دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1397 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 15-4 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sargeran K, Razeghi S, Khorshidi Z. Design, Implementation, and Assessment of Virtual Training of Dental Students in Elderly Dentistry Topic. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2018; 13 (1) :4-15
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1227-fa.html
سرگران کتایون، رازقی سمانه، خورشیدی زهره. طراحی و اجرا و ارزیابی آموزش مبحث دندان‌پزشکی سالمندان به صورت مجازی به دانشجویان دندان‌پزشکی . سالمند: مجله سالمندی ایران. 1397; 13 (1) :4-15

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1227-fa.html


1- گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی تهران، تهران، ایران.
2- گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی تهران، تهران، ایران. ، s-razeghi@tums.ac.ir
چکیده:   (7352 مشاهده)

اهداف امروزه آموزش دندان‌پزشکی سالمندان به دانشجویان دندان‌پزشکی اهمیت یافته است. از سوی دیگر با مطرح‌شدن تکنولوژی‌های نوین آموزشی، تأکید بسیاری بر تغییر رویکرد از شیوه آموزش سنتی به شیوه مجازی شده است. این مطالعه در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ با هدف طراحی و اجرا و ارزیابی آموزش مبحث دندان‌پزشکی سالمندان به صورت مجازی به دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مقایسه آن با روش سنتی انجام شده است.
مواد و روش ها در این مطالعه مداخله‌ای، ۶۴ نفر از دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی شرکت کردند. مبحث دندان‌پزشکی سالمندان برای ۳۱ نفر از دانشجویان شرکت‌کننده به شیوه مجازی و برای ۳۳ نفر به شیوه سنتی ارائه شد. دانشجویان پرسش‌نامه‌ پیش‌آزمون را قبل از ارائه محتوای آموزشی تکمیل کردند. این پرسش‌نامه حاوی سؤالاتی در زمینه دانش و نگرش عمومی درباره دوران سالمندی و دانش و نگرش و عملکرد مرتبط با سلامت دهان سالمندان بود و روایی و پایایی آن قبلاً تأیید شده بود. پس از مداخله، دانشجویان پرسش‌نامه پس‌آزمون را تکمیل کردند. تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ و آزمون‌های کوواریانس و رگرسیون انجام شد.
یافته ها میانگین نمرات، پس از مداخله گروه‌های آموزش سنتی و مجازی در حیطه‌های دانش و نگرش عمومی درباره دوران سالمندی و نیز دانش و نگرش مرتبط با سلامت دهان و دندان سالمندان، تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. در بخش عملکرد خوداظهار، نمرات دانشجویان گروه آموزش سنتی و مجازی قبل از مداخله به ترتیب ۲۰+۴۵/۴ و ۲۰+۵۲/۹ از ۱۰۰ بود که بعد از مداخله به ترتیب به ۲۶+۵۶/۹ و ۲۱+۷۵/۴ افزایش یافت. در این بخش تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت (۰/۰۵>P).
نتیجه گیری شیوه آموزش مجازی به اندازه روش سنتی اهداف آموزشی را تأمین می‌کند. بنابراین می‌توان در تدریس مبحث دندان‌پزشکی سالمندان، آموزش مجازی را جایگزین آموزش سنتی کرد.

متن کامل [PDF 2590 kb]   (2954 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4030 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/11/12 | انتشار: 1397/1/12

فهرست منابع
1. Azizi Zeinalhajlu A, Amini A, Sadeghtabrizi J. [Consequences of population aging in Iran with emphasis on its increasing challenges on the health system (Literature review) (Persian)]. Depiction of Health. 2015, 6(1):54-64.
2. Kanasi E, Ayilavarapu S, Jones J. The aging population: demographics and the biology of aging. Periodontology 2000. 2016; 72(1):13–8. doi: 10.1111/prd.12126 [DOI:10.1111/prd.12126]
3. Statis tics Center of Iran. [Results of national census according age groups (Persian)]. Tehran: Statistics Center of Iran; 2018.
4. United Nations. World population prospects 2017: Population aged 65 and over. New York: United Nations; 2017.
5. Levy N, Goldblatt RS, and Reisine S. Geriatrics education in US dental schools: Where do we stand, and what improvements should be made? Journal of Dental Education. 2013; 77(10):1270-85. PMID: 24098031 [PMID]
6. Fathi Vajargah K, Jahani SH, Azadmanesh N. Application of icts in teaching and learning at university level: The case of Shahid Beheshti University. Turkish Online Journal of Educational Technology. Turkish Online Journal of Educational Technology. 2010; 9(2):33-39.
7. Shahsavari Isfahani S, Mosallanejad L, Sobhanian S. The effect of virtual and traditional methods on students learning and competency – based skills. Hormozgan Medical Journal, 2010; 14(3):184-190
8. Nourian A, Nourian A, Ebnahmadi A, AkbarzadehBaghban A, Khoshnevisan MH. [Comparison of e-learning and traditional classroom instruction of dental public health for dental students of Shahid Beheshti Dental School during 2010-2011 (Persian)]. Journal of Dental School. 2012; 30(3):174-183.
9. Gadbury-Amyot CC, Brockman WG. Transition of a traditional pharmacology course for dental students to an online delivery format: A pilot project. Journal of Dental Education. 2011; 75(5):633-45. PMID: 21546597 [PMID]
10. Weiner CK, Skålén M, Harju-Jeanty D, Heymann R, Rosén A, Fors U, et al. Implementation of a web-based patient simulation program to teach dental students in oral surgery. Journal of Dental Education. 2016; 80(2):133-40. PMID: 26834130 [PMID]
11. Kouhpaiezadeh J, Khoshnevisan MH, Beiranvand A. [Comparison of the two Virtual and Traditional teaching methods inlearning the course of the "Intro-duction to Dental equipment and theirmaintenance" for the students of the PhD General dentistry at Shahid Beheshti University of Medical Sciences (Per-sian)]. Razi Journal of Medical Sciences, 2015; 23(143):63-70
12. Fabiano JA, Waldrop DP, Nochaski TH, Davis EL, Goldberg LJ. Understanding dental students' knowledge and perceptions of older people: Toward a new model of geriatric dental education. Journal of Dental Education. 2005; 69(4):419-33. PMID: 15800255 [PMID]
13. Stewart TJ, Roberts E, Eleazer P, Boland R, Wieland D. Reliability and validity issues for two common measures of medical students' attitudes toward older adults. Educational Gerontology. 2006; 32(6):409-21. doi: 10.1080/03601270600685628 [DOI:10.1080/03601270600685628]
14. Mohebbi SZ. [Implementation and evaluation of theeffectiveness of a short course on geriatric dentistry for senior dental students of Tehran University of Medical Sciences (Persian)] [MD thesis]. Tehran: Tehran University of Medical Sciences; 2013.
15. Moazami F, Bahrampour E, Azar MR, Jahedi F, Moattari M. Comparing two methods of education (virtual versus traditional) on learning of Iranian dental students: a post-test only design study. BMC Medical Education. 2014; 14:45. doi: 10.1186/1472-6920-14-45 [DOI:10.1186/1472-6920-14-45]
16. Gallagher JE, Dobrosielski-Vergona KA, Wingard RG, Williams TM. Web-based vs. traditional classroom instruction in gerontology: A pilot study. Ameri-can Dental Hygienists Association. 2005; 79(3):7. PMID: 16197772
17. Teasdale TA, Shaikh M. Efficacy of a geriatric oral health CD as a learning tool. Journal of Dental Education. 2006; 70(12):1366-9. PMID: 17170329 [PMID]
18. Nochaski TH, Davis EL, Waldrop DP, Fabiano JA, Goldberg LJ. Dental Students' attitudes about older adults: Do type and amount of contact make a difference? Journal of Dental Education. 2011; 75(10):1329-32. PMID: 22012776
19. Moreira AN, Rocha ÊS, Popoff DA, Vilaça ÊL, Castilho LS, De Magalhães CS. Knowledge and attitudes of dentists regarding ageing and the elderly. Gerodontology. 2012; 29(2):e624-31. doi: 10.1111/j.1741-2358.2011.00534.x [DOI:10.1111/j.1741-2358.2011.00534.x]
20. Hatami B, Ahmady AE, Khoshnevisan MH, Lando HA. Senior dental student's attitudes toward older adults and knowledge of geriatric dental care in the Islamic Republic of Iran. Eastern Mediterranean Health Journal. 19(3):S172-7. PMID: 24995742 [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb