مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، ati.tajari@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3- کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران ایران
چکیده:   (803 مشاهده)
مواد و روش­ها: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا، جامعه آماری، کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، نمونه آماری به شیوه هدفمند از نوع موارد مطلوب، شامل محتوا کلیه کتب درسی دوره ابتدایی در سال 1399 بود. مؤلفه­های پژوهش شامل: پذیرش خود، خودمختاری، رشد شخصی، ارتباط با دیگران، تسلط بر محیط و هدفمندی در زندگی و نیز واحد تحلیل مضامین انتخاب گردید.
یافته­ها: نتایج تحقیق نشان داد که کتب درسی دوره ابتدایی به مسئله سالمندی از منظر روان‌شناختی تا حدودی پرداخته است ولی متون و تصاویر ازنظر محتوا و کیفیت تأثیرگذاری در کودکان مقطع ابتدایی که دوره شکل‌گیری شاکله شخصیتی آنان است، در سطحی پایینی قرار داشته و طور غیرمستقیم، فرد سالمند را ناتوان و تأثیرپذیر معرفی نموده است. لذا کتاب­های درسی یادشده به بازتولید ویژگی­های روان‌شناختی سالمندان به‌صورت قوی نپرداخته‌اند، تصویر ارائه‌شده از آنان بیشتر بر روی ویژگی ارتباط با دیگران تمرکز کرده است و نسبت به سایر مؤلفه‌های روان­شناختی دچار غفلت شده است.
نتیجه­گیری: برنامه درسی دوره ابتدایی ایران به یک بازنگری اساسی مبتنی بر مؤلفه‌های روان­شناختی سالمندان نیاز دارد. متون، فعالیت­ها، تصاویر سالمند باهدف توجه بیشتر به زمینه نشاط و امید به زندگی در کتب درسی گنجانده شود، این عمل نگرش و ادراکی سرشار از هدفمندی در دوره سالمندی را به وجود می­آورد.
متن کامل [PDF 1031 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سالمند شناسی
دریافت: 1400/7/27 | پذیرش: 1400/12/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb