یافتهها
میانگین سنی شرکتکنندگان 67/1±97/45 محاسبه شد. 3/73 درصد شرکتکنندگان 60 تا 64 سال، 63/3 درصد 64 تا 68 سال و 33/3 درصد 70 سال و یا بیشتر سن داشتند. اکثر شرکتکنندگان فاقد تحصیلات رسمی بودند. ازنظر تعداد فرزند، 10 درصد بدون فرزند، 26/7 درصد یک فرزند، 63/3 درصد دارای دو فرزند بودند. بیشتر شرکتکنندگان بهلحاظ مالی وضعیت متوسط (50 درصد) داشتند و تنها 20 درصد وضعیت خود را خوب گزارش کردند. از بین همسران در قید حیات اعضای شرکتکننده، 63/3 درصد بالای 75 سال سن داشتهاند.
در ادامه میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیشآزمون، پسآزمون و مرحله پیگیری مقیاسهای اضطراب مرگ و کیفیت خواب سالمندان و مؤلفههای مربوطه بهصورت تفکیکشده برای دو گروه آزمایش و کنترل در جدول شماره 2 آورده شده است.
براساس جدول شماره 2، در گروه کنترل بین 3 دوره پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری٬ تغییر چشمگیری دیده نمیشود٬ اما در گروه آزمایش همه مؤلفههای اضطراب مرگ در پسآزمون و پیگیری٬ نسبت به پیشآزمون بهبود داشتهاند و بیشترین تغییر مربوط به مؤلفههای مردن خود و مرگ خود است و کمترین تغییر مربوط به مردن دیگران و مرگ دیگران است. در گروه آزمایش٬ میانگین اضطراب مرگ در پیشآزمون برابر با 80/24±90/85 و در پسآزمون به 72/25±23/22 تغییر یافته است و در پیگیری به 72/23±76/98 رسیده است.
درخصوص متعیر کیفیت خواب نیز، براساس جدول شماره 2، در گروه کنترل بین سه دوره پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تغییر چشمگیری دیده نمیشود، اما در گروه آزمایش همه مؤلفههای کیفیت خواب در پسآزمون و پیگیری نسبت به پیشآزمون بهبود داشتهاند و بیشترین تغییر مربوط به مؤلفههای کارایی خواب و کیفیت ذهنی خواب است و کمترین تغییر مربوط به اختلال عملکرد روزانه است. در گروه آزمایش میانگین کیفیت خواب در پیشآزمون برابر با 14/4±35/85 و در پسآزمون به 11/5±43/22 تغییر یافته است و در پیگیری به 98/4±57/11 رسیده است. جدول شماره 3 نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره اضطراب مرگ و کیفیت خواب در مراحل سنجش پسآزمون و پیگیری با کنترل پیشآزمون را نشان میدهد.
براساس جدول شماره 3، سطح معناداری مربوط به عضویت گروهی کمتر از 0/05 درصد است، یعنی با کنترل پیشآزمون متغیرهای پژوهش آموزش خودشفابخشی تأثیر معناداری بر پسآزمون متغیرها دارد. اندازه اثر این مداخله بر کل متغیرهای پژوهش در پسآزمون برابر با 61/8 درصد است. سطح معناداری مربوط به عضویت گروهی کمتر از 0/05 درصد است، یعنی با کنترل پیشآزمون متغیرهای پژوهش، آموزش خودشفابخشی تأثیر معناداری بر پیگیری متغیرها دارد. اندازه اثر این درمان بر کل متغیرهای پژوهش در پیگیری برابر با 24/7 درصد است. این نتایج بیانگر این است که رویکرد خودشفابخشی سبب بهبود اضطراب مرگ و کیفیت خواب سالمندان مقیم آسایشگاه شهر اصفهان بوده است.
چنانکه در جدول شماره 4 مشاهده میشود، در مرحله پسآزمون پس از کنترل اثر پیشآزمون در مؤلفههای مرگ خود و مردن خود٬ بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد.
این یافته٬ نشاندهنده این است که بین دو گروه پژوهش، در اضطراب مرگ تفاوت معناداری وجود دارد. بیشترین اندازه اثر (مجذور ضریب سهمی اتا) مربوط به مؤلفه مردن خود است که برابر با 0/255 درصد با توان آزمون 0/934 درصد است. به این معنی که 25/5 درصد تفاوت با 93/4 درصد توان به اجرای مداخله در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بستگی داشته است. چنانکه در جدول شماره 5 در مرحله پیگیری مشاهده میشود، در مؤلفههای مرگ خود و مردن خود٬ بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد.
این یافته نشاندهنده این است که بین دو گروه پژوهش، در اضطراب مرگ تفاوت معناداری وجود دارد. بیشترین اندازه اثر (مجذور ضریب سهمی اتا) مربوط به مؤلفه مردن خود است که برابر با 0/141 درصد با توان آزمون 0/657 درصد است. به این معنی که 14/1 درصد تفاوت با 65/7 درصد توان به اجرای درمان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بستگی داشته است. بنابراین آموزش خودشفابخشی بر اضطراب مرگ سالمندان آسایشگاه شهر اصفهان اثربخش بوده است.
چنانکه در جدول شماره 5 مشاهده میشود، در مرحله پسآزمون پس از کنترل اثر پیشآزمون در مؤلفههای کیفیت ذهنی، تأخیر در به خواب رفتن، اختلالات خواب و مصرف داروهای خوابآور، بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. این یافته نشاندهنده این است که بین 2 گروه پژوهش، در کیفیت خواب تفاوت معناداری وجود دارد. بیشترین اندازه اثر (مجذور ضریب سهمی اتا) مربوط به مؤلفه تأخیر در به خواب رفتن است که برابر با 0/590 درصد با توان آزمون 0/999 درصد است. به این معنی که 59 درصد تفاوت بین گروههای پژوهشی مربوط به اجرای آموزش در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بوده است.
در مرحله پیگیری نیز، پس از کنترل اثر پیشآزمون در مؤلفههای کیفیت ذهنی، تأخیر در به خواب رفتن، اختلالات خواب و مصرف داروهای خوابآور، بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. این یافته نشاندهنده این است که بین 2 گروه پژوهش در کیفیت خواب٬ کماکان تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث
هدف اصلی این پژوهش٬ تعیین اثربخشی آموزش خودشفابخشی بر اضطراب مرگ و کیفیت خواب سالمندان مقیم آسایشگاه شهر اصفهان بود. به منظور تحلیل یافتههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش خودشفابخشی موجب کاهش اضطراب مرگ و بهبود کیفیت خواب سالمندان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. همچنین این نتایج با یافتههای دیگر پژوهشها که درزمینه اثرات روشهای آموزشی و مداخلات روانشناختی متفاوت بر متغیرهای اضطراب مرگ و کیفیت خواب بررسی شده همراستا است. پژوهشهای خلوتی و همکاران [20]، صدری دمیرچی و رمضانی [21]، روشننیا و همکاران [22]، یافتههای فرخی و همکاران [23]، اسیرت [24]، میرزایی و همکاران [25] از جمله آنهاست.
نتایج مطالعه دیگر محققین نیز نشاندهنده میانگین بالای اضطراب مرگ سالمندان ایرانی است. برمبنای نظر خلوتی و همکاران به نظر میرسد اعتقادات مذهبی، امیدواری به شفاعت ائمه و امید به رهایی از سختیهای زندگی میتواند بر پایین بودن اضطراب مرگ گزارششده سالمندان ایرانی تأثیرگذار باشد. مداخلات رفتاری و معنوی با تأثیری که بر معنایابی در زندگی سالمندان دارد، به کاهش اضطراب مرگ سالمندان منجر شد [20].
در مطالعهای که حسینی و همکاران انجام دادند اظهار داشتند که موسیقیدرمانی همچنین ازطریق منحرف کردن فکر میتواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. آوای قرآن بهعنوان یک موسیقی ویژه و عرفانی، تأثیر معنوی دارد و میتواند امید به آینده را در سالمند تقویت کند. چنانکه در قرآن کریم در آیه 28 سوره رعد آمده است که «دلها با یاد او آرام میگیرد» بنابراین این آرامش باعث میشود فرد خواب باکیفیتتری را تجربه کند [38]. همچنین بهبود کیفیت خواب در مطالعه متقی و همکاران، با بهکارگیری روشهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، آموزش بهداشت خواب و بهویژه ترکیبی محتمل است [39]. از طرف دیگر٬ مطالعه سیمستر و همکاران از بیتأثیر بودن درمان پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب حکایت دارد [40] که این یافته با نتایج پژوهش حاضر همسو نیست. این تفاوت احتمالاً میتواند به درد شدید آزمودنیها مربوط باشد.
درخصوص رویکرد مورداستفاده در پژوهش حاضر، اگرچه تاکنون مطالعهای در مورد اثربخشی رویکرد خودشفابخشی بر اضطراب مرگ و کیفیت خواب سالمندان صورت نگرفته است٬ اما با نتایج پژوهشهای دیگری که مبتنی بر تأثیرگذاری رویکرد خودشفابخشی بر متغیرهای متنوعی، تأثیر آموزش خودشفابخشی درحوزههای روا نشناختی که با نمونههای آماری متفاوت مورد بررسی قرار دادهاند، همراستا بوده است: پژوهشهایی همچون سلطانی، لطیفی و موسوی [41]، شهبازی و لطیفی [42]، زارعان و همکاران [43]، لطیفی، قرقانی و مردانی [44] و لطیفی، شفیعی و سلطانیزاده [45] و زمانی قراقوش، لطیفی و شریفی اصفهانی [46].
در تبیین کلی یافتههای این پژوهش میتوان گفت آموزش خودشفابخشی با بررسی و بازنویسی داستان زندگی افراد با همراهی خودشان و ترمیم خاطرات مخرب سلولی و ایجاد و تقویت کدهای شفابخش (فضیلتهای اخلاقی) موجب توسعه وجودی و برجستهسازی نقش خود ایشان شده و بر کاهش اضطراب مرگ و کیفیت خواب زنان سالمند تأثیرگذاشته است.
نتایج نشان داد خودشفابخشی بر مؤلفههای اضطراب مرگ (مرگ خود، مردن خود، مرگ دیگران و مردن خود) اثر معنادار دارد. در تأیید اثر آموزش خودشفابخشی بر مرگ خود شاید بتوان گفت روش تفکر واقعبینانه و مسئلهمدار که به سالمندان در خودشفابخشی آموزش داده شده است با ریشهیابی خاطرات مخرب سلولی و باورهای منفی در آنها شناسایی و اصلاح میشود. در تأیید اثر آموزش خودشفابخشی بر مردن خود به نظر میرسد که ترس از زوال عقلی ناشی از سالخوردگی و درد ناشی از مردن و محدود بودن، توانایی در زمان نزدیک شدن به مرگ از افکاری است که ذهن سالمندان را به خود مشغول خواهد کرد و میتواند اثرات مخربی بر سبک زندگی فرد داشته باشد؛ ازاینرو شناسایی اینگونه باورها و تقویت کدهای شفابخش مبتنی بر بردباری، اعتماد به نفس، خودکارآمدی، بهبود روابط با خدا، آموزش دعا و اثرات آن و تمرکز بر خواستهها در زندگی، باعث کاهش تفکرات منفی سالمند درزمینه مردن خود میشود؛ همچنین باتوجهبه خاطرات سلولی مخرب مربوط به مرگ دیگران ازجمله والدین، همسر یا فرزندان و یا احساس گناه به خاطر مرگ آنها و تنهایی بدون آنها، جهت شناسایی باورهای ناسالم ناشی از آن اقدام شد و هیجانات منفی در آنها کاهش یافت. هم زمان باور غلط اینکه بعد از مرگ، دیگران زجر میکشند و یا تنها میشوند و ترس از تنهایی بعد از مرگ دارند، بهوسیله آموزشهای خودشفابخشی برطرف شد. بهعلاوه در تبیین اثر آموزش خودشفابخشی بر مؤلفههای کیفیت خواب بهطورخاص ازجمله کیفیت ذهنی، تأخیر در به خواب رفتن، اختلالاتِ خواب و مصرف داروهای خوابآور و طول مدت خواب، کارایی خواب و اختلال عملکرد روزانه کیفیت خواب میتوان اینگونه استنباط کرد که احتمالاً بهواسطه تأثیر خودشفابخشی بر کاهش خاطرات سلولی مخرب، در هنگام خواب سالمندان کمتر به خاطرات تلخ گذشته و حال خود فکر کردهاند و باورهای غلط و احساسات منفی آنها اصلاح و موجب بهبود کیفیت ذهنی خواب شده است. از طرفی انجام تمرینات کدهای شفابخش، مدیتیشن و دعا در طول روز و بهطور اخص پیش از خواب٬ باعث آرامش ذهنی سالمندان و ارتقای کیفیت خواب آنان میشود.
از علل تأخیر در به خواب رفتن، تغذیه نامناسب، سبک زندگی غلط، نداشتن آرامش و خاطرات مخرب سلولی است. ازاینرو به نظر میرسد خودشفابخشی توانسته است با تغییر در سبک زندگی و تقویت سلامت روحی و جسمی، تغذیه مناسب و ورزش در تأخیر به خوابرفتن سالمندان اثرگذار باشد. درمورد تأیید اثر درمان خودشفابخشی بر اختلالات خواب میتوان گفت که بهواسطه تکنیکهای آموزشدادهشده شدت اثر خاطرات مخرب سلولی در افراد سالمند کمرنگ شد و با دعا و تمرکز بر زندگی و خواستههای آنها، زمینه ایجاد آرامشی عمیق در آنها به وجود آمد. ازاینرو در ادامه اختلالاتی که سالمندان مورد مطالعه به هنگام خواب داشتند کاهش یافته است. همچنین شاید بتوان گفت با اصلاح روش صحیح زندگی در طول روز، سالمندان به هنگام خواب، بدون اینکه فکرهای مشوشی داشته باشند، خواب راحتتری را تجربه کردند و به مصرف داروهای خوابآور نیازی نداشتند.
