1- مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
2- گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
3- مرکز تحقیقات آموزش بالینی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
4- داروساز، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
5- گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. ، miladahmadimarzaleh@yahoo.com
چکیده: (374 مشاهده)
اهداف: با توجه به این که جمعیت بسیار زیادی از جوامع در دنیا سالمند هستند و همچنین با توجه به این که کشورهای مختلف دوره های زمانی مختلف تعطیلی های سراسری را به علت شیوع بالای کووید-19 تجربه کرده اند لذا سالمندان تحت فشار های روحی، روانی و جسمی مضاعفی قرار گرفتند. لذا این مطالعه با هدف تبیین تجارب زیسته سالمندان از دوره های تعطیلی های سراسری در زمان همه گیری کووید-19 در ایران انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری از 9 مهر 1400 تا 10 بهمن 1400 انجام شد. محیط انجام پژوهش استان های فارس، کرمانشاه و تهران بود و اطلاعات از طریق مصاحبه با سالمندان جمع آوری شد. داده ها با رویکرد اسمیت جهت تبیین تجارب زیسته سالمندان از دوره های تعطیلی های سراسری در زمان همه گیری کووید-19 در ایران آنالیز شدند.
یافته ها: از همه 16 مشارکت کننده در این مطالعه، 9 نفر مرد و 7 نفر زن بودند. آن ها در میانگین سنی 73 سال قرار داشتند. تجارب زیسته سالمندان از دوره های تعطیلی های سراسری در زمان همه گیری کووید-19 در ایران در سه مضمون اصلی تنش های روحی-روانی، اقدامات تاب آوری (التیام بخش) و تنش های اقتصادی قرار گرفت.
نتیجه گیری: سالمندان ایرانی در دوران کرونا انواع مختلفی از اختلالات روحی و روانی و تنش های مختلفی را تجربه کرده اند. با توجه به اینکه محدودیتهای اجتماعی شدید، فاصلهگذاری اجتماعی و اقدامات قرنطینه برای جلوگیری از شیوع کووید-19 نگرانیها را در مورد سلامت روان سالمندان افزایش داده است. تجزیه و تحلیل و شناسایی مفاهیم روانشناختی و عوامل محافظتی و تهیه پیشنهادات و دستورالعملهای عملی برای محافظت از سلامت روان سالمندان در دوران کووید-19 بسیار مهم است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اجتماعي دریافت: 1401/2/23 | پذیرش: 1401/6/9