Rahimi F, Shakibazadeh E, Ashoorkhani M, Foroughan M. Perspectives of Iranian Family Carers about Facilitators and Educational Needs in Homecare for Older Adults: A Qualitative Study. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2024; 19 (2)
URL:
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2626-fa.html
رحیمی فاطمه، شکیبازاده الهام، آشورخانی مهناز، فروغان مهشید. دیدگاههای مراقبین خانوادگی ایرانی درباره تسهیلکنندهها و نیازهای آموزشی برای مراقبت از سالمندان در منزل: یک مطالعه کیفی. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1403; 19 (2)
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-2626-fa.html
1- گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، shakibazadeh@sina.tums.ac.ir
3- مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (1327 مشاهده)
اهداف: سالمندی جمعیت با افزایش تقاضای سالمندان برای مراقبت طولانیمدت که بهطور عمده توسط مراقبین خانوادگی ارائه میشود همراه است. فراهم کردن مراقبت باکیفیت در حین حفظ سلامت مراقبین، نیازمند شناخت تسهیلکنندهها و نیازهای آموزشی است که کمتر موردتوجه قرار میگیرد. لذا این مطالعه باهدف تعیین تسهیلکنندههای مراقبت از سالمندان در منزل، از دیدگاه مراقبین خانوادگی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه، پژوهشی از نوع تحلیل محتوای قراردادی بود. برای جمعآوری دادهها از بهمن سال ۱۳۹۹ تا فروردین سال ۱۴۰۰، از مشارکت ۱۷ مراقب خانوادگی سالمندان بهصورت مصاحبههای تلفنی نیمه ساختاریافته استفاده شد. مراقبینی که ۱۸ سال یا بیشتر داشتند، حداقل یک ماه تجربه مراقبت داشتند، حداقل شش ساعت در هفته به مراقبت میپرداختند بهصورت نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی برای مصاحبه انتخاب شدند. نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. دادهها پس از بازنویسی مصاحبههای ضبطشده، در نرمافزار تحلیل کیفی (MAXQDA 2018) وارد شد، کدبندی و تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: عوامل فردی، بین فردی و محیطهای حمایتی بهعنوان سهطبقه اصلی تسهیلکننده شناسایی شدند. ازنظر مراقبین، مهارتهای مراقبین در ارائه مراقبت، منافع روانی درک شده و دیدگاههای مثبت مراقبین نسبت به مراقبت بهطور قابلتوجهی انجام مراقبت را تسهیل میکنند. بهرهمندی از حمایت عاطفی اعضای خانواده، همکاری در انجام وظایف مراقبتی و خدماتی که توسط سازمانها ارائه میشود میتواند به ارائه آسان مراقبت کمک کنند. در بین فعالیتهای مراقبتی، نحوه تهیه غذاهای مقوی و چگونگی غذا دادن به سالمندان دچار مشکلات بلع، جابجا کردن و حرکت دادن سالمندان ناتوان جسمی بالاترین اولویت آموزشی را داشتند.
نتیجهگیری: مراقبین باید با توجه به نیازهای آموزشی خود مانند مهارتهای مراقبتی که نیاز به حمایت برنامهریزیشده از طرف سازمانهای ارائهدهنده خدمات دارد، به خدمات مراقبتی و خانهداری مقرونبهصرفه دسترسی داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/2/26 | پذیرش: 1402/5/22 | انتشار: 1403/4/1