مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، zahra.jalili@gmail.com
3- گروه سلامت سالمندی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (253 مشاهده)
اهداف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی - اجتماعی بر وضعیت شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه مداخله - کنترل بود که 60 نفر از سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف مراجعه کننده به مراکز روزانه توانبخشی شهر تهران، به طور تصادفی در دو گروه شاهد (30 نفر) و مداخله (30 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی (شعر درمانی) مبتنی بر نظریه شناختی - اجتماعی طی 12 جلسه 45 دقیقه‌ای به مدت 6 هفته در گروه مداخله اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سازه‌های نظریه شناختی - اجتماعی(SCT) و پرسشنامه استاندارد مختصر وضعیت شناختی (MMSE) بود. نتایج به دست آمده قبل و بعد از مداخله با استفاده از نرم ‌افزارSPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری کای دو، کولموگروف اسمیرنوف، تی‌زوجی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: تحلیل‌های آماری نشان داد میانگین نمره سازه‌های SCT در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی از 62/76 به 83/73 افزایش یافت (0/01>P). همچنین میانگین نمره وضعیت شناختی (MMSE) در گروه مداخله قبل از مداخله آموزشی 21/93 بوده که بعد از اجرای مداخله با میانگین 25/20 افزایش، اختلاف معناداری را نشان داد (0/01>P). با این حال، در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد ( 0/34=P برای SCT  و  0/173 =P برای MMSE).
نتیجه‌گیری: با انجام مداخله آموزشی مبتنی بر سازه‌های نظریه شناختی - اجتماعی می‌توان وضعیت شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف را بهبود بخشید.
متن کامل [PDF 893 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1403/7/5 | پذیرش: 1403/8/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb