1- آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی و ارتقا سلامت خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی، هرمزگان، بندرعباس، ایران. ، 7hassani1969@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی و ارتقا سلامت خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی، هرمزگان، بندرعباس، ایران.
4- دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (432 مشاهده)
اهداف: اجرای برنامه های آموزشی برای ماندگاری دانش سالمندان در زمینه تغذیه آن ها ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی سه روش آموزشی(سخنرانی، پرسش و پاسخ، ارائه پمفلت) بر بهبود تغذیه و دانش ماندگار افراد سالمند شهر بندر عباس انجام شده است.
مواد و روش ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر جامعه آماری شامل کلیه سالمندان( افراد 60 سال و بالاتر) شهر بندر عباس می باشد که با حجم نمونه 120 نفر( 30 نفر در گروه کنترل و 30 نفر در هر یک از گروه های سه گانه مداخله) با روش نمونه گیری دو مرحله ای انجام شد. مداخله آموزشی برای گروه های مداخله به شیوه ارائه پمفلت، سخنرانی، پرسش و پاسخ انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 20 سوالی دانش ماندگار تغذیه ای وزارت بهداشت و پرسشنامه 35 سوالی رفتار تغذیه ای سالمندان بود. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 23 از طریق آزمون های تحلیل واریانس یکطرفه، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته ها: سن سالمندان شرکت کننده در مطالعه 79=60 سال بود. از نظر توزیع جنسی اکثریت مرد(53/3 درصد) بودند. نتایج نشان داد که تأثیر آموزش به شیوه پرسش و پاسخ بر بهبود وضعیت تغذیه ای( P=0.031 F=4.397 ) و دانش ماندگار تغذیه ای سالمندان( P=0.002 F=10.108 ) موثر است. ولی آموزش به استفاده از پمفلت و سخنرانی بر وضعیت تغذیه و دانش ماندگار تاثیر آماری معنی داری ندارد.
نتیجه گیری: روش آموزشی پرسش و پاسخ، روش مؤثرتری در مقایسه با سخنرانی و ارائه پمفلت در تغییر دانش تغذیه ای و وضعیت تغذیه ای سالمندان می باشد که به تدوین برنامه های آموزشی مناسب در افراد سالمند کمک فراوانی می کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب سالمندی دریافت: 1400/11/27 | پذیرش: 1401/5/9