1- دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، esmaeil@scu.ac.ir
چکیده: (23 مشاهده)
هدف: سالمندی با تغییرات قابل ملاحظهای در وضعیت شناختی، کیفیت زندگی و سلامت روان افراد همراه است. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تمرینات نوروبیک بر بهبود کارکرد های شناختی، کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی در سالمندان انجام شد.
مواد و روش ها: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (سه ماهه) بود. جامعه آماری شامل همه سالمندان 60 تا 74 ساله مراجعهکننده به واحد سلامت روان مراکز بهداشتی شهرستان سیرجان در سال 1403-1402 بود که پس از غربالگری آنها، با استفاده از آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی(MMSE)، پرسشنامه افسردگی سالمندان(GDS)، پرسشنامه اضطراب سالمندان(GAS) و مقیاس کیفیت زندگی (QOL)، تعداد 40 نفر از این سالمندان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه (20نفره) جایگزین شدند. پس از انجام پیشآزمون، گروه آزمایش به مدت6 جلسه 60 دقیقهای برنامه تمرینات نوروبیک (سانگواچانگ و همکاران، 2023) را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) و تک متغیری (آنکووا) به کمک نرمافزار24 SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان 2/67 ± 55/ 63 بود. 51/4 درصد زن و 45/9 مرد بودند. 40/5 درصد دارای تحصیلات زیر دیپلم ،43/2 درصد دیپلم و 13/5 درصد فوق دیپلم بودند. نتایج نشان داد که آموزش تمرینات نوروبیک بر وضعیت شناختی، کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی سالمندان بین گروهها معنی دار بوده است. میزان ضریب تأثیر مداخله برابر با 0/96 و 78/23 F= و 0/001 p< معنی دار است.
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر تمرینات نوروبیک بر مشکلات روان شناختی سالمندان و همچنین. با توجه به مقبولیت، پذیرش و قابل اجرا بودن آنها توسط سالمندان، پیشنهاد میشود از برنامه ورزشی نوروبیک در آموزش این گروه سنی در رابطه با مشکلات سلامت روان استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1404/4/11 | پذیرش: 1404/7/21