مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی و پیشگیری از آسیب، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، smahfoozpour@yahoo.com
3- دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (257 مشاهده)
هدف: جامعه ما که به سالمندی گام نهاده، از نظر مراقبت­های بهداشتی با مسائل گوناگونی مواجه است. یک بحث مهم در ارتباط با ارتقای سلامت سالمندان، مراقبت­های پیشگیرانه و نحوه مدیریت آن در دنیا می­باشد. از آنجا که سیستم مراقبت­ های بهداشتی تغییرات مناسب در ساختار و روند ارائه خدمات به بیماران ایجاد می­کند­، مطالعه­ی حاضر با هدف  شناسایی مهمترین ابعاد ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان ایران انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- پیمایشی متغیرهای مورد نظر با استفاده از پرشسنامه سنجش و در حقیقت روابط علی بین متغیرها مشخص گردید. ابتدا شرایط ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان کشورهای منتخب دنیا و ایران توصیف و مطالعه تطبیقی انجام گرفت. سپس اطلاعات، دیدگاه­ ها و نظرات ۱۲ خبره مدیریت، در خصوص متغیرهای استخراج شده از مرور ادبیات با استفاده از تکنیک دلفی در سه مرحله جمع­ آوری و پس از اجماع نظر خبرگان، پرسشنامه ساختارمند طراحی شد. جهت تایید نهایی متغیرها و مولفه­ های اصلی روایی صوری و محتوای پرسشنامه و به منظور سنجش پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و پرسشنامه در جامعه آماری شامل ۱۷۶ خبره توزیع و تکمیل گردید. به منظور  محاسبه میزان تاثیر مولفه­ ها بر متغیر اصلی، روش معادلات ساختاری به کار برده شد.
یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد که این مدل دارای ۶ بعد (برنامه­ریزی، سازمان­دهی، تأمین منابع، نظارت، رهبری و خدمات پیشگیرانه) می­ باشد. بار عاملی و آماره تی هر یک از ابعاد برنامه ­ریزی(۰.۶۸ و ۵.۲۲)، سازماندهی (۰.۵۶ و ۴.۵۴)، تامین منابع(۰.۷۶ و ۲.۷۲)، نظارت(۰.۷۵ و ۳.۲۹)، رهبری(۰.۶۸ و ۴.۹۲) و خدمات پیشگیرانه (۰.۷۱ و ۳.۴۴) بر مدیریت ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان محاسبه گردید. در بعد برنامه­ ریزی هشت شاخص، بعد سازمان‌دهی شش شاخص، بعد تأمین منابع هفت شاخص، بعد نظارت هفت شاخص، بعد رهبری سه شاخص و بعد خدمات پیشگیرانه شش شاخص شناسایی و تأیید شدند.
نتیجه‌گیری: ابعاد شناسایی شده به­ترتیب بیشترین میزان تاثیر بر مدیریت ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان، عبارتند از برنامه­ ریزی، خدمات پیشگیرانه، نظارت، سازماندهی، تامین منابع و رهبری که با ایجاد زیرساخت­ ها، اقدامات علمی و عملی، ارتقای فرهنگ سلامت و جدی بودن نظام سلامت در بکار­گیری ظرفیت­ ها و امکانات موجود، منجر به افزایش کیفیت زندگی سالمندان، کاهش هزینه­ های سلامتی و کاهش بار بیماری ­ها در سطح جامعه می­گردد.
متن کامل [PDF 2127 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1400/7/11 | پذیرش: 1400/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهشی سالمند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb