دوره 19، شماره 2 - ( تابستان- در حال انتشار 1403 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajvar M, Jahanbani A, Atashbahar O, Ashoorkhani M. Effectiveness of Virtual Self-Care Training on Preventing Falls at Home among Older People: A Quasi-Experimental Study. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2024; 19 (2)
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2565-fa.html
تاجور مریم، جهانبانی آذر، آتش بهار ام البنین، آشورخانی مهناز. اثربخشی آموزش مجازی خود مراقبتی بر پیشگیری از سقوط سالمندان در منزل: یک مطالعه نیمه تجربی. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1403; 19 (2)

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2565-fa.html


1- گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه سلامت خانواده و جمعیت، معاونت بهدشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران.
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران.
4- گروه آموزش وارتقا سلامت،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز پژوهشهای سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، پژوهشکده رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، ashoorkhani@tums.ac.ir
چکیده:   (1388 مشاهده)
اهداف: سقوط در سالمندان می تواند عواقب منفی بسزایی بر سلامت و کیفیت زندگی این گروه سنی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مجازی خودمراقبتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد سالمندان در پیشگیری از سقوط درمنزل بود.
مواد و روش ها: مداخله‌ ای نیمه تجربی با طراحی ارزیابی قبل و بعد در سال 1400 بر روی  120سالمند 65 سال و بالاتر تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران انجام شد. پیش از مداخله، پرسشنامه پژوهش توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. مداخله در قالب برنامه  آموزش مجازی خودمراقبتی و پیشگیری از سقوط در منزل طراحی و ارایه گردید. بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله مجددا پرسشنامه توسط سالمندان تکمیل گردید. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 26 و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار تحلیلی شامل آزمون تی مستقل، من ویتنی و کای دو انجام شد.
یافته ها: حدود 22 درصد از سالمندان مورد مطالعه دارای سابقه سقوط در  طی یک سال گذشته بودند. میانگین نمرات سالمندان در ابعاد آگاهی (2/86±18/39)، نگرش (2/51±14/99) و عملکرد (3/1±13/76) در پیشگیری از سقوط در منزل بلافاصله بعد از انجام مداخله نسبت به پیش آزمون به طور معنی داری بالاتر بود (0/001P <  ). همچنین میانگین نمرات سالمندان در ابعاد آگاهی(1/14±18/18)، نگرش (1/57±14/91) و عملکرد (2/78±9/06) سه ماه بعد از انجام مداخله نسبت به پیش آزمون به طور معنی داری بالاتر بود (0/001P <  ).
نتیجه گیری: با توجه به شرایط زندگی سالمندان و دسترسی اجتماعی کمتر به این گروه سنی آسیب پذیر، آموزش مجازی پیشگیری از سقوط در منزل می تواند به طور قابل توجهی در افزایش دانش سالمندان در مورد روش های پیشگیری از سقوط، نگرش آنها مبنی بر مفید بودن اقدامات پیشگیری از سقوط و همچنین عملکردهای پیشگیرانه آنها  به منظور کاهش خطر سقوط تأثیرگذار باشد.
متن کامل [PDF 1519 kb]   (543 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب سالمندی
دریافت: 1401/11/3 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1403/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb