اهداف: هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی فرانظری در ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی روی 140 نفر از سالمندان عضو کانونهای بازنشستگان شهر قم با ویژگیهای انتخاب تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار استفادهشده این پژوهش پرسشنامه محققساخته مبتنیبر الگوی فرانظری و پرسشنامه فعالیت فیزیکی سالمندان «چامپس» بود. برای تحلیل نتایج از آزمون کای-دو و تحلیل واریانس با دادههای تکراری در نسخه 18 نرمافزار SPSS استفاده شد. این مطالعه در پایگاه ثبت کارآزماییهای بالینی (IRCT) به شماره IRCT201407208742N5 تأیید شد.
یافتهها: قبل از آموزش دو گروه مداخله و کنترل، از نظر متغیرهای فردی و وضعیت فعالیت فیزیکی تفاوت معنیداری نداشتند (P<0/05
). علاوهبراین، میانگین نمره ساختارهای مربوط به پرسشنامه مبتنیبر الگو نیز تفاوت معنیداری پس از آموزش در این گروه داشتند (0/05>P). در گروه کنترل نیز تفاوت معنیداری در فعالیت فیزیکی و میانگین نمره ساختارهای پرسشنامه وجود نداشت.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، انجام مداخله آموزشی برمبنای الگوی فرانظری در ارتقای فعالیت فیزیکی مؤثر و دارای اعتبار است و الگوی فرانظری میتواند در این زمینه مفید باشد. با کاربرد این الگو و شناسایی عوامل تسهیلگر و موانع رفتار فعالیت فیزیکی در سالمندان، میتوان برای ارتقای فعالیت جسمانی منظم گامهای مؤثری برداشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |