XML English Abstract Print


1- دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران. ، orakisalamat@gmail.com
2- دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت دانشگاه پیام نور دبی.
3- مربی و دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت دانشگاه پیام نور دبی.
چکیده:   (211 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش توانمند سازی خود مراقبتی بر امید به زندگی، شادکامی و کیفیت زندگی سالمندان در مراکز مراقبت از سالمندان ایرانی شهر دبی بود.
روش: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی سالمندان ایرانی در مراکز مراقبت از سالمندان شهر دبی بود. از میان این افراد، نمونه ای به حجم ۴۰ سالمند (۲۰ زن و ۲۰ مرد) انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۰ مرد و ۱۰ زن) و گروه کنترل (۱۰ مرد و ۱۰ زن) گمارده شدند. در این مطالعه، گروه آزمایش تحت آموزش خودمراقبتی در طول ۱۲ جلسه به مدت ۳ ماه، هفته ای یک جلسه ۲ ساعته قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. گروههای آزمایش و کنترل پرسشنامه امید اشنایدر، پرسشنامه شادکامی اکسفورد، و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون کامل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون، آموزش توانمند سازی خود مراقبتی باعث افزایش معنی دار امید، شادکامی و کیفیت زندگی در سالمندان شد.
نتیجه گیری: آموزش خودمراقبتی در سالمندان می توانند در افزایش امید، شادکامی و کیفیت زندگی در این افراد مؤثر واقع شوند.

متن کامل [PDF 1921 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهشی سالمند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb