دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 435-422 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najarian K, Abdi R. The Relationship between Maladaptive Personality Traits and Interpersonal Problems in Elderly People. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2020; 14 (4) :422-435
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1506-fa.html
نجاریان کتایون، عبدی رضا. ارتباط بین ابعاد نابهنجار شخصیت و مشکلات بین‌فردی سالمندان. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1398; 14 (4) :422-435

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1506-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، R.Abdi@Azaruniv.ac.ir
متن کامل [PDF 5985 kb]   (3672 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (6571 مشاهده)
متن کامل:   (3756 مشاهده)
مقدمه
افزایش طول عمر انسان‌ها و افزایش امید به زندگی یکی از دست­اوردهای عصر کنونی به شمار می‌آید. درواقع سالمندی فرایندی زیستی است که همه موجودات زنده از جمله انسان را دربر می‌گیرد [1]. پدیده سالمندی نتیجه سیر طبیعی زمان است که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی می‌شود. این فرایند از دوره‌ای به دوره­ دیگر، در بعضی اشخاص با ‌تدریج و در مورد بعضی دیگر با ‌سرعت و همراه با صدمات روحی به وقوع می‌پیوندد [2]. 
مفهوم سالمندی از بُعد روحی و روانی به معنی فرسودگی تدریجی روانی است که منجر به کاهش طراوت و شادابی، اعتمادبه‌نفس، جرئت ریسک‌کردن، احساس مفید‌بودن و تعلق داشـتن می­‌شود. برای شروع پیری و پیامدهای آن، زمان مشخصی را نمی‌­توان تخمین زد، اما می‌­توان پیش بینی کرد که فرسـودگی روانی زمانی آغاز می­‌شود که فرد خـود را سـربار دیگـران احساس کند. گذشت زمان برای فرد سالمند سریع است، او خـود را در پایان راه دانـسته و مطرود از جامعه احـساس مـی­‌کنـد؛ در حالی که خـسته و زودرنـج، بهانه‌جو و افسرده شده است. به این دلیل، مـشکلات روانـی به درجات مختلف و بـا فراوانـی قابـل ملاحظـه­‌ای در افـراد سالمند مشاهده مـی­‌شود [3].‌ 
یکی از مشکلات این دوره مربوط به نارسایی و ضعف در روابط بین‌فردی است که منجر به احساس تنهایی می‌شود و تجربه نارضایتی از روابط اجتماعی به دست می‌آید. برخی از صاحب‌نظران تنهایی را آگاهی شناختی فرد از ضعف در روابط بین‌فردی و اجتماعی خود توصیف می‌کنند که به احساس غمگینی، پوچی یا تأسف و حسرت منتهی می‌شود [4]. مشکلات بین‌فردی، مشکلاتی هستند که در رابطه با دیگران تجربه می‌شوند و آشفتگی روانی ایجاد می‌کنند [5] یا با آشفتگی‌های روانی در ارتباط قرار می‌گیرند [6]. افرادی که بنا به دلایلی قادر به ایجاد رابطه قابل قبول نیستند، اغلب دچار اضطراب، احساس بیهودگی و انزوای روزافزون می‌شوند. به همین دلیل برای دورماندن از رنج تنهایی و آثار زیا‌ن‌بار آن لزوم برقراری روابط انسانی با دیگران احساس می‌شود [7]. 
مجموعه‌ای از مشکلات بین‌فردی شامل مشکلات افراد در زمینه قاطعیت، مردم‌آمیزی، اطاعت‌پذیری، صمیمیت، مسئولیت‌پذیری و مهارگری است [6]. مشکلات بین‌فردی از مشکلاتی به شمار می‌آیند که در تعامل با دیگران تجربه می‌شود و پریشانی‌های روانی ایجاد می‌کنند [8]. پریشانی روانی، افسردگی و اضطراب به عنوان شایع‌ترین اختلالات روانی در جمعیت عمومی مطرح هستند که در سطح فردی با افت کیفیت زندگی مرتبط هستند و به دلیل اثرات منفی آن‌ها بر سلامت، عملکرد و بهره‌­وری، به عنوان یک اولویت بهداشت عمومی مطرح هستند. به علاوه این اختلالات به عنوان پیشگویی‌کننده قوی برای مرگ ناشی از بیماری­‌های قلبی و سکته مغزی مطرح هستند [9]. 
از سوی دیگر مطالعات بیانگر آن است که نابهنجاری‌های شخصیت ارتباط گسترده‌ای با مشکلات بین‌فردی دارد [10] و در اصل افرادی که شخصیت نابهنجار را تجربه می‌کنند در روابط بین فردی‌شان مشکلاتی ایجاد می‌شود‌ [11] در DSM-5 ارتباط گسترده‌ای بین مشکلات بین‌فردی و شخصیت نابهنجار مطرح شده است [10]. انسان در یک بافت بین‌فردی زندگی می‌کند که در آن الگوهای رابطه و رفتار اجتماعی ـ مانند وابستگی، خشونت، خجالتی و صمیمیت ـ به زندگی فردی معنا می‌دهد [8]؛ درواقع عدم توانایی در برقراری و حفظ روابط رضایت‌بخش با دیگران منجر به احساس تنهایی و احتمالاً باعث تجربه حس محرومیت می‌شود و هسته اصلی بیشتر اختلال‌های عاطفی، احساس انزوا و تنهایی است [12]. 
برآورد کنونی از جمعیـت افـراد 60 سـال و بـالاتر در سطوح جهان حدود 600 میلیون نفر است که این میزان تا سال 2025 دو برابر شده و تا سال 2050 به دو میلیارد نفر نیز خواهد رسید؛ در حال حاضر نیز نرخ رشد جمعیت کشور ما 6/1 درصد اسـت و این در حالی است که نرخ رشد جمعیـت سـالمندی 5/2 درصـد است [13]؛ بنابراین توجه به مشکلات این گروه سنی و نیز روند روز‌افـزون سـرعت رشد آن، لزوم برنامه‌ریزی آینده‌نگرانـه بـرای کنتـرل مسـائل مربوط به این گروه از جمعیت را می‌طلبد. 
سالمندی جمعیـت در حالی که نشـانه‌­ای از بزرگ‌تـرین موفقیـت‌هـای بشـر در حـوزه سلامت است، یکی از اساسی‌ترین مشکلات جهان امروز نیز بـه شمار می‌­رود. این پدیده با ورود به قرن 21، نیازهای اجتمـاعی، اقتصادی، پزشـکی و بهداشـتی همـه کشـورها را افـزایش داده است. از دلایل ضرورت و اهمیـت بررسـی وضـعیت سـالمندان آن است که این افراد در اثر رویدادهایی مانند پایان دوران اشـتغال و بازنشستگی، تنهایی، طردشدگی و همچنـین فشـار ناشـی از صنعتی‌شدن جوامع که به جدایی عـاطفی و روانـی منجـر می‌شود، در معرض خطرات فزاینده‌ای قرار دارند [14].‌ 
بر این اساس هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه ابعاد نابهنجار شخصیت و مشکلات بین‌فردی در سالمندان بود؛ از آنجا که بر اساس جست‌وجوهای صورت‌گرفته مطالعه‌ای در زمینه‌ مشکلات بین‌فردی در سالمندان یافت نشد، این مطالعه ضمن توجه به اهمیت روابط بین‌فردی در سنین سالمندی به بررسی مشکلات در این زمینه می­‌پردازد. به این امید که زمینه‌­ای باشد تا نسبت به ارتقای این روابط و به تبع آن بهداشت روانی در سالمندان، گام‌هایی برداشته شود.
روش مطالعه 
این مطالعه از نوع توصیفی‌همبستگی بود که به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل سالمندان شهر تبریز بودند. تبانچیک و فیلد فرمول شماره 1 را برای محاسبه اندازه نمونه در ارتباط با تعداد آزمودنی­‌های مورد نیاز برای رگرسیون سلسله‌مراتبی با توجه به تعداد متغیرهای پیش‌­بین ارائه کردند: 
N>50 + 8M
در این فرمول m برابر با تعداد متغیرهای پیش‌­بین (در این مطالعه 11=m) است [15]. بر این اساس حجم نمونه 300 در نظر گرفته شد که درمجموع با حذف داده‌های مخدوش (پرسش‌نامه‌های ناقص یا مخدوش برگردانده شده)، 294 پرسش‌نامه وارد تحلیل آماری شد. ملاک‌­های ورود به این پژوهش عبارت بودند از: داشتن 60 سال و بیشتر، توانایی برقراری ارتباط، عدم ابتلا به مشکلات جسمی حاد، تمایل و موافقت برای شرکت در مطالعه. ملاک‌های خروج نیز شامل انصراف سالمند از ادامه مطالعه و خروج پرسش‌نامه‌های ناقص بود. 
روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع هدفمند بود. این پژوهش مورد تأیید سازمان بهزیستی استان آذربایجان­‌شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز قرار گرفته­ است. اگر یکی از نمونه‌­ها در خواندن و یا درک سؤال‌­های پرسش‌نامه مشکل داشت، پرسش‌نامه‌­ها برای او خوانده و توضیح داده می‌شد. پس از جمع‌آوری پرسش‌نامه‌­ها داده‌ها به نسخه 23 نرم‌افزار SPSS وارد شد و با شاخص‌های مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تجزیه وتحلیل شد. از آزمون پیرسون به منظور تعیین روابط بین متغیرها، کلموگروف‌اسمیرنوف برای بررسی نرمال‌بودن و رگرسیون چندگانه به منظور ارتباط بین متغیر پاسخ و متغیرهای پیشگو استفاده شد. به منظور گردآوری داده­‌ها از ابزارهای زیر استفاده شد. 
فرم کوتاه پرسش‌نامه شخصیت، نسخه پنجم؛ راهنمای تشخیص و آماری
پرسش‌نامه‌ شخصیت نسخه­ پنجم؛ راهنمای تشخیص و آماری (DSM-5) برای سنجش مدل ابعادی صفات شخصیت DSM-5 توسط کروگر و همکاران (2012) تدوین ‌شده است. کروگر و همکاران (2012) ویژگی‌های روان‌سنجی آن را در نمونه‌های جمعیت عادی و بیماران موردبررسی قرار داده‌اند و همسانی درونی مقیاس‌های آن از متوسط تا بالا (0/73 تا 0/95) با میانگین 0/86 گزارش شده است. مطالعات ساختار عاملی این سیاهه نشان داده‌‎‌اند که 25 زیر مقیاس آن بر 5 عامل درجه بالا بار گرفته‌اند [16]. ساختار عاملی این پرسش‌نامه، 5 عامل را در آن معرفی کرده است که شامل عاطفه‌ منفی (مثل اضطراب، ناایمنی جدایی)، گسلش (مثل انزوا، بی‌لذتی، اجتناب از صمیمت)، مخالفت‌ورزی (مثل دست‌کاری کردن، تقلب، بزرگ‌منشی)، مهارگسیختگی (مثل بی‌مسئولیتی، تکانش­گری، حواس‌پرتی) و روان‌پریش‌خویی (مثل باورها و تجارب غیر عادی، گریز از جمع و بدتنظیمی ادراکی) می‌شود. آیتم‌­ها روی یک مقیاس چهارگزینه‌ای از کاملاً مخالفم (صفر) تا کاملاً موافقم (سه) به شیوه لیکرت نمره‌گذاری شده است. ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه نسخه بزرگسالان پرسش‌نامه شخصیت بر اساس ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در ایران توسط عبدی و چلبیانلو (1393) مورد تأیید واقع شده و پایایی کل آن 0/86 و همسانی درونی عامل‌های آن بین 0/76 تا 0/89 گزارش‌شده است [17]. 
پرسش‌نامه مشکلات بین‌فردی
فرم مقیاس مشکلات بین‌فردی 32‌گویه‏ای، یک ابزار خودگزارش‌دهی است که گویه‌های آن در رابطه با مشکلاتی است که افراد به طور معمول در روابط بین‌فردی تجربه می‌کنند. این فرم توسط بارخام و همکاران (1996) به عنوان یک نسخه کوتاه از فرم اصلی فرم 127‌‌گویه‏ای به منظور استفاده از این ابزار در خدمات بالینی طراحی شد. این فرم بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی از فرم 127‌گویه‏ای و با در نظر گرفتن چهار گوی‌هایی که بیشترین بار عاملی را در هر زیرمقیاس دارند، به دست آمد. این مقیاس دارای هشت زیر‌مقیاس است: مردم‌آمیزی، جرئت‌ورزی، مشارکت با دیگران، حمایت از دیگران، پرخاشگری، گشودگی، در نظر گرفتن دیگران و وابستگی به دیگران. این گویه‌ها بر روی یک مقیاس لیکرت پنج‌درجه‌ای از صفر (به‌هیچ‌وجه) تا پنج (به‌شدت) نمره‌گذاری می‌شوند. فرم تهیه‌شده توسط بارخام و همکاران (1996) دارای روایی و اعتبار بالایی است. کلیه گویه‌های این مقیاس به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند‌ [18]. این مقیاس در ایران توسط فتح، فلاح، طباطبایی و رحیمی (1392) اعتبار‌یابی شده است و ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل صراحت و مردم‌آمیزی، گشودگی، در نظر گرفتن دیگران، پرخاشگری، حمایتگری و مشارکت و وابستگی به ترتیب برابر با 0/83، 0/63، 0/60، 0/83، 0/71، 0/63 و برای نمره کل مقیاس 0/82 به دست آمده است [19]. 
یافته‌­ها 
در این مطالعه 294 سالمند شرکت کردند. فراوانی زنان شرکت‌کننده در مطالعه از مردان بیشتر است؛ به طوری که 48 نفر (16/3 درصد) مرد و 245 نفر (83/3 درصد) زن و در محدوده سنی 60 تا 99 سال بودند. میانگین و انحراف معیار سن سالمندان 8/45±68/00 بود. از نظر سطح تحصیلات درصد سالمندان کم‌سواد 220 نفر (74/8 درصد) بیشتر از دیگر سطوح تحصیلی بود و تنها 11 نفر (3/7 درصد) دارای تحصیلات دانشگاهی بودند (جدول شماره 1). 
نتایج نشان داد بین ابعاد نابهنجار شخصیت و مشکلات بین‌فردی سالمندان رابطه معناداری وجود دارد (0/01=P). در این میان کمترین ارتباط معنی‌دار به‌دست‌آمده به مخالفت‌­ورزی و مردم‌­آمیزی (0/19=r)، گسلش و در نظر گرفتن دیگران (0/19=r)، مهارگسیختگی و در نظر گرفتن دیگران (0/19=r)‌ و بالاترین سطح همبستگی معنادار بین گسلش و گشودگی (0/51=r)، مخالفت‌ورزی و گشودگی (0/48=r)،‌ مخالفت‌ورزی و پرخاشگری (0/45=r)، روان‌پریش‌خویی و حمایت و مشارکت (0/47=r)، روان‌پریش‌خویی و گشودگی (0/44=r) و روان‌پریش‌خویی و در نظر گرفتن دیگران (0/44=r)‌ اختصاص یافت. با توجه به مقادیر مثبت ضریب همبستگی (0/59=‌r)‌ می­‌توان نتیجه گرفت که با افزایش نمره ابعاد نابهنجار شخصیت در سالمندان، نمره مشکلات بین‌فردی آنان نیز افزایش می­‌یابد (جدول شماره 2).
 قبل از تحلیل داده­‌ها به‌ بررسی پیش‌فرض­‌های رگرسیون چندگانه پرداخته شده است. طبق نتایج، تمامی متغیرهای پژوهشی با توجه به آزمون کلموگروف‌اسمیرنوف، سطح معناداری‌شان بزرگ‌تر از 0/05 است (P<‌‍0/05). این بدان معناست که متغیرهای پژوهش دارای توزیع نرمال هستند. روش‌های بررسی رابطه خطی بین متغیرهای مستقل، با‌ شاخص تولرانس و VIF محاسبه شد. نتایج نشان داد که مقادیر تولرانس (0/958) بزرگ بوده (بیشتر از 0/1) که نشان‌دهنده عدم وجود هم‌خطی است. فرض استقلال خطاها با بررسی مقدار آماره دوربین واتسون برابر 1/712 بوده است. 
از آنجا که این مقدار بین 1/5 و 2/5 است می‌توان نتیجه گرفت که فرض استقلال داده‌ها رعایت شده است. میزان F محاسبه‌شده تحلیل واریانس رگرسیون مشکلات بین­‌فردی بر اساس ابعاد نابهنجار شخصیت در سطح معنادار بوده (0/01

میزان F محاسبه‌شده تحلیل واریانس رگرسیون گام‌به‌گام مشکلات بین‌­فردی بر اساس ابعاد نابهنجار شخصیت در سطح معنادار بوده (P‌<0/01) و حاکی از این است که این متغیرها مشکلات بین‌فردی را تبیین می­‌کنند. نتایج ضرایب رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که متغیرهای ابعاد نابهنجار شخصیت به چه ترتیبی می‌­توانند مشکلات بین­‌فردی را پیش­‌بینی کنند. با توجه به ضرایب بتا و مقدار t، ابعاد نابهنجار شخصیت به ترتیب ضریب تأثیر استاندارد آن‌ها عبارت‌اند از: روان‌­پریش­‌خویی (0/54=β)، مخالفت‌­ورزی (0/33=β)، بریدگی (0/23=β) و مهارگسیختگی (0/12=β) که در سطح (P‌<0/01) معنادار هستند. البته در این بین عاطفه­ منفی با ابعاد مشکلات بین­‌فردی رابطه معناداری نشان نداد (جدول شماره 4). یافته‌­ها حاکی از این است که روان‌پریش‌­خویی و مخالفت­‌ورزی در پیش­‌بینی مشکلات بین‌فردی از توان بالاتری برخوردارند.
بحث
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد نابهنجار شخصیت و مشکلات بین‌فردی در سالمندان صورت گرفت. این پژوهش با استناد به پژوهش‌­های پیشین درباره صفات نابهنجار شخصیت (PID-5 کروگر و همکاران، 2014) و مدل ابعاد مشکلات بین‌فردی (بارخام و همکارن، 1996 IIP-32)، رفتارهایی را که ماهیت آزاردهنده داشته و عموماً فرد را در معرض خطر مشکلات بین‌فردی قرار می‌­دهد تشریح می­‌کند. به طور خاص می­‌توان از نتایج این مطالعه مشخصه­‌های شخصیت نابهنجار را در حلقه مشکلات بین‌فردی تشریح کرد. این یافته­‌ها با مطالعه بشارت  [20]، بشارت و همکاران [21]، زال‌پور و همکاران [22]، دی پانفیلس و همکاران [23]، هوپود و همکاران [24]، ویلیامز و همکاران [25]، رایت و همکاران [26] و‌ و دوگویلو و پینکوس [27]‌ همسوست.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد نابهنجار شخصیت تأثیر معناداری بر مشکلات بین‌­فردی دارند، که از بین این ابعاد، بعد روان­‌پریش‌­خویی و مخالفت‌­ورزی در پیش‌­بینی مشکلات بین‌فردی از توان بالاتری برخوردار بودند. در این مطالعه مؤلفه­ مخالفت­‌ورزی، مهارگسیختگی، بریدگی و روان‌پریش­‌خویی توان پیش‌­بینی مشکلات بین‌فردی را به ‌صورت مثبت داشتند و تنها عاملی که قدرت پیش­‌بینی مشکلات بین‌فردی را نشان نداد عاطفه منفی بود. علاوه بر این­که روان‌پریش­‌خویی و مخالفت‌ورزی در پیش‌­بینی مشکلات بین‌فردی از توان بالاتری برخوردار بودند. از این یافته می­‌توان چنین استنباط کرد که ابعاد نابهنجار شخصیت پیش‌­بین مناسبی برای مشکلات بین­‌فردی در سالمندان محسوب می‌شود.
در تبیین یافته­‌های این مطالعه می‌توان بیان کرد مشکلات بین‌فردی، مشکلاتی هستند که در رابطه با دیگران تجربه می‌شوند [5] و شامل حساسیت بین‌فردی، دوسوگرایی بین‌فردی، پرخاشگری، نیاز به تأیید اجتماعی و نبود جامعه‌پذیری است [28]. از سوی دیگر ابعاد نابهنجار شامل عاطفه منفی، گسلش، مخالفت‌ورزی، مهارگسیختگی و روان‌پریش‌خویی است. عاطفه منفی، گرایش به تجربه هیجانات منفی از قبیل اضطراب و بی‌نظمی هیجانی است. این هیجانات منفی می­‌توانند شناخت را به صورت احساس ناایمنی مداوم و رفتار بین فردی مخرب همچون عصبانیت و تسلیم مختل بکنند. بُعد گسلش نیز اشاره به این دارد که افراد از لحاظ هیجانی فاقد احساس لذت بوده و افسرده هستند و تمایل به پرهیز و اجتناب از دیگران دارند، به‌خصوص از کسانی که مورد شک و ظن آن‌ها هستند [27]. مخالفت‌‌ورزی شامل تمایل به نادیده‌گرفتن نیازهای دیگران و حق به جانب بودن، رفتارهای فریب‌کارانه و کنترل‌کننده، سنگدل‌بودن، بزرگ‌منشی و توجه­‌طلبی است. بُعد مهارگسیختگی شامل تمایل به عدم مسئولیت‌پذیری، رفتارهای تکانه‌­ای، حواس‌پرتی و ریسک­‌پذیری است. روان‌پریش­‌خویی دلالت بر تمایل به تجربه موارد غیرمعمول و عجیب و غریب در رفتار به صورت نشانه‌های اجتماعی و رفتارهای غیرمتعارف دارد [27]. هوپ وود و همکاران (2013) اظهار می­‌کنند، قابلیت نظریه بین‌فردی معاصر پایه تعریف شخصیت نابهنجار را تقویت می‌کند [24]. 
نتایج تحلیل رگرسیون همزمان در این مطالعه نشان داد که بین ابعاد نابهنجار شخصیت و مشکلات بین‌فردی رابطه معناداری وجود دارد. در این بین مؤلفه­ مخالفت­‌ورزی، مهارگسیختگی، گسلش و روان‌پریش­‌خویی توان پیش‌­بینی مشکلات بین‌فردی را به ‌صورت مثبت داشتند. از این یافته می­‌توان چنین استنباط کرد که ابعاد نابهنجار شخصیت پیش‌بین مناسبی برای مشکلات بین‌فردی محسوب می‌شود.
مخالفت‌ورزی بُعد ناسازگارانه توافق‌پذیری و گسلش، بُعد ناسازگارانه برون‌گرایی است. مطرح‌شده که محور عامل و صمیمیت حلقه بین‌فردی با پنج عامل بزرگ شخصیت بُعد برون‌گرایی و توافق به ترتیب مطابقت دارد. به این ترتیب انتظار می‌رود که ابعاد گسلش و مخالفت­‌ورزی از ابعاد نابهنجار شخصیت با محور مدور بین‌فردی مطابقت داشته باشد؛ چرا که همسو با جنبه های غیرانطباقی عوامل برونگرایی و توافق‏پذیری به نظر می‏رسند [30]. 
به عنوان مثال افرادی که در بُعد گسلش نمره بالایی کسب می­‌کنند، از لحاظ هیجانی غالباً بی‌لذتی و افسردگی را تجربه می‌­کنند این افراد سبک اجتنابی را به کار می­‌گیرند به عبارتی تمایل به پرهیز و اجتناب از دیگران دارند. مشخصه اصلی این سبک شخصیتی باورهای ناسازگارانه از قبیل فقدان علاقه به برقراری رابطه، بی‌­اعتمادی، استقلال، شک بین‌فردی (اجتناب / وابستگی) است. افراد این سبک باورهای خود‌بزرگ‌منشانه‌­ای دارند که حکایت از پریشانی بین‌فردی دارد [28]. بر این اساس این ویژگی‌ها با مشکلات بین‌فردی رابطه مستقیم دارد؛ زیرا اشخاصی که رفتارهای منفعل مطیعانه و درماندگی را در خود یافته و آن ­را تجربه می‌­کنند در خودانگاره‌­شان احساس نارضایتی داشته و این احساس ناخرسندی باعث ایجاد افسردگی در آن‌ها می‌­شود. بدیهی است که مردم مایل‌اند اختلال عملکردی در الگوهای بین‌فردی را حل کنند، اما تعارضاتی که بسیار شدید هستند پیامدهایشان به شکل بالقوه‌­ای تهدید‌کننده خواهند بود [30]. 
همچنین افراد با شخصیت مهارگسیخته در روابط بین‌فردی، دوسوگرا (وابسته / اجتنابی) و متکبر (خودشیفته) هستند. آن‌ها احتمالاً معتقدند که بهترین راه رشد و به‌دست‌آوردن روابط اجتماعی، خودنمایی‌کردن با استفاده از رفتارهای مخاطره‌آمیز است. چنین افرادی تنهایی را ترجیح می­‌دهند (خودمختاری) و از لحاظ هیجان و نظم غیر قابل کنترل­‌اند [27]. این در رابطه مستقیم با مشکلات بین‌فردی است که فرد مبادرت به آزاررساندن به دیگران چه از لحاظ لفظی و چه از لحاظ جسمانی می‌کند و احساس مورد آزار قرار گرفتن و تهدید‌شدن از سوی دیگران را دارد. همچنین تمایل‌نداشتن به قرار‌گرفتن در جمع، ترس از دیگران، عدم بیان مستقیم احساسات خود و ناتوانی در انتخاب مستقلانه اهداف زندگی، از جمله مشخصه­‌های مشکلات بین‌فردی محسوب می‌­شود [28]. رایت و همکاران (2015) در پژوهشی تحت عنوان «شخصیت نابهنجار و ثبات مشکل بین‌فردی» تصریح کردند که اختلالات مربوط به مهارگسیختگی پیش‌بین مناسبی برای آشفتگی‌های تعمیم‌یافته و مشکلات عامل و اختلالات مربوط به مخالفت­‌ورزی مشکلات صمیمیت را پیش‌بینی می‌کند [26]. 
دوگویلو و پینکوس (2017) در مطالعه‌ای با عنوان «تمایز صفات تاریک شخصیت درونی و سطوح مدور بین‌فردی» دریافتند که خودشیفتگیبه عنوان یکی از ابعاد از صفات تاریک شخصیت با ویژگی‌های تسلط بالا، جامعه‌ستیزی با ویژگی وابستگی کم و تسلط بالا و ماکیاولیسم به عنوان یکی از ابعاد مثلث تاریک شخصیت با تعهد کمتر... وابستگی کم بر مشکلات، ارزش‌ها و سطوح مؤثر مدور بین‌فردی مشخص‌شده است. درنهایت اطلاعات بین‌فردی در سراسر سطوح مختلف مدور بین‌فردی، نیم‌رخ‌هایی مرتبط با هرکدام از صفات تاریک شخصیت ایجاد می‌کند که تصور عمیقی مرتبط با پویایی بین‌فردی فراهم می‌کند [27]. 
نتایج نشان داد که از بین ابعاد نابهنجار شخصیت، بعد روان‌پریش­‌خویی و مخالفت‌ورزی در پیش‌­بینی مشکلات بین‌فردی از توان بالاتری برخوردار بودند. بالا‌بودن میزان روان‌پریش­‌خویی و مخالفت­‌ورزی منجر به بروز مشکلات بین‌فردی می­‌شود؛ چراکه افراد روان‌پریش‌خوی تمایل به منحصربه‌فرد بودن خود یا متفاوت‌بودن با دیگران دارند (خودمحوری) [29]. همان‌گونه که پیش‌تر نیز در تعاریف روان‌پریش­‌خویی مطرح شد، این افراد از تجاربی عجیب و غریب و نامتعارف برخوردارند و از آنجایی که جهان‌بینی این افراد با دیگران متفاوت است به نظر می­‌رسد گرایشی خصمانه و جسورانه در روابط بین‌فردی دارند. این افراد احساس می­‌کنند در مورد مسائلی که دیدگاه مخالف با دیگران دارند، ناگزیرند برای متقاعد‌ساختن آن‌ها شیوه‌ه­ای خصومت‌آمیز اتخاذ کنند. بنابراین مشکلاتی در روابط بین‌فردی‌ تجربه می‌کنند [31]. 
این یافته با نظریه روانی ـ عاطفی و اجتماعی اریکسون (1996، به نقل از برک، 2013) نیز قابل تبیین است، بر اساس این رویکرد سالمندان مشکلات عاطفی و روانی خاصی را تجربه‌ می‌­کنند؛ افراد سالخورده ممکن است احساس کنند تصمیمات غلط زیادی گرفته‌­اند و وقت برای یافتن مسیر دیگری به سمت انسجام، خیلی کم است. فرد ناامید، غرق در اندوه، باخت و نومیدی می­‌شود. به عقیده اریکسون، این نگرش‌­ها معمولاً به صورت عصبانیت و ناخشنودی از دیگران و نفرت از خود ابراز می­‌شوند. بدین ترتیب ممکن است احساس تنهایی و بی­‌کسی، میل به جلب توجه اطرافیان و تملک در آن‌ها شکل گیرد و چنانچه نتوانند به طور عادی توجه و محبت اطرافیان را جلب کنند به رفتارهایی نظیر تمارض متوسل می‌شوند [32].
افراد مخالفت­‌ورز نیز تمایل به نادیده‌گرفتن نیازهای دیگران و حق به جانب بودن، رفتارهای فریب‌کارانه و کنترل‌کننده، سنگدل‌بودن، بزرگ­‌منشی، سردی و توجه­‌طلبی دارند، که برای به‌دست­‌آوردن یک تصور بالا (بزرگ‌منشی) از خود به عنوان یک فرد خاص و برتر تلاش می­‌کنند. طبیعتاً این نوع نگرش، رفتارهای مخالفت‌­ورزانه در مقابل دیگران و رفتارهای توجه‌طلبانه را تسهیل می‌­بخشد. آن‌ها مخصوصاً زمانی که دیگران انتظارات متعصبانه و سفت و سخت آن‌ها را رد کنند، مخالفت­‌ورزی می‌کنند [27]. این افراد در حلقه بین‌فردی در بُعد قدرت، کنترل یا تسلط که دامنه آن از رفتار مطعیانه تا رفتار سلطه‌جویانه است، قرار می‌گیرند. بنابراین چنین شخصی می­‌خواهد بیشتر مسلط یا قاطع یا متخاصم باشد، اما انجام آن را دشوار می­‌یابد. درنتیجه اختلال در روابط بین‌فردی اغلب به صورت قالب‌هایی چون «برای من دشوار است که هر کاری را مطابق میل خود انجام دهم» یا «من بسیاری از کارهای ناخواسته را انجام می­‌دهم» جلوه می­‌کند [5]. این نوع قالب­‌های فکری منجر به سردی در روابط می­‌شود که بنابر تعاریف بین‌فردی به نظر می­‌رسد این سردی روابط و توجه‌طلبی با مجموعه‌­ای از مشکلات بین‌فردی در زمینه مردم‌آمیزی و صمیمیت قابل توجیه باشد. بر اساس نظریه روانی ـ عاطفی و اجتماعی اریکسون (1996) افراد سالخورده برای ابراز وجود و کاهش فشارهای روانی سعی می­‌کنند محیط و سرنوشتشان را تحت کنترل خود درآورند و دیگران را وادار به اطاعت از خود کنند. تفاوت‌های بارزی در برخورد با این تغییرات در سالمندان وجود دارد، اما برخی از سالمندان موضع وابسته اتخاذ کرده و نقش انفعالی را بازی می‌کنند. تنها به خود می‌­اندیشند و از برخورد با وضعیت‌های جدید می­‌هراسند و از آن‌ها دوری می­‌جویند. گروهی دیگر حالت دفاعی‌ به خود می­‌گیرند. با مشکلات به صورت سخت و غیرقابل انعطاف برخورد می­‌کنند. برخی نیز با فرایند سالمندی با پرخاشگری برخورد می­‌کنند. این خشونت را ممکن است به افراد خانواده و دوستان خود نشان دهند و سبب بروز مشکلات بین­‌فردی شوند. 
برخی مطالعات نشان دادند که مشکلات بین‌فردی میان خودکنترلی پایین و شدت آسیب‌شناسی روانی میانجیگری می‌کند. علاوه بر این نتایج نشان می‌دهد که نقص در خلق‌وخو در میان بزرگسالان با تجربه آشفتگی روانی بیشتری همراه است و این رابطه ممکن است توسط یک اختلال در روابط بین‌فردی بیان شود [23]. رایت و همکاران (2015) تصریح کردند که اختلالات مربوط به مهارگسیختگی، پیش‌بین مناسبی برای آشفتگی‌های تعمیم‌یافته و مشکلات عامل و اختلالات مربوط به مخالفت‌­­ورزی است و مشکلات صمیمیت را پیش‌بینی می‌کند. این نتایج فرایندهای پویای درگیر در ابعاد شخصیت نابهنجار را نشان می‌دهد [26]. 
در کل نمود مشکلات بین‌فردی در بی‌­اعتمادی، انتقاد‌ناپذیری، حساسیت نسبت به طرد‌شدن، احساس مورد تهاجم قرار گرفتن، حسادت، اجتناب از روابط صمیمانه عاطفی و ناتوانی در رها‌شدن از احساس فقدان به هنگام اتمام روابط صمیمانه و نیز عدم حفظ استقلال و فردیت در گروه و همین‌طور ناتوانی و تحمل روابط قدرت و نیز روابط همکارانه با همتایان، ترس از ابراز وجود‌کردن، اجتناب و درخواست‌کردن، احتراز از رنجاندن دیگران حتی به بهای از بین بردن حقوق خود و به‌شدت تحت تأثیر افکار و احساسات دیگران قرار داشتن نمایان می‌شود [28]. 
ویلیامز و همکاران (2014) در یک مطالعه تحت عنوان «رفتارهای بین‌فردی آزاردهنده همراه با ویژگی‌های نابهنجار شخصیت» نشان دادند که بزرگسالانی که ابعاد نابهنجار شخصیت آنان در سطح بالاتری است، در برابر کنترل و مغلوب‌شدن مقاومت بیشتری نشان می­‌دهند [25]. 
یافته­‌های مطالعه‌ لطیفیان و سیف (2007) نشان داد خودآگاهی عمومی رابطه‌ای مثبت با حساسیت بین‌فردی و نیاز به تأیید اجتماعی دارد و افزایش اضطراب اجتماعی با فزونی تمامی مؤلفه‌های اختلالات روابط بین‌فردی همراه بود [33]. بشارت و همکاران (2014) در پژوهشی دریافتند که بین سبک‌های دلبستگی ایمن و ناایمن با مشکلات بین‌فردی به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار وجود دارد. خودمهارگری با مشکلات بین‌فردی رابطه منفی و معنادار نشان داد. همچنین خودمهارگری دارای اثر میانجیگری معنادار در ارتباط با تعامل سبک‌های دلبستگی و مشکلات بین‌فردی بود [6]. 
اختلال در عملکرد خود (هویت و جهت) که نشانگر شکست در عامل بین‏فردی و تخریب در عملکرد بین‏فردی (همدلی و صمیمیت) است را می‌توان به عنوان شکست در صمیمیت در نظر گرفت؛ بنابراین آنچه از دیدگاه تئوری بین‌فردی به منزله «اختلال روابط بین‌فردی» مطرح شده مطابق با ویژگی‌های آسیب‌شناسی شخصیت در DSM-5 است که با توجه به ماهیت ناسازگار این صفات، به نظر می‌رسد با مشکلات بین‌فردی در ارتباط است [10].‌ با وجود این، روان‌پریش‌خویی و مخالفت‌ورزی که از طریق چرخه مشکلات بین‌فردی قابل توجیه است، نمونه‌های خاصی از این حوزه­ وسیع هستند. به این ترتیب، این نتایج نشان می­‌دهد که بین مدل پیشنهادی DSM-5 و اختلال عملکرد کلی که علت آسیب‌شناسی شخصیت شناخته می‌­شود، رابطه‌ای روشن وجود دارد؛ بنابراین ارتباط مشکلات بین‌فردی و ابعاد نابهنجار شخصیت هنگامی که آن‌ها بر یک چرخه فرض کنیم، قابل توجیه است. 
نتیجه‌گیری نهایی
با توجه به این مسئله که جمعیت افراد سالمند در سراسر جهان با سرعت در حال رشد است و تخمـین زده می‌شود طی چند سال آینده کشور ما نیز در زمره کشورهای دارای جمعیت سالخورده قرار گیرد؛ بنابراین ضرورت ایجاب می­‌کند شاخص­‌های بهداشت روان نیز ارتقا یابد. یکی از نشانه­‌های سلامت روان، وجود روابط سالم بین‌فردی است. روابط گرم و صمیمی با انسان‌های دیگر منبع اعتماد، راحتی و آسایش هر فردی است. حمایت اجتماعی درواقع پیوندهای اجتماعی میان افراد است که باعث ایجاد امنیت، آرامش، اهمیت و احترام در افراد می­‌شود.‌ 
بر اساس یافته­‌های این مطالعه به نظر می‌­رسد ویژگی­‌های ابعاد نابهنجار شخصیت با مشکلات بین‌فردی رابطه مستقیم دارد. افراد با سطوح بالای ابعاد نابهنجار شخصیت اغلب تنهایی را حتی با حضور دیگران ترجیح می‌دهند. این افراد از موقعیت‌ها و فعالیت‌های اجتماعی کناره‌­گیری می‌کنند. از جمله اینکه از روابط عاطفی و صمیمی و دلبستگی­‌های بین‌فردی اجتناب می‌کنند. این افراد در خود‌انگاره­‌شان احساس نارضایتی دارند، اگرچه تمایل دارند که اختلال عملکردی در الگوهای بین‌فردی را حل کنند، اما با تعارضات شدیدی روبه‌رو خواهند شد. مشکلات بین‌فردی در این افراد هنگام اجتناب از روابط صمیمانه عاطفی و ناتوانی در رها‌شدن از احساس فقدان به هنگام اتمام روابط صمیمانه نمایان می­‌شود. بنابراین یافته‌­های این پژوهش می­‌تواند در ارتقای مهارت‌های ارتباط بهتر با سالمندان به مشاورین و مؤسسات در راستای نیازهای بهداشت روانی، مسائل خانوادگی و عاطفی سالمندان یاری­‌رسان باشد.
به دلیل محدود‌بودن نمونه پژوهش به سالمندان شهر تبریز امکان تعمیم یافته­‌ها به جوامع دیگر باید با احتیاط صورت گیرد. همچنین مقطعی‌بودن پژوهش و تفاوت­‌های ذهنی و فردی و اجتماعی سالمندان از جمله محدودیت دیگر این مطالعه محسوب می‌­شود. پیشنهاد می­‌شود افزایش آگاهی و مهارت­‌های بین‌فردی سالمندان و‌ ترغیب خانواده­‌ها و دوستان فرد سالمند به عیادت و دیدار از سالمندان و شناخت و درک بهتر زندگی سالمندان به منظور ارتقای سطح سلامت روانی و هیجانی سالمندان مدنظر قرار داده شود.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این پژوهش با توجه به تأیید و نظارت سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی و در نظر گرفتن ملاحظات و کدهای اخلاقی توسط پژوهشگران انجام شده است. در این مطالعه پس از کسب رضایت آگاهانه از سالمندان پرسش‌نامه‌های پژوهش در اختیار آن‌ها قرار گرفت. 
حامی مالی
این مقاله مستخرج از پایاننامه کارشناسی ارشد نویسنده اول مقاله و به راهنمایی نویسنده مسئول مقاله بدون هیچگونه حمایت مالی انجام گرفته است.
مشارکت نویسندگان
هر دو نویسنده در انجام کل مراحل پژوهش حاضر مشارکت داشته اند. 
تعارض منافع
این مقاله فاقد تعارض منافع با اشخاص حقیقی و حقوقی می‏باشد.
تشکر و قدردانی
بدین‌وسیله از مسئولان اداره بهزیستی شهر تبریز و آسایشگاه­ سالمندان شهر تبریز و تمامی سالمندانی که در این پژوهش مشارکت داشته‌­اند سپاسگزاری می‌شود.

References
Farhadi A, Obeidavi Z, Movahedi Y, Rahimi M, Mobasher A. [The comparison and relationship of social support and stress with life satisfaction among the elderly of Khorramabad city in 2013 (Persian)]. Yafte. 2015; 17(2):14-22. http://eprints.lums.ac.ir/28/
Nooripour R, Alikhani M, Hosseinian S, Soheilizadeh S, Mohammadyfar MA. [The effectiveness of group reminiscence on happiness and life expectancy in elderly (Persian)]. Journal of Aging Psychology. 2016; 1(3):147-56. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=277524
Barati M, Fathi Y, Soltanian AR, Moeini B. [Mental health condition and health promoting behaviors among elders in Hamadan (Persian)]. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2012; 20(3):12-22. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1118-en.html
Asher‚ SR‚ & Paquette‚ JA. Loneliness and peer relation in childhood‚ Current Directions in Psychological Science.2013, 12(3)‚ 75-78. [DOI: 10.1111/j.1467-9507.2011.00611.x]
Horowitz L. Pschemas, psychopathology, and psychotherapy research. Psychotherapy Research. 1994; 4(1):1-19. [DOI:10.1080/10503309412331333862]
Besharat MA, Geranmaye Pour Sh, Pour Naghdali A, Ofoghi Z, Habibnezhad M, Aghaei Sabet SS. [Relationship between alexithymia and interpersonal problems: Moderating effect of attachment styles (Persian)]. Contemporary Psychology. 2014; 9(1):3-16. http://bjcp.ir/browse.php?a_id=489&sid=1&slc_lang=en
Mousazadeh Sh. [Interpersonal relationship (Persian)]. Public Relations Society of Iran. 2011; 75:42-5. http://ensani.ir/fa/article/download/304455
Gurtman MB. Exploring personality with the interpersonal circumplex. Social and Personality Psychology Compass. 2009; 3(4):601-19. [DOI:10.1111/j.1751-9004.2009.00172.x]
Alizade Z, Rejali M, Feizi A, Afshar H, Hassanzade Kashtali A, Adibi P. [Investigation of psychological disorders profile (anxiety, depression and psychological distress) in adult population of Isfahan Province (Persian)]. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2016; 3(4):42-8. http://jms.thums.ac.ir/article-1-287-en.html
Wright AGC, Pincus AL, Hopwood CJ, Thomas KM, Markon KE, Krueger RF. An interpersonal analysis of pathological personality traits in DSM-5. Assessment. 2012; 19(3):263-75. [DOI:10.1177/1073191112446657] [PMID] [PMCID]
Williams TF, Thomas KM, Donnellan MB, Hopwood CJ. The aversive interpersonal behaviors associated with pathological personality traits. Journal of Personality Disorders. 2014; 28(6):824-40. [DOI:10.1521/pedi_2014_28_139] [PMID]
Mikaeili N, Rajabi S, Abbasi M. [A comparison of loneliness, mental health and self-efficacy of the elderly (Persian)]. Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology). 2012; 7(22):73- 81. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=191481
Mirzaei M, Sahaf R, Mirzaei S, Sepahvand E, Pakdel A, Shemshadi H. [Depression and its associated factors in elderly nursing home residents: A screening study in Khorramabad (Persian)]. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 2015; 10(1):54-61. http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-761-en.html
Salimi E, Dasht Bozorgi B, Mozafari M, Tabesh H. [Investigating mental health status and life satisfaction of retired elderly referred to retirement’s centers of the Jundishapur University of Medical Sciences and Shahid Chamran University in Ahvaz (Persian)]. Journal of Geriatric Nursing. 2014; 1(1):20-31. http://jgn.medilam.ac.ir/article-1-54-en.html
Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. London: Pearson Education; 2007. https://books.google.com/books?id=AkBlQgAACAAJ&dq
Krueger RF, Derringer J, Markon KE, Watson D, Skodol AE. Initial construction of a maladaptive personality trait model and inventory for DSM-5-ERRATUM. Psychological Medicine. 2012; 42(9):1891. [DOI:10.1017/S0033291712000748]
Markon KE, Quilty LC, Bagby RM, Krueger RF. The development and psychometric properties of an informant-report form of the personality inventory for DSM-5 (PID-5). Assessment. 2013; 20(3):370-83. [DOI:10.1177/1073191113486513] [PMID]
Abdi R, Chalabianlou GR. [Adaptation and psychometric characteristic of personality inventory for DSM-5-Brief Form (PID-5-BF) (Persian)]. Modern Psychological Research. 2017; 12(45):131-54. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_6557_en.html
Horowitz LM, Rosenberg SE, Baer BA, Ureño G, Villaseñor VS. Inventory of interpersonal problems: Psychometric properties and clinical applications. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1988; 56(6):885-92. [DOI:10.1037/0022-006X.56.6.885] [PMID]
Barkham M, Hardy GE, Startup M. The IIP-32: A short version of the inventory of interpersonal problems. British Journal of Clinical Psychology. 1996; 35(1):21-35. [DOI:10.1111/j.2044-8260.1996.tb01159.x] [PMID]
Fath N, Azadfallah P, Rasoolzadeh-Tabatabaee SK, Rahimi Ch. [Validity and reliability of the Inventory of Interpersonal Problems (IIP-32) (Persian)]. Journal of Clinical Psychology. 2013; 5(3):69-80. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=214840
Besharat MA. [Alexithymia and interpersonal problems (Persian)]. Foundations of Education. 2009, 10(1):129-44. https://fedu.um.ac.ir/index.php/education/article/view/2105
Besharat MA, Khalili N, Gholamali Lavasani M. [Mediating role of self-control on the relationship between attachment styles and interpersonal problems (Persian)]. Journal of Psychoscience. 2014, 13(50):1-15. http://psychoscience.ir/ojs/index.php/psychoscience/article/view/202
Zalpour Kh, Shahidi Sh, Zarrani F, Mazaher MA, Heidari M. [Aggression and interpersonal problems in students with and without pathological grandiose and vulnerable narcissistic traits (Persian)]. Clinical Psychology Studies. 2016; 6(22):67-84. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=297472
De Panfilis C, Meehan KB, Cain NM, Clarkin JF. The relationship between effortful control, current psychopathology and interpersonal difficulties in adulthood. Comprehensive Psychiatry. 2013; 54(5):454-61. [DOI:10.1016/j.comppsych.2012.12.015] [PMID]
Hopwood CJ, Wright AG, Ansell EB, Pincus AL. The interpersonal core of personality pathology. Journal of Personality Disorders. 2013; 27(3):270-95. [DOI:10.1521/pedi.2013.27.3.270] [PMID] [PMCID]
Dowgwillo EA, Pincus AL. Differentiating dark triad traits within and across interpersonal circumplex surfaces. Assessment. 2017; 24(1):24-44. [DOI:10.1177/1073191116643161] [PMID]
Wright AG, Scott LN, Stepp SD, Hallquist MN, Pilkonis PA. Personality pathology and interpersonal problem stability. Journal of Personality Disorders. 2015; 29(5):684-706. [DOI:10.1521/pedi_2014_28_171] [PMID] [PMCID]
Southard AC, Noser AE, Pollock NC, Mercer SH, Zeigler-Hill V. The interpersonal nature of dark personality features. Journal of Social and Clinical Psychology. 2015; 34(7):555-86. [DOI:10.1521/jscp.2015.34.7.555]
Horowitz LM. On the cognitive structure of interpersonal problems treated in psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1979; 47(1):5-15. [DOI:10.1037/0022-006X.47.1.5] [PMID]
Hopwood CJ, Thomas KM, Markon KE, Wright AG, Krueger RF. DSM-5 personality traits and DSM-IV personality disorders. Journal of Abnormal Psychology. 2012; 121(2):424-32. [DOI:10.1037/a0026656] [PMID] [PMCID]
Berk LE. Development through the lifespan. 6th ed. New York: Pearson Education; 2014.
Latifian M, Seyf D. [A study of the effect of self-concsclousness on interpersonal problems among university students (Persian)]. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University. 2007; 26(3):137-50. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=82324
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1396/12/24 | پذیرش: 1397/5/19 | انتشار: 1398/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb