Rahimi F, Shakibazadeh E, Ashoorkhani M, Foroughan M. Facilitators of Elderly Care at Home and the Educational Needs of the Family Caregivers of Older Adults in the South of Tehran, Iran: A Qualitative Study. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2024; 19 (2) :222-241
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2626-fa.html
رحیمی فاطمه، شکیبازاده الهام، آشورخانی مهناز، فروغان مهشید. تسهیلکنندههای مراقبت از سالمندان در منزل و نیازهای آموزشی مراقبین خانوادگی سالمندان در جنوب تهران: مطالعه کیفی. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1403; 19 (2) :222-241
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2626-fa.html
1- گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
2- گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران. ، shakibazadeh@sina.tums.ac.ir
3- گروه سالمندی، مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (2432 مشاهده)
اهداف سالمندی جمعیت با افزایش تقاضای سالمندان برای مراقبت طولانیمدت که بهطور عمده توسط مراقبین خانوادگی ارائه میشود همراه است. فراهم کردن مراقبت باکیفیت در حین حفظ سلامت مراقبین، نیازمند شناخت تسهیلکنندهها و نیازهای آموزشی است که کمتر موردتوجه قرار میگیرد. بنابراین این مطالعه باهدف تعیین تسهیلکنندههای مراقبت از سالمندان در منزل، از دیدگاه مراقبین خانوادگی انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه پژوهشی از نوع تحلیل محتوای قراردادی بود. برای جمعآوری دادهها از بهمن سال ۱۳۹۹ تا فروردین سال ۱۴۰۰، از مشارکت ۱۷ مراقب خانوادگی سالمندان بهصورت مصاحبههای تلفنی نیمه ساختاریافته استفاده شد. مراقبینی که ۱۸ سال یا بیشتر داشتند، حداقل 1 ماه تجربه مراقبت داشتند و حداقل 6 ساعت در هفته به مراقبت میپرداختند بهصورت نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی برای مصاحبه انتخاب شدند. نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل دادهها پس از بازنویسی مصاحبههای ضبطشده با نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیودا نسخه 2018 صورت گرفت و کدبندی و تجزیهوتحلیل گردید.
یافته ها عوامل فردی، بین فردی و محیطهای حمایتی بهعنوان 3 طبقه اصلی تسهیلکننده شناسایی شدند. عوامل فردی شامل خصوصیات فردی مراقب، منافع درکشده از مراقبت، مهارت در مراقبت و انجام فعالیتهای خودمراقبتی توسط مراقب میباشد. عوامل بین فردی شامل برقراری رابطه مناسب با سالمند، عدم وابستگی کامل سالمند به مراقب، همکاری و حمایت اعضای خانواده مراقب و برخورداری از حمایت دیگران است. محیط فیزیکی، حمایت محیطهای کار و حمایت سازمانهای ارائهدهنده خدمات به سالمندان، زیرطبقات محیطهای حمایتی را تشکیل میدهد. در بین فعالیتهای مراقبتی، نحوه تهیه غذاهای مقوی و چگونگی غذا دادن به سالمندان دچار مشکلات بلع، جابهجا کردن و حرکت دادن سالمندان ناتوان جسمی، بالاترین اولویت آموزشی را داشتند.
نتیجه گیری مراقبین باید باتوجهبه نیازهای آموزشی خود مانند مهارتهای مراقبتی که نیاز به حمایت برنامهریزیشده از طرف سازمانهای ارائهدهنده خدمات دارد، به خدمات مراقبتی و خانهداری مقرونبهصرفه دسترسی داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/2/26 | پذیرش: 1402/5/22 | انتشار: 1403/4/11