌های دانشگاهی و مراکز درمانی شهر تهران، مشهد، کرج، یزد، اصفهان و شیراز انتخاب شدند. برای بررسی روایی ملاکی آزمون، نیم‌رخ زبانی به‌دست‌آمده از نتایج این آزمون با تشخیص گفتاردرمانگر به‌منظور تعیین نوع زبان‌پریشی مقایسه و اعتبار آزمون از طریق محاسبه آلفای کرونباخ محاسبه شد. در ضمن برای بررسی روایی سازه آزمون، همبستگی بین مهارت‌های آزمون و خرده‌آزمون‌های تشکیل‌دهنده هر مهارت محاسبه شد.
یافتهها: براساس نتایج این پژوهش، اعتبار کل آزمون 0/93 به‌دست آمد. از نظر ساختاری بین مهارت‌های آزمون، همبستگی معناداری وجود داشت (0/05>P و 0/76-0/03=R). همچنین خرده‌آزمون‌های هر مهارت از همبستگی متوسط تا بالایی برخوردار بودند(0/01>P و 0/83-0/63=R). از طرفی نتایج عملکرد انواع زبان‌پریشی در هر یک از مهارت‌های زبانی، نشان‌دهنده انطباق نیم‌رخ‌های به‌دست‌آمده با تشخیص گفتاردرمانگران بود.

نتیجهگیری: با توجه به روایی و اعتبار بالای این آزمون، می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار بالینی معیار در تشخیص افتراقی انواع زبان‌پریشی و بررسی شدت آسیب‌پذیری مهارت‌های زبانی در مطالعات زبان‌شناسی بالینی در بیماران بزرگسال فارسی‌زبان دارای ضایعه مغزی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 4481 kb]   (1304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهشی سالمند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb