دوره 19، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 207-190 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajvar M, Jahanbani A, Atashbahar O, Ashoorkhani M. Effectiveness of Online Self-care Education in Preventing Falls at Home Among Older Adults: A Quasi-experimental Study. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2024; 19 (2) :190-207
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2565-fa.html
تاجور مریم، جهانبانی آذر، آتش بهار ام البنین، آشورخانی مهناز. اثربخشی آموزش مجازی خودمراقبتی بر پیشگیری از سقوط سالمندان در منزل: یک مطالعه نیمه تجربی. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1403; 19 (2) :190-207

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2565-fa.html


1- گروه علوم مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه سلامت خانواده و جمعیت، معاونت بهدشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران.
4- گروه آموزش وارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، ashoorkhani@tums.ac.ir
چکیده:   (1542 مشاهده)
اهداف سقوط در سالمندان می‌تواند عواقب منفی بسزایی بر سلامت و کیفیت زندگی این گروه سنی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مجازی خودمراقبتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان در پیشگیری از سقوط در منزل بود.
مواد و روش ها مداخله‌‌ای نیمه‌آزمایشی با طراحی ارزیابی قبل و بعد در سال 1400 بر روی 120سالمند 65 سال و بالاتر تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران انجام شد. پیش از مداخله، شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه پژوهش را تکمیل کردند. مداخله در قالب برنامه  آموزش مجازی خودمراقبتی و پیشگیری از سقوط در منزل طراحی و ارائه شد. بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله مجدداً پرسش‌نامه توسط سالمندان تکمیل گردید. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف‌معیار و آمار تحلیلی شامل آزمون تی مستقل، من ویتنی و کای‌اسکوئر انجام شد.
یافته ها حدود 22 درصد از سالمندان موردمطالعه دارای سابقه سقوط در طی 1 سال گذشته بودند. میانگین نمرات سالمندان در ابعاد آگاهی (2/86±18/39)، نگرش (2/51±14/99) و عملکرد (3/1±13/76) در پیشگیری از سقوط در منزل بلافاصله بعد از انجام مداخله نسبت به پیش‌آزمون به‌طور معنی‌داری بالاتر بود (001/P<0). همچنین میانگین نمرات سالمندان در ابعاد آگاهی (1/14±18/18)، نگرش (1/57±14/91) و عملکرد (2/78±9/06) 3 ماه بعد از انجام مداخله نسبت به پیش‌آزمون به‌طور معنی‌داری بالاتر بود (001/P<0). 
نتیجه گیری باتوجه‌به شرایط زندگی سالمندان و دسترسی اجتماعی کمتر به این گروه سنی آسیب‌پذیر، آموزش مجازی پیشگیری از سقوط در منزل می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در افزایش دانش سالمندان درمورد روش‌های پیشگیری از سقوط، نگرش آن‌ها مبنی بر مفید بودن اقدامات پیشگیری از سقوط و همچنین عملکردهای پیشگیرانه آن‌ها به منظور کاهش خطر سقوط تأثیرگذار باشد.
 
متن کامل [PDF 7052 kb]   (624 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (72 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب سالمندی
دریافت: 1401/11/3 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1403/4/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb