1- استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، ati.tajari@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3- کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران ایران
چکیده: (803 مشاهده)
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا، جامعه آماری، کتابهای درسی دوره ابتدایی، نمونه آماری به شیوه هدفمند از نوع موارد مطلوب، شامل محتوا کلیه کتب درسی دوره ابتدایی در سال 1399 بود. مؤلفههای پژوهش شامل: پذیرش خود، خودمختاری، رشد شخصی، ارتباط با دیگران، تسلط بر محیط و هدفمندی در زندگی و نیز واحد تحلیل مضامین انتخاب گردید.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کتب درسی دوره ابتدایی به مسئله سالمندی از منظر روانشناختی تا حدودی پرداخته است ولی متون و تصاویر ازنظر محتوا و کیفیت تأثیرگذاری در کودکان مقطع ابتدایی که دوره شکلگیری شاکله شخصیتی آنان است، در سطحی پایینی قرار داشته و طور غیرمستقیم، فرد سالمند را ناتوان و تأثیرپذیر معرفی نموده است. لذا کتابهای درسی یادشده به بازتولید ویژگیهای روانشناختی سالمندان بهصورت قوی نپرداختهاند، تصویر ارائهشده از آنان بیشتر بر روی ویژگی ارتباط با دیگران تمرکز کرده است و نسبت به سایر مؤلفههای روانشناختی دچار غفلت شده است.
نتیجهگیری: برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به یک بازنگری اساسی مبتنی بر مؤلفههای روانشناختی سالمندان نیاز دارد. متون، فعالیتها، تصاویر سالمند باهدف توجه بیشتر به زمینه نشاط و امید به زندگی در کتب درسی گنجانده شود، این عمل نگرش و ادراکی سرشار از هدفمندی در دوره سالمندی را به وجود میآورد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سالمند شناسی دریافت: 1400/7/27 | پذیرش: 1400/12/11