در تبیین عدم تأیید مؤلفههای کارایی خواب و طول مدت آن میتوان گفت، این امکان وجود داشته است که زنان سالمند این پژوهش٬ در زمینههایی چون خروپفکردن، افت تنفسی و کابوس دیدن احساس ناراحتی خاصی نداشتند و طول مدت خواب بهعنوان مسئله برایشان مطرح نبوده است. بنابراین اثر آموزشها در آنها معنادار نبوده است و در تبیین تأیید نکردن اثر خودشفابخشی بر اختلال عملکرد روزانه میتوان گفت که سالمندان بهدلیل شناختی که به شرایط خود دارند، قادر به انجام امور روزمرهشان هستند و یا اصولاً شغل و یا فعالیت خاصی در طول روز ندارند و قبل از ارائه آموزش هم٬ اختلالی در عملکرد فعالیت روزانهشان نداشتهاند.
ازجمله محدودیتهای این پژوهش میتوان به جنسیت و سن اعضای نمونه اشاره کرد که همگی زن و مابین 60 تا 70 سال بودند. نداشتن امکان برگزاری جلسات آموزشی با تعامل بیشتر بین مدرس و شرکتکنندگان در فضای سالن مسقف بهدلیل شرایط کرونا از دیگر محدودیتهای این تحقیق به شمار میرود. علاوه بر این٬ پژوهشگر قادر به کنترل بعضی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت خواب سالمندان شرکتکننده نظیر استرسهای غیرقابلپیشبینی، مصرف بعضی داروها،کم و زیاد شدن درد و ناراحتی در شبهای مختلف نبود. محدودیت زمانی و مالی برای پیگیریهای بلندمدتتر 6 یا 12 ماه است تا بتوان در این باره بهتر اظهارنظر کرد. در پایان این محدودیت که شرکتکنندگان مطالعه حاضر فقط از میان سالمندان ساکن در یک سرای سالمندی انتخاب شدند نیز قابلتوجه است و میتواند بر تعمیمپذیری نتایج آن به کل سالمندان کشور محدودیت ایجاد کند.
باتوجهبه اینکه در این پژوهش٬ سالمندان سنین دیگر و نیز مردان سالمند شهر اصفهان و دیگر شهرهای کشور درنظر گرفته نشده است، بنابراین این نتایج قابلیت تعمیمپذیری یافتهها را تاحدودی کاهش میدهد، ازاینرو بهتر است پژوهشهای مشابهی در حوزههای گستردهتر و با نمونههای دیگری نیز انجام شود تا نتایج قابلیت تعمیم بیشتری داشته باشند. بر مبنای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود در شرایط مساعدتر درزمینه مشابه با تحقیق حاضر، تکرار تحقیق در همه مراکز سالمندان و یا همه مناطق شهر اصفهان و شهرهای دیگر صورت گیرد.
کاربردهای نظری و عملی
با توجه به نتایج پژوهش حاضر که مبتنی بر اثربخشی آموزش خودشفابخشی بر اضطراب مرگ و کیفیت خواب سالمندان شهر اصفهان بوده است میتوان گفت که این روش٬ موجب بهبود سالمندانی شده است که دچار مشکلات روحی و روانی شدیدی بودهاند. ازجمله این مشکلات میتوان به فوت فرزند و یا احساس تنهایی زیاد آنها اشاره کرد که به کمک تغییر در سبک زندگی و با استفاده از فنون معنویت درمانی و اثرات دعا و ارتباط با خدا این مشکلات تاحدود مناسبی بهبودی یافتند و باعث کاهش سطح اضطراب سالمند و بهبود کیفیت خواب آنها شده است. در حوزه مرور منابع نیز این مطالعه میتواند بهعنوان مرجع مطالعات فارسیزبان در حوزه اضطراب مرگ سالمندان و کیفیت خواب مورد استفاده پژوهشگران علاقهمند قرار گیرد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
در این پژوهش شرکتکنندگان این اجازه را داشتند در هرزمانی که مایل بودند از پژوهش خارج شوند. همچنین همگی آنها در جریان روند پژوهش بودند و از اطلاعاتشان به شکلی محرمانه نگهداری میشد. این پژوهش از سوی کمیته اخلاق دانشگاه پیامنور با شماره IR.PNU.REC.1400.151 موفق به دریافت کد اخلاق شده است.
حامی مالی
این پژوهش برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد نویسـنده اول در گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور است.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی، روششناسی: لاله جنگی جهانتیغ و زهره لطیفی)؛ تحقیق: همه نویسندگان؛ نوشتن پیشنویس اصلی: لاله جنگیجهان تیغ و زهره لطیفی؛ بررسی و ویرایش، همه نویسندگان؛ تأمین مالی: لاله جنگی جهانتیغ و زهره لطیفی؛ نظارت: زهره لطیفی و محمد سلطانیزاده.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان در این مقاله هیچگونه تضاد منافعی وجود ندارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |