دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه خدمات بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، habibehmatin@yahoo.com
چکیده:   (13848 مشاهده)

اهداف: هدف از انجام پژوهش، بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی "پرسید" در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان بود.

مواد و روش‌ها: پژوهش نیمه تجربی حاضر بر 54 نفر از سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران (1388) انجام شد. سالمندان به روش نمونه گیری مستمر، در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای مداخله آموزشی از پرسشنامه محقق ساخته . طراحی شده بر اساس سازه‌های الگوی اموزشی "پرسید" و برای سنجش کیفیت زندگی، از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. کیفیت زندگی سالمندان قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی(چهار جلسه آموزش به سالمندان و یک جلسه آموزش برای کارکنان در خصوص شیوه‌های زندگی سالم) بررسی شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری مک نمار، تی مستقل و تی زوجی بررسی شدند.

یافته‌ها:‌ میانگین نمره کل اجزاء مدل "مدل پرسید" شامل عوامل مستعد کننده (آگاهی و نگرش)، عوامل قادر کننده، عوامل تقویت کننده، عوامل رفتاری و در نتیجه کیفیت زندگی سالمندان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل، پس از مداخله آموزشی (P<0/05)  اختلاف معنی داری را نشان داد.

نتیجه‌گیری: به نظر می رسد می توان با مداخله آموزشی الگوی "پرسید" کیفیت زندگی سالمندان را افزایش داد.

واژه‌های کلیدی: سالمند، الگوی پرسید، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 1041 kb]   (8547 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/4/29 | پذیرش: 1389/8/3 | انتشار: 1389/10/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.